wat is een schuldgevoel precies?

ik heb last hiervan uit iets uit het verleden wat is gebeurd tussen mijn man en ik.

Toegevoegd na 45 minuten:
toen ik 20 jaar was kwam ik uit een internaat en had nergens om te wonen, ik leerde een heer kennen en ik mocht van hem wel bij hem inwonen.ik vond hem wel lief.in deze zelfde was ik verliefd op een buschauffeur en hij heeft me toen naar een hotel gebracht zonder enige afspraak hiervan en daar heeft hij sexuelecontakt met mij gehad.ik voelde me heel erg schuldig tegenover die heer en heb hem toen verteld hierover. nu ben ik nogsteeds met deze heer gebleven en is nu mijn man met wie ik 3 kinderen hebt,nu heb ik heel erg last van deze herinnering en voel me zo ontzettend schuldig tegen over hem en ik weet helemaal niet meer wat ik moet doen, ik kan mijn gezin niet meer aan bijna dit gevoel vreet zo erg in me gedachten. kunt u mij helpen hoe ik hiermee moet omgaan?

Toegevoegd na 6 dagen:
het is zo dat die heer nu mijn man zelfs ook met zijn ex vriendin een paar keer met haar naar bed is gegaan dit heef hij me ook nu pas verteld nadat ik zo een last hebt van mijn schuldgevoel.is dit wel zo dat ik me nog schuldig moet voelen want hij zegt dat we toen niet echt een relatie hadden??Ik wil dit nu voor mezelfs afsluiten maar wil graag nog wat reacties die me hiermee op weg kunnen helpen.

groetjes
merse

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Jouw schuldgevoel is geheel onterecht! Je hebt je huidige man toen verteld wat er is gebeurd en hij heeft jou dat niet kwalijk genomen, anders waren jullie niet met elkaar getrouwd. De raad die ik je geef, is: vergeet het hele voorval en leef in liefde met je gezin en geniet er van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit je zo beheerst, zou je je eerst eens kunnen afvragen waarom. Het is al een tijdje geleden, je man heeft er geen problemen mee kennelijk, waarom jij wel?
Waarom wordt het nu zo erg?
Ik denk dat het voorval op zich veel minder belangrijk is dan de manier waarop je ermee omgaat, waarom sta je toe dat dit zoveel invloed op je heeft? Misschien moet je het leren loslaten?
Het zou kunnen dat het helpt om eens te praten met een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moeilijkste van schuldgevoel, is het vergeven ervan, vooral voor jezelf.

Keer het eens om, als het jouw heer was geweest die dit gedaan had, had jij HEM kunnen vergeven?

reactie1: jaaaa tuurlijk!! (dan moet je je eigen schuldgevoel nu echt loslaten. kwestie van oefenen, jezelf vergeven voor een misstap. Je bent een mens, met foutjes, net als ieder ander, hoera! je bent normaal!)

reactie2: misschien, geen idee, weet ik niet... (dan moet je dieper graven en jezelf afvragen waarom het je zo dwars zit. Zoek naar het gevoel wat dieper zit. Meestal is schuldgevoel ontstaan uit weggestopte boosheid. Misschien ben je wel heel boos op jezelf... of vind je dat jouw heer heel boos had moeten zijn... zoek dieper in elk geval of praat er over met iemand.)

reactie3: nooit!!! Als dat zo is, vind ik het vreemd dat jullie samen zijn en kinderen hebben.... dan had het eigenlijk in het begin al fout moeten gaan. Ook hier... graaf dieper en zoek voor jezelf naar de juiste richting. Wat voelt goed? wat niet? en waarom. Schrijf elke dag in een schriftje op wat er in je om gaat. Gewoon kort in een paar zinnen, dan zul je zien dat je als je een week of twee later terug leest, zelf gaat zien waar het voor jou om draait.

Heel veel sterkte met uitzoeken! Het resultaat zal innerlijke rust, en kracht zijn.

Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie net dat ik eigenlijk je vraag niet beantwoord...

Schuldgevoel, is een knagend rotgevoel, dat ontstaat als je iets fout gedaan hebt. (echt of ingebeeld) Soms gaat het gepaard met schaamte, boosheid, en andere gevoelens. Schuldgevoel kan leiden tot een heel verkrampt leven, maar loslaten is goed mogelijk, maar vergt vaak enige introspectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schuldgevoel is een vervelend gevoel dat je vertelt dat je iets niet goed gedaan hebt en daardoor ben je boos op jezelf. Het is je geweten dat van zich laat horen. Schuldgevoel kan functioneel zijn. Het weerhoudt je ervan dingen te doen die niet mogen.

Maar veel mensen lijden aan onnodige schuldgevoelens! Het is verleden tijd, daar kun je niets meer aan veranderen. Je hebt het toen aan je man verteld, en hij heeft er geen punt van gemaakt, anders was hij niet met je getrouwd.

Je moet komaf maken met die onnodige schuldgevoelens die tot niets leiden. Niemand heeft iets aan jouw gevoel van schuld, jij nog het allerminste. Bekijk het zo: je hebt al lang geboet voor die misstap door jezelf zoveel jaren met dat schuldgevoel te kwellen. Nu is het tijd om te genieten van het leven met je man en je kinderen. Doe het nu maar, anders voel je je binnenkort misschien weer schuldig omdat je het niet gedaan hebt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schuldgevoel praat je jezelf vaak aan. Het gekke is, de ander heeft er geen last van, alleen jijzelf. Het zit in je. Schuldgevoel kan je zelfs hebben als je alleen bent, WAAROM ben ik weer zo laat mijn bed ingegaan, of WAAROM heb ik nu weer niet gebeld? Maak het jezelf niet zo moeilijk, want dat is het niet. Ik heb makkelijk praten, maar ga er net als jij ook onder gebukt als jij! En dan denk ik waarom??? Ik doe toch niemand kwaad!