Hoe herken je een vaginale schimmelinfectie?

Ik heb zin gister jeuk, maar toen ik vanochtend ging plassen en afvegen zat er een beetje bloed bij. Dit kwam van de vagina. Ik heb altijd redelijk veel afscheiding. Maar ik moet ook weer over 4 dagen ongesteld worden. Is dit gewoon vroege ongesteldheid of heb ik een (kans) op een infectie? Ik zit er echt heel erg mee.

Toegevoegd na 23 seconden:
sinds gisteren jeuk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (3)

Als je jeuk hebt en erg veel of een vreemde afscheiding (en bloed als je niet hoort te bloeden kan daar ook bij horen) is het altijd verstandig even contact op te nemen met de huisarts. Vaginale infecties en schimmels zijn tamelijk gewoon (vooral als je de ongezonde gewoonte hebt je genitalieen met zeep te wassen, waardoor je natuurlijke weerstand verdwijnt), en met een eenvoudig pilletje weer op te lossen.

En voortaan geen zeep meer gebruiken, maar een zeepvrije waslotion of alleen water, en UITSLUITEND uitwendig. De vagina is uitstekend in staat zichzelf schoon te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal marleen, ik heb dit gehad toen ik 12 was en mij werd er ook verteld geen shampoo of zeep daar gebruiken. En ook maandverband blijkt dat op te kunnen wekken. Sindsdien gewoon water en tampons ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Owja + van mij
Als het jeukt kan het wel een infectie zijn ja. Vreemde afscheiding en een naar luchtje horen er ook bij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest voorkomende symptomen bij een vaginale schimmelinfectie zijn:

Jeuk in en rond de vagina.
Schrijnende of brandende pijn bij de vagina.
Pijn bij het plassen of bij seks.
Veel afscheiding die wit en brokkelig is.
Roodheid en zwelling van de vaginawand en schaamlippen.

Niet iedere vrouw heeft bij een vaginale schimmelinfectie last van symptomen. Ook hoef je niet alle symptomen te hebben. Maar als je blijvende jeuk hebt ga je toch best even naar de huisarts. Je hoeft er niet zo mee te zitten, een schimmelinfectie is heel makkelijk te behandelen.