Hoe schudt je verschrikkelijke nieuwsberichten van je af?

Vandaag weer een stuk in de krant gelezen over een stel dat hun pasgeboren baby dood heeft gemarteld. Terwijl ik het aan het lezen ben voel ik de tranen in mijn ogen branden en krimpt mijn hart ineen. Ik ben zelf moeder, en kan gewoon niet met dit soort berichten omgaan. Ik blijf er maar mee in m'n hoofd malen, het laat me niet los. Ik voel gewoon de pijn van het kind en kan niet begrijpen hoe mensen zo wreed kunnen zijn. Hebben mensen tips hoe hier mee om te gaan, dat ik het meer los kan laten? Of hoe ik kan zorgen dat zo'n bericht niet zo bij me 'binnen' komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat ook. Sommige gruwelijke nieuwsberichten over kinderen raak ik nooit meer kwijt, zelfs niet als ik ze 10 jaar geleden of langer (Bosnië, Rwanda...) gelezen heb.

Antwoorden (11)

Ik ken het gevoel. En ik hou er ook niet van om dit soort berichten te lezen of op het journaal te zien. Dat is ook de reden dat ik zo min mogelijk nieuwsberichten lees en kijk. Ik trek het mezelf ook te veel aan en kan er ook aangedaan van zijn. Het beste kan je toch proberen er zo min mogelijk aan te denken en afleiding te zoeken. Kijk liever filmpjes op internet waar je om kan lachen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet lezen die ellende!
vaak zegt de kop van een artikel al genoeg, en weet je dat je beter niet verder kan lezen.
ik heb dat met mishandeling van kleine kinderen of dieren, en vermijd artikelen of filmpjes hierover.
ik maak verschil voor dieren, wellicht kan jij verschil maken voor kinderen.
meer kan je niet doen, sterkte en succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Je kan zorgen dat zo een afschuwelijk bericht niet bij je binnen komt door je gedachten te (leren) sturen. Nadat je het drama tot je genomen hebt, moet je zo goed als mogelijk is de details niet (verder) uitdiepen. De grote lijn voor ogen houden (dwz de krantenkop en nog een beetje nieuws) maar niet jezelf voorstellen hoe het geweest moet zijn voor die baby/kind. Probeer aan de oppervlakte van zo een bericht te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk niet meer naar het journaal en "scan' de koppen in de krant.

Als je het je ZO aantrekt laat het je gewoon niet los. Proberen geen details tot je te nemen is dan de enige optie.

Wij waren ook met vakantie tijdens een nare aanslag.
Ik wist dat het ws gebeurd maar heb alle kranten gedumpt zonder de details te lezen en alle verhalen het ik afgekapt als men het over de bloederige details wilde hebben. Ik weet zo TOCH wel dat het heel er naar was.

Ik heb geen zin in die beelden die maar door mijn hoofd blijven spoken.

En let op BEELDEN zijn nog 10x erger dan tekst, die blijven zich helemaal als een film herhalen, niet naar kijken dus.

Je bent hiervoor gewoon gevoeliger dan gemiddeld
amigo
12 jaar geleden
Wat mooi dat je je dat zo aantrekt. Was iedereen maar zo. Je schudt het niet zomaar van je af. Probeer maar niet te begrijpen waarom mensen zo wreed kunnen zijn. Je leert wel om het een plek te geven, om het los te laten. Wat niet wil zeggen dat je je er bij neerlegt, maar je moet er wel mee verder leven. Dat heeft tijd nodig. Geniet van je eigen kinderen en geef ze af en toe maar eens een extra knuffel. Laat het bericht maar rustig bij je 'binnenkomen'. Ik zou me pas écht ongerust maken, als zo'n bericht je niets meer doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg is dat hè, dat je bij de kop van een artikel al de beelden op je netvlies voelt verschijnen.
Wat mij helpt is de gedachte dat het kind nu verlost is van de pijn. Dat het ergens is waar het mooi en licht en vredig is. Je hoeft niet eens een kerkelijk of gelovig mens te zijn om toch in de bevrijding door de dood uit een gruwelijk en pijnlijk leven te geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat erg voor je dat je hierzo mee blijft zitten.Hier kan je niet mee omgaan denk ik je leest het en dan komt het gevoel wat je niet meer kwijt raakt.Dit komt natuurlijk oook nog een keer omdat je moeder bent.Je zou je kunnen afschermen voor dit soort berichten.Ik las ook nooit de krant omdat ik er depri van wordt.Nu lees ik op internet berichten wat ik wil lezen staat de titel mij niet aan dan sla ik het over.
En stel ik mijzelf er niet voor open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het juist wel mooi dat je het zo aantrekt ook al is het natuurlijk wel lastig. Ik merk zelf juist het tegenovergestelde als ik de krant lees en ik lees zoiets dat er een baby is dood gemarteld doet het mij eigenlijk niet zoveel, dat vind ik eigenlijk nog veel enger.

Je zou het misschien moeten proberen te relativeren.

Toegevoegd na 58 seconden:
Probeer jezelf voor te houden dat het echt wel excessen zijn die je hier leest maar dat er gelukkig wel heel veel mooie dingen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook regelmatig en probeer altijd te denken.. Het is niet voor niets nieuws. Het gebeurd gelukkig bijna nooit en daarom is het nieuws. Verder helpt een tijdje het nieuws vermijden ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan je zelf begrenzen door de vraag te stellen .moet ik dit wel lezen is dit goed en wat doet dit met mij .

zo doe ik dat bijv met oorlogs film of docu's ik ga dan iets anders doen bewust .omdat ik er teveel van mee neem.

Heb ook af en toe bewust niet naar 9/11 gekeken .
1blik en het is al binnen ,probeer je jezelf ervoor af teschermen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat anders gaan doen, "change the channel" maar als je er echt een trauma van krijgt... Zoals ik altijd kreeg, vooral toen ik zwanger was.... Ik las geen nieuws meer. Van dat soort trumatische dingen lees ik enkel de kop. dan weet ik al genoeg... dan maar kop in het zand. Ik weet dat de ergste dingen gebeuren. Meer dan dat hoef ik niet te weten. Ik richt me op de positieve dingen en verwerk nare dingen door het van me af te schrijven en daarna nog een positief stukje te schrijven. Laat wel de tranen toe of de woede,, het geschreeuw, praat erover, maar even maar. niet de hele dag, want dan ga jeje onnodig lang ellendig voelen.

Wil iemand onnodig lang met je over zoiets praten, kap het dan af en zeg diegene gerust: "Sorry maar ik weet genoeg. Het spijt me dat je het graag aan me wilt vertellen, maar ik trek me dat teveel aan, dus ik heb het liever over leukere dingen, omdat ik anders teveel van slag raak.

Ik ben zelf erg gevoelig voor zulke en niet alleen nieuwsberichten, dus ik moet mezelf een beetje beschermen ertegen. Het enige dat je kunt doen verder is zelf je leven leiden zoals jij vind dat het goed is. Ik weet zeker dat jij van binnen een geweldig, liefdevol mens bent. Straal dat uit naar buiten en steek anderen daarmee aan... Misschien steken die mensen ook anderen weer aan met hun onvoorwaardelijke liefde. Dat is zoveel krachtiger dan al die ellende. Verbeter de wereld door bij jezelf te beginnen. Laat de buitenwereld maar even de buitenwereld. Mensen die zulke dingen doen krijgen hun straf wel.