Waarom is het goed te praten over gevoelens?

Wanneer iemand verdrietig, boos, etc. is wordt er vaak gezegd dat het goed is om met iemand te praten. Ik persoonlijk haat praten, dus doe dat nooit. Vroeg me af waarom dat dan zo goed is. Vandaar ...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom haat je praten?
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik vind het echt geweldig om alles uit te praten, heb moeite met gevoelens begrijpen, en doir veel te praten word het duidelijker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik uit mijn emoties liever anders. Vooral door te tekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je met je ouders praten, Gardevoir?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké... Ik heb nu een gevoel dat ik bij de psycholoog zit ofzo. o___O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gevoelens uiten in tekenen is toch prima?
Ik vroeg me af, waarom je praten HAAT... dat is nogal heftig uitgedrukt, vandaar ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook een psychologische vraag. Misschien ben je niet gewend om je 'veilig' te voelen door te praten. Ben je meer gewend dat er niet naar je wordt geluisterd, of datgene wat je zegt, tegen je wordt gebruikt. Misschien 'mocht' je wel niet praten over emoties en gevoelens. Dat laatste ken ik zelf ook heel erg. Mijn moeder was psychisch erg labiel en we mochten ook nooit over onze emoties en gevoelens praten. Daar kon zij niet tegen. Alleen maar over koetjes en kalfjes. Ik heb me altijd erg verlaten gevoeld. Want het diepste wat er in me speelde mocht ik uiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik te term haten al snel hoor x/
Bijna iedereen tegenwoordig. Alleen heb geen zin in overhoringen, als mensen 't niet erg vinden.

Het beste antwoord

Het is inderdaad meestal goed om te praten, maar zeker geen verplichting. Sommige mensen hebben ook helemaal geen zin om over hun gevoel te praten. En daar is ook niets mis mee vind ik. Het kan soms wel opluchten om je gevoel te uiten. Daarom niet alleen in woorden, maar het kan ook opluchten om het via daden te doen. Zo kan een sport uitoefenen ook zorgen dat je even alle zorgen vergeet, boosheid kan afreageren of zelfs verdriet kan loslaten. Dansen is ook geweldig om gevoelens te uiten, vind ik. Denk maar aan stevige rock of andere leuke muziek waar je spontaan op begint te "shaken".
Eens goed brullen in een verlaten bos of op een berg (tot zelfs in je eigen hoofdkussen), zonder enige woorden te gebruiken is een heel primaal gevoel dat je dan blootlegt. Je kan het zien als een aap die bang of boos is, die brult ook gewoon omdat dit zijn gevoel is wat eruit komt. Wanneer ik praat over mijn gevoelens, is dat soms best lastig vind ik. De ander verstaat mijn gevoel misschien anders, of ik kan niet de juiste woorden vinden. En ik stotter ook wel eens. Ik wil dan zoveel tegelijk vertellen, he. Daarom schrijf ik het soms op, zo heb ik ook sneller terug wat overzicht over mijn gevoel. Zo zie je maar, via praten is een manier, maar er zijn er zoveel anderen waar jij je ook mss (achteraf) beter bij voelt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord +1

Andere antwoorden (5)

het kan soms een warboel zijn in je hoofd.
door er met iemand over te praten word je gedwongen de zaken op een rijtje te zetten, zodat je gesprekspartner begrijpt wat je bedoelt.
daar heb je zelf ook profijt van.
bovendien krijg je zo feed-back, andere gezichtspunten misschien, en ook daar heb je ook profijt van.
het kan voorkomen dat je maar in een kringetje blijft malen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Het helpt je soms dingen vanuit een andere kant te zien, zodat je beter begrijpt waarom je boos of verdrietig bent
anneliez
12 jaar geleden
soms kun je dingen letterlijk "van je af praten".

als je het uitgebreid aan iemand hebt verteld, bijv waarom je zo boos was ergens over heb je, als je geluk hebt, het daarna verwerkt en ben je er klaar mee.

blijf je er mee lopen gaat het malen en wordt het (met pech) steeds groter.

Met echt hele grote ellende ben je er natuurlijk niet van af door 1x tegen iemand aan te praten maar vaak helpt het wel in het verwerkingsproces OF om de zaken in een beter licht te zien
amigo
12 jaar geleden
Soms is praten goed, als je er echt niet meer uit komt. Dit omdat het voor veel mensen oplucht. Vooral bij iemand die je dan net dat zetje kan geven waardoor je het weer aankan.

Voor jou werkt hetmisschien niet. Jij hebt een goeie manier gevonden misschien het zelf te uiten in een andere vorm? Dat kan schrijven zijn of huilen of schreeuwen of muziek maken of schilderen, andere dingen. Er zijn vele manieren om je te uiten... dat hoeft niet altijd praten te zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je boos of verdrietig bent, heeft dat een reden.
Dit zijn emoties, en die zeggen eigenlijk tegen jou:"Er is wat aan de hand, doe er wat aan!".

Maar, wat je kan doen bij moeilijke situaties, moet je vaak nog leren. Dus op jouw leeftijd kan je die emoties voelen, en nog niet weten hoe je met ze om kan gaan.

Een gesprek met iemand die jij vertrouwt, en die dit begrijpt, kan jouw duidelijkheid geven. En misschien ook wel goede tips over wat je echt kan gaan doen.

Om terug te komen op de emoties: die houden in de gaten of je al iets tegen de oorzaak gedaan hebt. Pas daarna verdwijnen ze. Ze zijn een soort geheugensteuntje.

Bijvoorbeeld, iemand scheldt jou uit. Je voelt je verdrietig of boos. Dagen later voel je dat nog steeds, een stemmetje van binnen zegt: "Doe er wat aan! Alsjeblieft!". Je gaat toch maar praten met iemand. Je krijgt een tip. Je gaat echt wat terugzeggen:"Waarom zeg je dat, vind je dat leuk of zo?"
En dan pas is dit voltooid, en de emotie verdwijnt. Je hebt 'het' gedaan.