Is het eten van besmet voedsel door de meelmot schadelijk?

Klink als een vreemde vraag misschien, maar ik zat hier gedachteloos plakjes chocola op te eten en kwam er halverwege achter dat er een soort spinsel aan de zijkanten van een paar zaten. Een tijdje terug had ik erg veel last van meelmotten en besmetting van o.a. meel en rijst, maar nu waarschijnlijk dus ook nog een beetje op de chocola. Zou het schadelijk kunnen zijn? Mijn eerste gedachte is eigenlijk van niet omdat mijn maagzuur alles waarschijnlijk wel netjes vernietigd, maar ik zit toch een beetje te twijfelen en kan er nergens iets over terugvinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.1K

Het beste antwoord

Nee hoor kan geen kwaad, of je moet er allergisch voor zijn, in somige landen eten ze die motjes en larven als lekkernij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me geen meelmot. Het i snietschadelijk voor jou maar het klinkt onsmakelijk maar dat is een kwestie van opvatting.
Tenzij je vegetarier bent, hoef je je niet bezwaard te voelen.

Leg het probleem per post ook voor aan de fabrikant en doe er het spinsel bij. Als het goed is zal hij je zijn erkentelijkheid tonen en je een attentie sturen voor het ongerief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt je geen meelmot? Voor mij komt die stelling zomaar uit de lucht vallen, waarom niet? En ik zei al dat ik hier in huis gewoon last had van de meelmot, dus waarom zou ik naar de fabrikant gaan? Het voedsel is gewoon in mijn eigen huis besmet geraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Morana, het is geen stelling maar een veronderstelling (op afstand)op basis van ervaring. Ik kreeg toen na toezending aan fabrikant, van deze als verklaring dat het met de cacaobonen of noten te maken had.
Hij sprak niet over meelmot, maar jij hebt er meer kijk op en ervaring mee. Je zei in je vraag niet dat je er zeker van was dat de besmetting in jouw huis was ontstaan.
Als je het voorlegt aan een deskundige (de fabrikant) heb je meer zekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nuja, ik had genoemd dat ik een tijdje terug al last had van besmetting in o.a. meel en rijst, dat leek me wel enige aanwijzing dat het gewoon hier ontstaan moest zijn. Ik ga de fabrikant er dan ook niet mee lastig vallen.
Maar, en dit bedoel ik dus niet aanvallend ofzo, ik ben er nog steeds nieuwsgierig naar met welk idee jij dan niet dacht dat het meelmot was. Alleen omdat de fabrikant niet sprak van meelmot? Zou het niet kunnen zijn dat de fabrikant de term meelmot juist graag wil proberen te vermijden om niet negatief in het nieuws te kunnen komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zei dat je een tijdje terug last had. Daaruit maakte ik op dat dat verleden tijd was. Ik weet ook niet hoe lang je (nadien) de chocolade in huis hebt.
Gissen en veronderstellen moet je niet verwarren met kennis. Wat dat betreft is de vragensteller in het "voordeel". Onbewust zal hij beperkte, dus selectieve informatie prijsgeven. De beantwoorder weet niet wat hij niet weet. Als ik meelmot had gehad dan was er toch weinig aan de hand geweest als de fabrikant dat als mogelijkheid had genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil op zich deze discussie niet te lang door laten gaan, maar ik vind het nog steeds apart dat omdat een fabrikant het jou niet had genoemd het dus bij mij ook 'geen meelmot' zou zijn. Maargoed, maakt niet uit. In ieder geval bedankt voor het antwoord geven :)