Bestaat er een pijnstiller die even sterk of sterker is dan Tramadol, zonder extra veel transpireren als bijwerking?

De tramadol wordt gebruikt ivm bepaalde pijn die 's nachts optreedt. Om 20.00 en om plm. 23 wordt er een dosis genomen. Dit werkt redelijk, maar het nachtzweten als bijwerking is hinderlijk. Niet nemen is geen transpiratie, wel hevige pijn.

Vraag is niet voor mezelf. de ander gaat natuurlijk ook naar de arts, t gaat mij er om wat een alternatief zou kunnen zijn. Is dat er?

Toegevoegd na 3 uur:
Fijn, eigen ervaring, das altijd prettig. Ik zat ook al in die hoek te denken, maar vroeg me af of er nog iets zat tussen tramadol en een morfinepreparaat. Deze persoon heeft een uitstekende behandelaar, een van de weinigen die niet zegt: leer er maar mee leven. Hierdoor is haar kwaliteit van leven al 2 jaar veel beter dan het anders zou zijn geweest: verbetering ipv verslechtering, ondanks dat het een progressieve ziekte is.

Ik hamer er al een poos op dat ze sterkere pijnstilling zou moeten, deze volstaat niet. De angst voor sufheid EN dat er tzt geen sterkere middelen meer zouden zijn, veroorzaakt terughoudendheid..

Toegevoegd na 4 uur:
Is er nog iets tussen tramadol en een morfinepreparaat? Deze persoon heeft een uitstekende behandelaar, erg fijn.
Ik hamer er al een poos op dat ze sterkere pijnstilling kan vragen, deze volstaat niet. De angst voor sufheid EN dat er tzt geen sterkere middelen meer zouden zijn, veroorzaakt terughoudendheid..
Is er nog iets tussen tramadol en een morfinepreparaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet welke pijnen ze heeft. Er is anders ook nog de mogelijkheid om naar een pijn poli doorverwezen te worden..Dan gaat er een anesthesist naar kijken. Zo heeft mijn buurman bv een soort apparaatje in zijn rug ingebouwd gekregen die hijzelf kan bedienen en die door middel van stroomstootjes op de zenuwbanen, zijn hevige rugpijn kan onderdrukken. En zo zijn er meerdere opties voor verschillende soorten pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je dan toch bij de pleisters uit komt. Deze zijn er ook in een lichte dosering. Wat ook nog een optie is, is paracetamol er bij nemen.Dit versterkt de werking van tramadol weer iets en zo blijf je ook tussen tramadol en morfine in. Vergeet niet dat tramadol zelf ook al een morfine achtige stof ( opiaat) is :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ook zo, was ik even uit t oog verloren.de persoon gaat naar een specialist voor haar ziekte. Vrijwel elke arts zegt: leer er maar mee leven. als ze dat gedaan had, zat ze nu in een rolstoel. Hij niet en ze loopt nog redelijk.
Ze gaat binnenkort weer, ik ga waarschijnlijk mee en kan t over de hier aangedragen oplossingen hebben.
In ieder geval zullen we t dan over de mogelijkheden van wat sterkers hebben.
Bedankt voor t mee denken.

Het beste antwoord

Helaas hebben alle opiaten als bijwerking dat je kunt gaan zweten, vooral in de nacht. Je zou kunnen vragen om oxynorm of oxycontin , deze zijn zwaarder dan tramadol. Je kunt ook vragen om morfine retard pillen(langzame afgifte ) en dan heb je nog fentanyl pleisters die ook sterker zijn dan tramadol.
Ik gebruik zelf een combinatie van morfine, oxynorm en fentanyl pleisters en had geen last van zweten toen ik alleen morfine en oxynorm gebruikte. Sinds ik er ook fentanyl pleisters bij gebruik heb ik er wel wat last van maar alleen 's nachts. Mijn advies is dan om te overleggen met je huisarts of je in aanmerking kan komen voor morfine retard pillen. Deze werken 12 uur lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de reactie uit eigen ervaring, waardevol!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigen ervaring is waardevol! Bedankt!

Andere antwoorden (6)

Ik neem aan dat er al paracetamol wordt gebruikt? Afhankelijk van leeftijd en conditie kan je ook diclofenac oid gebruiken. Anders kom je bij morfine-preparaten terecht, bij MS Contin of Oxycontin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
morfine denk ik, maar dit kan beter door een arts beantwoord worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle vergelijkbare middelen hebben bijwerkingen, heg kan best zijn dat je van het ene middel minder last hebt van bijwerkingen, maar bijwerkingen zijn niet uit te sluiten. Het ligt echter aan de aard van je klachten wat een arts moet gaan voorschrijven.
Je zou kunnen kijken in het farmacotherpeutischcompas de 1 e drie letters van je kwaal intypen en je krijgt dan div medicijnen te zien die de voorkeur genieten bij de betreffende kwaal.Je kunt dan ook zien wat de werkzame stof van dat geneesmiddel is en de bijwerkingen. Verder zou ik overleggen met je behandelaar. Soms is het een afweging en zijn de bijverschijnselen minder erg dan de kwaal en is het een kwestie van doorzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kompas bedoel ik sorry
Tussen Tramadol en een morfinepreparaat die onder de opiumwet valt, zit een flink gat, is mijn ervaring.
Sommige mensen nemen het daarom in met alcohol , iets wat ik ten zeerste AFraad.

Als je echter veel tramadol (of tramagetic once a day) gebruikt en je komt daar niet mee uit, dan bespaar je enorm veel lijden door toch morfinepreparaten te krijgen die pijn wel goed dempen.

Zo is er een middel welke palladon heet (hydromorfon)
dit middel stilt de pijn goed maar geeft minder snel bijwerkingen als euforie en sufheid.
Het zijn echter middelen die vaak pas ingezet worden als alle andere pijnbestrijding faalt (zoals facetdenervatie en blokkade ganglion cervicalis superior, locale toepassing corticosteroiden etc)

Sommige mensen hebben baat bij paracetamol/codeine
500/20 maar sommige mensen zetten codeine niet om in morfine, welke de belangrijkste pijnstilling van dit preparaat veroorzaakt.

Het voordeel van opiaatpijnstiller is dat ze -bij hetzelfde analgetisch effect- minder belastend zijn dan de eerder genoemde middelen.
De NSAID's werken vooral tegen ontstekingspijn en kunnen soms toch nodig zijn naast de opiaatpijnstilling.

Laat je GOED voorlichten, alles wat er gedaan (of gelaten) wordt is van invloed op het welzijn.

Daarbij is het verstandig ook de langere termijneffecten in de gaten te houden.

Een goed pijnteam (anestesioloog/ neuroloog/psychiater)
kan hierbij enorm helpen.

Toegevoegd na 1 dag:
Overigens wordt codeine bij de meeste mensen omgezet in morfine (20 mg cod.levert dan 2 mg morfine op.)
Het is niet zinvol om veel meer codeine in te nemen dan via paracod 500/20 (max 6 per dag) omdat de lever dan niet meer morfine van codeine maakt.
Echter is oraal ingenomen deze 12 mg morfine beduidend minder werkzaam dan een spuit met 10mg morfine.
Tramadol zou hier analgetisch gezien ongeveer gelijk aan zijn, mijn ervaring is anders.
Ik denk dat zo dat gat ook kan bestaan.
Ik heb wel in vakliteratuur gelezen dat artsen te terughoudend met morfine zijn (angst voor de verslavende werking) maar wanneer het echt voor pijnstilling juist toegepast worden schijnt dat zeldzaam te zijn.
Tijdens relatief pijnarme perioden kan ik zonder meer stoppen met opiaatpijnstillers en taal er dan niet naar, zelfs lichamelijke verslaving is dan afwezig.
Druggebruikers gebruiken ook veel hogere doses en doen dat voor de bijwerking euforie.
Hun dagdosis methadon zou als pijnstiller een week of meer werken!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb zelf afwisselend tramadol gebruikt en oxynorm.van beide werd ik erg duizelig en suf en hielp ook niet veel.
10 dagen geleden morfine retard gekregen,de eerste paar dagen werd ik zo'n 2 uur na inname erg suf in het hoofd,en kreeg hoofdpijn,nam toen elke 12 uur 1,na paar dagen opgehoogd met elke 8 uur 1 en nou sinds 2 dagen niet meer suf en ook geen hoofdpijn meer ervan.was zelf bijna van plan om er mee te stoppen door de bijwerkingen maar toch maar doorgezet aangezien meestal de bijwerkingen in het begin het ergst zijn.ik neem het samen met een NSAID,dit versterkt ook de werking van de morfine(op advies arts)
en dan over dat het na een tijd niet meer zou werken,dit is niet zo met morfine,de dosis kan altijd verhoogd worden.
bij stoppen moet er wel afgebouwd worden,niet in 1x ivm.ontwenningsklachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dipidolor zou een goed alternatief kunnen zijn of diclophenac (die is al genoemd). Mijn ervaring is dat je daar juist goed van slaapt.