Waarom voelt bodylotion veel kouder aan dan huidolie als je het opsmeert?

Om het nog beter te zeggen: bodylotion voelt koud en en huidolie voelt warm aan zodra je het opsmeert

Ik heb de 2 flesjes naast elkaar in de badkamer staan dus het is absoluut niet zo dat de één kouder is dan de andere

De bodylotion is zo'n melkachtig smeersel, de huidolie is een transparante olie

Het verschil is echt heel groot, hoe zou dat komen?

amigo
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Omdat bodylotion meer water bevat dan huidolie en water temperatuur, waaronder dus ook koude, beter geleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
Ik had zelf even niet aan dat watergehalte gedacht, dom van mij Nu heb ik nog ERG lang moeten zoeken want er waren 2 antwoorden die dit noemden maar de ene beweert dat water beter warmte geleid en de andere zegt dat olie dit juist doet De warmtegeleidingscoefficient van water is zo gevonden (die is 0,6 W/mK) maar die van olie was niet te vinden. Uiteindelijk vond ik olijfolie: 0,17 W/mK dus slechter dan water, daarom is dit wat mij betreft het beste antwoord....

Andere antwoorden (3)

Olie is een goede warmtegeleider. Deze neemt eerder de temperatuur aan van je huid dan de dikke lotion.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bodylotion zit meer water. Water verdampt eerder dan olie (heeft te maken met het hogere kookpunt van olie). Voor verdampen is energie nodig. Die energie (warmte) wordt gehaald uit je lichaam. De waterhoudende lotion zal bij dezelfde temperatuur meer warmte uit je lichaam onttrekken dan olie. De kou die je voelt is de warmte die aan je lichaam wordt onttrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
olie is iets anders dan lotion
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
dat is zeker waar maar waarom dan de één kouder? dat was de vraag, dat ze verschillend waren wist ik eigenlijk al