Ik heb gisteren per ongeluk verschimmelde cake ingeademd. Er kwam een stofwolk toen ik hem uit de kast op het aanrecht zette, kan dit schadelijk zijn?

Owja het was trouwens indische cake en hij was helemaal groen gekleurd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha ha ha........not.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo gek is die vraag niet hoor, er zijn gevallen waar mensen zijn overleden aan het inademen van schimmel. Verder kun je er erg ziek van worden, maar niet bij deze schimmel en met een goede gezondheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was gewoon groene cake - zo hoort indische cake te zijn. Hij is dus niet verkleurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus deze schimmel is ongevaarlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kunnen we vanaf een afstandje niet zeggen, maar ga er maar van uit dat hij ongevaarlijk is. Vertrouw je het niet bel je altijd even met de dokter, maar als je na een nacht geen last van je luchtwegen hebt zou ik me niet zo'n zorgen maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen klachten aan mijn luchtwegen. Ik stapte ook gelijk naar achteren dus ik weet niet helemaal zeker of ik het ook echt daadwerkelijk heb ingeademd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zat er ook wel echt schimmel op of was de cake alleen maar groen? Want dat hoort zo he...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het was die bruine cake die je overal in de supermarkt vind met die citroen cake. Hij was echt groen van de schimmel. Kan ik die stof ingeademd hebben? Ik ben wel gelijk naar achteren gestapt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blehhh goor zeg,hoelang stond ie in de kast dan??
ItisILeClerc
12 jaar geleden
@JackB: pas op, hij kan gaan schimmelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@JackB: de AH heeft Indische cake.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En anders gewone bruine kopen, maar lang laten staan.

Antwoorden (3)

Nee hoor van beschimmelde cake ga je niet eens dood, dus van inademen van stof zeker niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat cake ook dierlijke producten bevat kunnen er schimmels op groeien die toxische stoffen maken.
Deze kunnen een anafylactische reactie opwekken.
Houd dus je gezondheid (vooral van de luchtwegen) in de gaten en meld je bij een arts wanneer je ongebruikelijke klachten ondervindt, bij benauwdheid zelfs met spoed.
Het kan meevallen maar daar is niet met zekerheid van uit te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het inademen van een schimmel is een HEEL ander verhaal dan het opeten ervan.

Als je iets eet waar schimmel op zit moet het eerst door je maag, waar speciaal om je ietwat te beschermen tegen kwalijke zaken, maagzuur inzit. Dit breekt in principe zaken als bacterien en schimmels af. Het is geen 100% garantie, als je iets eet dat DEEL erg bedorven is overleven ZOVEEL bacteriën het dat je toch ziek kunt worden.

Je longen hebben verder geen echte bescherming. En schimmels vormen sporen en als die in je longen komen ZOU je allerlei infecties kunnen krijgen.

Ik had laatst fruit waar zo'n groene wolk afkwam, toen vroeg ik me dat ook af.

Gelukkig kun je toch het ééa hebben als je verder gezond bent. Zie het een paar dagen aan, wordt je benauwd of krijg je een drukkend gevoel, zou ik toch even naar de dokter gaan. Gebeurt er de komende dagen niks, zal het echt heel weinig geweest zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
zie nog deze link, daar staan allerlei schimmels in en wat ze doen maar de enige die wordt genoemd als zijnde erg vervelend is er één die nauwelijks voorkomt, hopelijk een beetje een geruststelling
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dit stelt me gerust.. ik kon op internet inderdaad ook maar een paar (hele) gevaarlijke schimmels vinden die kanker kunnen veroorzaken. Maar dan moet je er wel hele grote hoeveelheden van binnen krijgen. Dit is bij mij verwacht ik niet het geval geweest. Ik heb verder ook geen klachten tot nu toe (is nu 24 uur geleden) aan mijn luchtwegen of elders. Heb jij verder ook geen klachten gekregen? En had jij het idee dat je de 'groene wolk' ook echt inademde?
amigo
12 jaar geleden
ja, het was een nectarine en toen ik hem pakte bleek hij (bijna) helemaal groen (alleen dat stukje aan de voorkant niet daarom had ik niks in de gaten). Van schrik "zuig je zo'n ademteug naar binnen" en toen dacht ik oeps, hoop niet dat ik het inadem nu, Maar ook ik kreeg maar minimaal iets binnen hoop ik dan maar maar verder ook geen klachten, BEHALVE als je erover na gaat denken, dan denk je gelijk: voel ik nou iets of niet, niet doen dus maar