Waarom heb ik bindingsangst?

Waarom kan ik me niet binden, krijg het al benauwd van het woord "relatie" ... waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je bent in je verleden eens te vaak geschaad in vertrouwen... Dus wat je nu doet is die ander niet binnen laten om zodoende geen pijn te krijgen dat de ander je pijn doet... Maar het is zo dat wat je doet pijnlijker is dan het mogelijke trauma dat het verleden zich zou gaan herhalen.. Ben ik duidelijk.. Ik zal een voorbeeld geven... Iemand heeft in korte tijd een npaar verkeersongevallen gehad, niet te enrstig maar toch traumatisch... Hij besluit daarop zich niet meer in het verkeer te begeven, prima oplossing lijkt dat. Maar het feit dat hij zich niet meer in het verkeer begeeft, veroorzaakt meer pijn en frustratie dan de kans dat hij wellicht opnieuw een ongeval zal meemaken... Want nu hij thuis blijft, komt hij nergens en is het leven binnenshuis maar klein en saai..
Dus in feite is dit ook een reflex-achtige fenomeen...
Om toekomstige pijn uit te sluiten, sluit jij een relatie uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mogelijke diepere oorzaken:
De eerste binding is met de moeder en de vader. Als een kind van de ouders te weinig liefde ontvangt, in de steek wordt gelaten of wordt mishandeld, is het begrijpelijk dat het kind tot de ervaring komt dat bindingen pijnlijk en teleurstellend zijn en dat het moeilijk wordt iemand te vertrouwen.

Op school of door de buurt gepest worden

Als jongen in een macho milieu terecht kom
Gekwetst, bedrogen of verraden worden door iemand van wie je houdt. Vorige pijnlijke ervaringen kunnen een rol spelen bvb angst om opnieuw geconfronteerd te worden met veeleisendheid, onrealistische verwachtingen, kwetsende communicatie, ruzies, overspel, gebrek aan tijd voor elkaar, onprettige familieleden van je partner, enz.

Angst om verlaten of afgewezen te worden

Een verkeerd manbeeld hebben. “Een "echte man" hoeft geen warme gevoelens te hebben voor een vrouw of haar goed te kennen om te vrijen, hij kan altijd 'presteren'. Hij schuwt de competitie/het gevecht niet, huilt zelden of nooit, is niet aangedaan als er nare dingen gebeuren, toont zijn gevoelens nauwelijks. Als je met dit idee rondloopt, kan het moeilijk zijn om je verlangen naar psychische intimiteit te bevredigen. Je kunt je dan immers moeilijk kwetsbaar tonen en een ander laten zien waar je echt behoefte aan hebt. Het grote gevaar is dat je verlangens naar verbondenheid, warmte en genegenheid niet (h)erkent en dat je elke aanraking en elk psychisch contact met een vrouw seksualiseert. Je lichamelijke behoeftes worden dan wel bevredigd, maar je emotionele niet. Kies je als vrouw een man die voldoet aan dit manbeeld, dan zal het lastig worden je verlangen naar emotionele intimiteit met hem te bevredigen.”

(http://www.sexwoordenboek.nl/bindingsangst.html)

· Te zelfstandig zijn, te lang alleen zijn geweest, erg gesteld zijn op je vrijheid, het niet zien zitten om bepaalde gewoontes op te geven, allerlei veranderingen aan te brengen aan je vrijetijdsbesteding en sociaal leven, enz. kunnen bijdragen aan je angst voor bindingen

Als het vertrouwen in anderen wordt aangetast, kan het moeilijk zijn een echte relatie aan te gaan. Uit angst voor kwetsing en angst voor herhaling, verberg je voor anderen je gevoelens en verlangens of uit je ze slechts in die mate dat je je veilig voelt. Voor de partner kan je bindingsangst overkomen als een vorm van afwijzing,

Intimiteit kan dan een probleem worden

lees verder op:
http://www.geocities.com/lucasvo/bindingsangst.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bovenstaande antwoord van HFPK is helemaal waar,
maar misschien ben je "gewoon " een laatbloeier.

Het leven is lang , en aan je profiel te zien ben je "pas" 33 . Je hebt alle tijd van je leven nog om te beginnen .

Sommigen komen gewoon wat later in hun leven, volledig tot leven... Alsof er een onderliggende laag is die nog niet bereikt kan worden. Als je in het diepst van jezelf kijkt , weet je of die onderliggende laag er wel ligt.

Maar je hebt "de ander " op een gegeven moment nodig om die onderliggende lagen " te openen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vele oorzaken staan hierboven en zijn helemaal correct weergegeven. De enige die het echte antwoord op deze vraag kan geven, ben jij zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent gewoon de ware (m/v) nog niet tegengekomen... Simpel als wat, op het moment dat je iemand hebt waarbij je jezelf kunt en wilt zijn, dan vallen bijna alle negatieve factoren weg en denk je niet meer in termen "iets moeten opgeven" maar wil je graag je schema aanpassen om bij elkaar te zijn.