iemand die de doodstraf geeft, is dat een moordenaar?

als iemand de doodstraf verdiend dan geeft iemand die gene een injectie, of iets anders. maar is dat persoon die dat geeft een moordenaar?? want waarschijnlijk heeft die gene al heel veel mensen de doodstraf gegeven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, degene doet zijn werk, uitgevoerd conform het vonnis, uitgesproken door een rechtbank, volgens door de samenleving vastgelegde regels/wetten.

Het beste antwoord

Een moordenaar is iemand die opzettelijk een ander doodt.

Maar iemand die iemand anders het leven ontneemt
is niet per definitie een moordenaar.

Want moord is de op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade beëindiging van het leven van een ander.

Let op: onwettige wijze!

Dus:
Iemand die een doodstraf uitvoert is geen moordenaar.

Iemand die een ander een dodelijke injectie geeft,
om te helpen bij euthanasie [handelingen die sterven zonder veel lijden van een andere persoon bevorderen]
is ook geen moordenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de definitie zegt dat een moordenaar iemand is die een ander opzettelijk doodt, waarom is iemand die een ander opzettelijk dood dan niet per definitie een moordenaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absor: ik herhaal:
op onwettige wijze.............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aha, * ting* ..het kwartje viel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alhoewel....blijft het ethisch gezien niet toch een moord?

Andere antwoorden (6)

Nee natuurlijk niet. Hij doet gewoon zijn werk. Dit antwoord zegt natuurlijk niets over mijn mening over de doodstraf.

Toegevoegd na 1 minuut:
Diegene die doodt verdiend er gewoon zijn brood mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huurmoordenaar doet ook alleen zijn werk maar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zijn werk inderdaad, maar wel om iemand dood te laten gaan, net zoals huurmoordenaars en soldaten. Hij moordt dus ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soldaten die vijandelijke troepen beschieten moorden niet, zij doden(dit is uit het oogpunt hij dood of ik dood.. Ligt even gecompliceerder..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De een zijn dood is de ander zijn brood!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch een raar idee dat een beul 's morgens gewoon de deur uitgaat naar zijn werk, zijn vrouw gedag kust en 's avonds bij thuiskomst zegt: "Hoi schat, ik heb er vandaag weer eentje van het roken afgeholpen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is nou weer het verschil tussen moorden en doden? Het is allebei iemands leven beroven en dat is in alle opzichten fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met jullie allemaal eens! Ik snap alleen die drie minnen niet. Komen die van ter dood veroordeelden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus een moordenaar verdiend ook z'n brood met het doden van mensen... en dat vind je normaal...?
O.o
Nee want het systeem werkt zo dat er 2 knoppen zijn voor de injectie en maar 1 werkt echt en dat bepaalt de computer. Discussiepunt is dan wel dat ze allebei ingedrukt moeten worden.
Met een vuurpeleton zit er tussen de kogels 1 losse Flodder dus weet je nooit zeker wie er echt geschoten heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ervaren schutter voelt aan de terugstoot van zijn wapen of er een scherpe pieper of een losse flodder afgeschoten wordt. Flodders geven minder terugstoot omdat de verbrandingsgassen dan makkelijker uit de loop kunnen ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ene zn dood, de ander zn brood
Iemand die de doodstraf uitvoert heet een beul.

beul de; m,v -en 1 iem die lijf- en doodstraffen uitvoert; scherprechter 2 wreedaard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De definitie voor moordenaar is: iemand die met opzet een ander doodt.

Als je het zo zwart/wit bekijkt is de beul inderdaad een moordenaar. Het doden is immers een vooropgezet plan.
Om deze reden zijn er ook een heleboel mensen die dit beroep nooit van hun leven zouden willen uitvoeren.

Maar ik zou zelf een beul/uitvoerder van de doodstraf natuurlijk nooit een moordenaar noemen, hij doet immers zijn " werk" ( afschuwelijk werk maar dat is weer een persoonlijke mening )

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens jouw vraag klopt niet helemaal, want diegene die de doodstraf geeft dat is de rechter, maar de beul is diegene die doodstraf uitvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absor:
iemand die opzettelijk en onwettig
een ander doodt.
Moord of moordenaar zijn termen uit het strafrecht.

Iemand die iemand anders doodt is dus zeker niet noodzakelijk een moordenaar. In de wetgeving zijn er immers zeer wel omschreven manieren om iemand te doden die wettelijk toegestaan zijn. Deze manieren van iemand doden vallen niet onder de (strafrechtelijke) terminologie moord.

Voorbeelden naast het uitvoeren van de doodstraf die in sommige landen dus wettelijk is:
- euthanasie: uitgevoerd door artsen in welomschreven omstandigheden
- doden uit zelfverdediging: kan voor elke burger van toepassing zijn
- doden uit verdediging: voor bv. politieagenten die schieten om een slachtoffer te verdedigen
- doden in oorlogsomstandigheden: voor militairen die hun welomschreven opdracht uitvoeren
- doden door ongeval: onvrijwillig iemand doden, bv. in het verkeer

Kortom, het is niet omdat je iemand doodt, dat je een moord pleegt en dus bijgevolg een moordenaar bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moord is in het strafrecht duidelijk omschreven. Het opzettelijk en met voorbedachte rade het ontnemen van iemands leven zonder diens toestemming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord "onwettig" moet er in principe nog bij.
Dus : het onwettig opzettelijk en met voorbedachte rade ontnemen van iemands leven. Trouwens "zonder diens toestemming" klopt ook niet helemaal, want Armin Meiwes, de kannibaal die zijn slachtoffer OP VERZOEK van het slachtoffer hem doodde en opat, zit wel degelijk levenslang uit voor moord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, in België mag je ook niet "meehelpen" bij zelfmoord. Iets dat in Nederland blijkbaar wel mag voor de wet.
Iedereen die de keuze heeft gemaakt om de verdachte de doodstraf op te leggen is in principe een moordenaar. Zowel in de rechtbank als de beul. Ik snap dat je zou kunnen stellen dat zij "gewoon" hun werk doen, maar hoe dan ook zijn zij wel verantwoordelijk voor iemand zijn dood. Het zijn daardoor wel moordenaars te noemen.