Hoe komt het dat je soms zomaar uit het niets jeuk krijgt, bijvoorbeeld op je arm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met mestcellen.

"Mestcellen (mastocyten) maken deel uit van het afweersysteem en komen overal in de huid voor. Ze bevatten onder meer histamine. Deze stof laten ze los bij een infectie, zodat de histamine de bloedvaten wijd open kan zetten. Hierdoor kunnen de verdedigingscellen makkelijker bij de infectie komen."

Dit loslaten kan gepaard gaan met jeuk. Als het extreem vaak gebeurd, kan het een ziekte zijn, die bij kinderen meestal vanzelf verdwijnt: mastocytose. Zie voor meer uitleg daarover de link

"Het vermijden van voedingsmiddelen en geneesmiddelen die mestcellen stimuleren om histamine los te laten, is zinvol. Dit geldt ook voor het vermijden van alcohol"

Als je googled op jeuk en mestcellen, vind je meer sites met info hierover.

Toegevoegd na 4 minuten:
wat zijn mestcellen?

Mestcellen (of mastocyten) zijn gespecialiseerde cellen die zich bevinden in weefsels die in contact staan met de buitenwereld. Ze spelen een rol bij de immuunrespons. Ze werden eerst beschreven door Paul Ehrlich in 1878 vanwege hun kleuringseigenschappen en grote korrels in het cytoplasma.
nl.wikipedia.org/wiki/Mestcellen

(Mestcel) gespecialiseerde witte bloedcel die wordt aangemaakt in het beenmerg en vandaar naar diverse weefsels migreert. De stoffen die een mestcel uitstoot maakt weefsels o.a. meer doorlaatbaar voor hulpstoffen, bv. bij verwondingen of ontstekingen
www.mastocytose.nl/terminologie.html

Toegevoegd na 4 minuten:
wat zijn mestcellen?

Mestcellen (of mastocyten) zijn gespecialiseerde cellen die zich bevinden in weefsels die in contact staan met de buitenwereld. Ze spelen een rol bij de immuunrespons. Ze werden eerst beschreven door Paul Ehrlich in 1878 vanwege hun kleuringseigenschappen en grote korrels in het cytoplasma.
nl.wikipedia.org/wiki/Mestcellen

(Mestcel) gespecialiseerde witte bloedcel die wordt aangemaakt in het beenmerg en vandaar naar diverse weefsels migreert. De stoffen die een mestcel uitstoot maakt weefsels o.a. meer doorlaatbaar voor hulpstoffen, bv. bij verwondingen of ontstekingen
www.mastocytose.nl/terminologie.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de huid is het grootste orgaan van ons lichaam, waar enorm veel gevoelszenuwen onderliggen, jeuk is een reactie op invloeden van buitenaf of van binnenuit, dat aangeeft dat er iets is waar je gevoelig op reageert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe jeuk precies ontstaat weten de artsen zelf niet precies. Wel weet men dat er specifieke 'jeukzenuwen' zijn in de huid , die dan geprikkeld raken. De uiteinden van deze zenuwen liggen op de grens van de opperhuid en lederhuid.
De zenuwen kunnen geactiveerd worden door bepaalde eiwitten zoals histamine, neuropeptinen en prostaglandinen.
Deze stoffen komen vooral vrij bij ontstekingen in de huid.
Daarom is het niet verwonderlijk dat huidontstekingen gepaard gaan met jeuk.
Er zijn veel vormen van jeuk. Meestal is snel duidelijk waar de oorzaak ligt en is het niet van medisch belang omdat het vaak kortdurend is (maar wel lastig voor jezelf zo lang het duurt) Denk aan muggensteken of brandnetels.
Er kan ook een ooorzaak zijn die altijd aanwezig is en langer duurt zoals;
Een droge huid,
eczeem,
galbulten,
schimmelinfecties van de huid,
parasieten zoals schurft,
lokale jeuk aan de armen, lokale jeuk aan de rug enz.

Indien de jeuk altijd op één lokale plaats terugkomt, weet de arts al snel door de aanknopingspunten en na kort onderzoek wat de veroorzaker is. lastiger is het bij langer durende jeuk. Vaak moet dan de huidarts eraan te pas komen. Bij jeuk over het gehele lichaam kan bijv suikerziekte, nier-en leverstoornissen en darmparasieten (maden)de oorzaak zijn.

Plotselinge jeuk uit het 'niets' kan zomaar ontstaan doordat de huid erg droog wordt ( droge lucht/omgeving, een bijwerking van een geneemiddel dat je slikt, stress kan ook jeuk veroorzaken en vooral op armen en benen kunnen soms kleine bultjes ontstaan of plekjes die enorm kunnen jeuken en die door te krabben steeds meer gaan jeuken. Vaak helpt hier een verkoelende creme met of mentholgel/-poeder tegen. Voor parasieten en schimmelinfecties zijn ook snelwerkende middelen te verkrijgen. Voor ernsige jeuk moet aak worden gegrepen naar antihistaminica en corticosteroïdcremes.
amc