Is het beter om te blijven werken bij een burnout

Thuis zitten isoleert je snel van je omgeving vrees ik

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een burnout HEB je niet, je Bent burnout ;)

Antwoorden (11)

hetzelfde werk blijven doen is een 'nono''daar heb je tenslotte de burn out van...maar thuis zitten is een grotere ''nono''.......dus ander werk doen met meer voldoening lijkt me beter....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een burn out hoeft niet alleen van het werk te zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat weet ik helaas..................maar de vraag is:''Is het beter om te blijven WERKEN bij een burnout''......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof dat ik maar naar bed ga:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik neem er nog 1..*proost*.;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist naatje+1
Wanneer er sprake is van een burn-out dan lijkt het mij het verstandigste dat je in overleg met je werkgever en arbodienst afspraken gaat maken. Dus dat je bijvoorbeeld 2 uur per dag gaat werken voor een bepaalde tijd...

De kans dat je in een vicieuse cirkel terecht komt is aannemelijk als je alleen maar thuis blijft zitten. En je op deze manier issoleerd van de buitenwereld kan naar mijn idee nooit echt goed zijn voor je lichaamlijke gezondheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, het is ongetwijfeld beter.
maar dan vraag je wel iets compleet onmogelijks.

Het is voor een drenkeling ook beter om te blijven zwemmen, voor een blinde om te blijven kijken, en voor een dove om te blijven horen.

Zolang iemand nog (desnoods een beetje) kan werken, heeft die geen burnout

Toegevoegd na 7 minuten:
Uiteraard moet zo iemand wel iéts blijven doen.
Maar ik heb wel mensen gekend bij wie boodschappen doen al een dagtaak was, in die periode.
Leg ze dus alsjeblieft geen irreële dingen op zoals blijven werken. Maar geef ze tijd en creatieve vrienden die voor allerlei afleiding zorgen. Voor een enkeling werkt therapie misschien.
Ook is er vrijwilligerswerk, bijv. bij een kinderboerderij oid, als dat iemand ligt.

Maar verder is die burn out vooral ook erg goed om te ontdekken dat er meer is in het leven dan alleen maar domweg werken.
Dus neem/geef vooral de tijd die diegene nodig blijkt te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werken is niet het belangrijkste om te doen bij een burn-out. Niemand zal het je kwalijk nemen als je dat even niet kunt.
Wat wel belangrijk is om in contact te blijven met de buitenwereld. Hiermee bedoel ik vooral sociale contacten. Deze zorgen ervoor dat je niet helemaal vervreemdt. Stukje bij beetje opbouwen, en als je er weer aan toe bent eerst gewoon langs gaan op je werk.
Er zijn ook veel mensen die na hun burnout een totaal andere werkomgeving kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem bij het begrip burn-out is dat er niet zoiets als een harde diagnose is. Het is een verzameling symptomen die er toe kunnen leiden dat iemand het label "burn-out" krijgt opgeplakt. Soms is iemand met het etiket burn-out eigenlijk "gewoon" overspannen , depressief of heeft CVS.
In mijn directe omgeving hebben een aantal mensen te maken met burn-out. Eén daarvan werk in een aangepast tempo door (maar is volgens mij eerder depressief dan burn out).
Bij een andere kan van doorwerken geen sprake zijn. Zij is door UWV 100% arbeidsongeschikt verklaard (tijdelijk) en is fysiek niet in staat zichzelf te verzorgen, laat staan het huishouden te doen, laat staan sociale contacten te onderhouden, laat staan te werken.
Er is dus geen kant en klaar antwoord te geven op je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
burnout betekent niet per definitie thuis zitten.
je moet stoppen met wat je deed.
kan je dat niet dan heb je geen echte burnout.
bij een burnout ga je meer op automatische piloot, en denk je niet na over of het erger word als je thuis zit, je denkt per definitie al niet meer '' normaal ''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een burn-out is een niet te onderschatte groot probleem dat je gek genoeg zelf moet oplossen!
Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid energie die hij dagelijks kan inzetten.
Komt hij te kort, dan is er ook nog een soort reserve energie.
Kom je dat ook te kort dan moet je aanspraak gaan maken op je levens energie.
Bij of rond dit punt gaat het fout en komt de burn-out om de hoek kijken.
Het werkt als een soort zekering, hij vliegt er uit en jij komt thuis te zitten met een lam en dof gevoel.

Alleen jij zelf kan hier nog uit komen, nu je ineens tijd genoeg hebt,kan je gaan nadenken waar het fout is gegaan.
Bijna altijd zit het probleem in dagelijkse werk.
Ergenis en frustratie kosten ongelooflijk veel energie.
De druk om als maar meer te moeten presteren en het niet meer aan kunnen komt er vaak bij.
Kom je na het werk thuis en ook daar MOET er weer zo veel terwijl je eigelijk alleen maar rust wil, kost ook veel energie terwijl je juist thuis weer energie moet bij kunnen tanken.
Energie die je overdag gebruikt moet ook weer aangevuld worden, maar reserve enrgie is beperkt.
Vaak gaat er aan een burn-out een periode vooraf, waarbij je in de ochtend al moe opstaat en dan moet de dag nog beginnen.
Slecht slapen, te vroeg wakker, hoofdpijn, concentratieverlies, snel boos, gevoel van onmacht, slechte stoelgang, buikpijn, weinig eetlust enz. enz. gaan vaak vooraf.

Het is niet op te lossen door een weekje vakantie te nemen (vaak dokters advies)
Erger nog , een weekje vakantie is een ramp.
De al aanwezige onrust neemt alleen maar toe.
Gewoon doorwerken in slechte werkomstandigheden die je burn-out hebben veroorzaakt is natuurlijk geen oplossing.
Een andere functie binnen het bedrijf kan vaak heel goed werken, minder op je tenen moeten lopen kan een hele opluchting zijn en kan zorgen voor herstel.
Thuis binnen zitten is zeker geen oplossing, ga er op uit, ga wandelen, gewoon dag in dag uit, neem iemand in vertrouwen , schrijf het op en ben eerlijk tegen je zelf.
Pas als je de echte oorzaak weet kan je genezen en krijg je weer zin in het leven ga dan weer langzaam de maatschappij in maar blijf met iemand praten die je begrijpt en heb heel veel geduld en houdt rekening dat je nog wel eens een terugval hebt, dat is heel normaal en ook dat gaat weer over, tel de goede dagen , niet de slechte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer goed uitgelegd, Ed! Dikke +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier herken ik mij helemaal in Ed.
Ik ben ruim een half jaar burnout geweest en weet nu waar mijn knelpunten zitten :) +1
Een burnout oplossen gebeurt in verschillende stadia.

In de eerste periode moet je thuisblijven. Niet thuisblijven, maar NIET werken.
Je moet namelijk voor jezelf erachter komen DAT je niet kan werken. Maar ook WAAROM je de burnout hebt gekregen.
In deze periode is het belangrijk om hulp te krijgen. Mensen die je kunnen vertellen en aanwijzen datgene wat niet bij jouw PAST. Therapie dus. Maar ook jouw omgeving, mits ze maar niet meegaan in JOUW drama.

Wanneer je inmiddels wat meer inzichten hebt gekregen over je zelf en hoe je in elkaar steekt. Kan je weer voorzichtig gaan beginnen met je werk. Je bent immers wel weer wat uitgerust.
Dit is nodig omdat je je manier van werken moet aanpassen. Niet alleen fysiek, maar ook in mentaliteit. Je zult het anders moeten doen. Op een manier die WEL bij je PAST.

Als dit niet lukt en je komt in de WIA (WAO) terecht, dat kan je opgelucht ademhalen. Jij hebt kennelijk meer tijd nodig en die krijg je ook. Maar je zult wel je zinnen moeten zetten op ander werk. De huidig werk dat lukt niet met jouw tempo van herstellen.
Dat betekend vaak terug in niveau en terug in salaris. Ook dat is een rouwproces.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit geldt trouwens ook voor andere Chronische klachten, zoals RSI. Deze zijn allemaal mentaal, maar nu met een fysieke reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Bij een burnout (als dat al bestaat) is het beter om weer brandhout te sprokkelen zodat je weer wat te (ver)branden hebt...

Dus vul jezelf weer met brandhout (energie)... En je les is dan niet meer aan jan en alleman je energie weg te geven, maar er zuinig op te zijn... Heel zuinig...

Laat je hele voorraad niet meer afpakken (of uit jezelf uitdelen), dat is je les...

Kom terug naar de bron waar je de energie weer kunt opladen, laad je op en begin opnieuw of ga door...

Dus het is puur persoonlijk en jij, alleen jij kent het antwoord... Laat je niets aanpraten, jij alleen bent verantwoordelijk voor je energie... En alleen jij hebt die verkwanseld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In géén geval met hetzelde werk doorgaan. Ik denk dat het een heel complex thema is en ook altijd individueel moet worden bekeken. Je kunt mensen niet met elkaar vergelijken. Iedereen reageert weer anders.
Mijn arts had me 3 boekjes mee gegeven om te lezen wat je er allemaal tegen kunt doen. Heb er niet 1x in gelezen, was al te vermoeiend.
Niet alleen boodschappen doen is te veel, ik had er moeite mee me aan te kleden, dat was al een dagtaak.
Na 3 maanden gaat het langzaam beter. Heb in elk geval wel ervaren wie de goede vrienden zijn. In deze situatie blijven er jammer genoeg niet veel over.
En ik kreeg er pillen voor, Mirtazapin, wat een rommel, heb ze niet lang genomen.
Ik ben veel in de zon, dat helpt wel.
In elk geval van harte beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pillen zijn inderdaad geen oplossing, alleen jij zelf kan het oplossen en pas op , er komen nog steeds kuilen op je pad voordat je er echt van af bent.
Zon is goddelijk hiervoor en veel wandelen.
Ik kom net van de dokter af conclusie burn out en ik mag niet gaan werken want ik heb ook kans op een maagzweer vrijdag heb ik twee testen op het ziekenhuis en ik mag absoluut niet gaan werken tot de uitslag binnen is en als het een maagzweer is mag ik zeker niet gaan werken, maar nu moet ik erbij zeggen dat deze stress ook zeker van het werk kom

Maar nu moet ik er ook niet aan denken om de hele dag thuis te gaan zitten dan komen de muren op me af maar wat moet ik dan doen????