Na het plassen jeuk aan mijn schaamlippen, en soms wat lichtbruine afscheiding, wat is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Bruine vaginale afscheiding heeft verschillende oorzaken. Bruine vaginale afscheiding moet, als hier aanleiding voor bestaat wanneer u zich zorgen maakt, of omdat u vindt dat het afwijkend is, altijd door een arts worden gezien om afwijkende oorzaken uit te sluiten.

De bruine kleur wordt verklaard door het hoge hemoglobine gehalte in het bloed. 'Oud' bloed kleurt donker.

Meestal blijkt bruine vaginale afscheiding volkomen normaal te zijn, zeker als het plaastvindt rond de ovulatie.

Een veel voorkomende oorzaak is stress. Door hormoonschommelingen kan de menstruatiecyclus verstoord raken. Bespreek dit met uw huisarts.

Soms is er sprake van een vaginale infectie. Vaak ervaart u dan ook andere klachten als jeuk, en of roodheid. Hiervoor is onderzoek door de huisarts nodig.

HPV-infectie: hiervoor dient een uitstrijkje voor onderzoek naar eventuele besmetting met het vaginale wratten virus (HPV, humaan pappiloma virus) gemaakt te worden.

Soms is de bruine afscheiding het gevolg van uw anticonceptiemiddel. Bespreek met uw huisarts of u misschien een ander anticonceptivum kunt gaan gebruiken.

Bruine vaginale afscheiding tijdens de vroege zwangerschap duidt meestal op gewoon oud bloed.

Ook trauma aan de cervix (baarmoederhals) door bijvoorbeeld erosie kan bruine afscheiding veroorzaken.

Laat bij twijfel altijd een arts de oorzaak bepalen om onprettige gevolgen uit te sluiten. Zeker als de symptomen aanhouden, is dit een goede reden de huisarts te consulteren voor nader onderzoek.

De meeste oorzaken van bruine vaginale afscheiding zijn eenvoudig te behandelen, dus talm niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeuk in de schaamstreek is een veelvoorkomend fenomeen. Af en toe jeuk aan de vagina/vulva is heel normaal. Veel vrouwen hebben af en toe jeuk op die plek.

Wanneer je er vaak last van hebt, is er sprake van een probleem/probleempje.

Omdat je de jeuk in combinatie met toiletbezoek noemt, zou het kunnen zijn dat je niet 'de goede kant op veegt': NOOIT van de anus richting vagina vegen, in verband met bacteriën. Ook zou het irritatie door schurend wc-papier kunnen zijn, of door het soort ondergoed dat je draagt.

Maar aangezien men hier niet kan beoordelen over jouw lichaam, is het bij aanhoudende jeuk verstandig om even naar de dokter te gaan. Ook al zal het vast iets onschuldigs zijn!

Een huisarts kan je prima antwoord geven op je vraag. Wanneer je niet naar je eigen huisarts wilt (hoewel hij/zij vast heel vaak vagina-vragen moet beantwoorden), kan je ook naar een andere (vrouwelijke) huisarts gaan.

Via volgende link kan je een huisarts in de buurt vinden: http://www.zorg.independer.nl/huisartsen/intro