Kan het kwaad als je vaak je oren schoon maakt?

ik vindt het altijd lekker om mijn oren schoon te maken het kietelt. maar ik doe het best vaak kan dat kwaad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om het kietelen gaat dan kun je ook met het opgerolde puntje van een zakdoek voorzichtig je oor in. Dat kietelt al gauw, je hoeft het er niet diep in te stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat leuk!

Het beste antwoord

Volgens de volgende site is het niet gevaarlijk, maar kan het gevaarlijk zijn. Overigens raden zij ook een andere manier aan om je oren schoon te maken dan met een wattenstaafje. Dit komt voornamelijk omdat met een wattenstaafje de kans groter is dat je het oorsmeer meer je oor in duwt (en het zit er natuurlijk ook niet voor niets, dus niet te vaak doen!) en dat je uiteraard je trommelvlies kapot kan maken.

Nou, dat is een goede vraag. Er bestaat heel veel misverstand over. In feite is het de bedoeling dat je alleen de buitenkant van je oor schoonmaakt. Dat doe je het beste met een washandje met wat lauw warm water met je vinger er in, gewoon je oorschelp en het stuk gehoorgang wat je met je vinger kunt bereiken, schoonmaakt.
We zien liever niet dat mensen met wattenstokjes in hun oren zitten. Ten eerste is het zo dat eigenlijk het effect dat je beoogt, nooit bereikt wordt, namelijk dat je het smeer er uithaalt; je duwt het er vaak dieper in. Ten tweede zien we er ook nog wel eens wat problemen van, als mensen plotseling schrikken, gewoon een gat in hun trommelvlies maken en dan ben je natuurlijk verder van huis. Dus: oren schoonmaken is goed, maar alleen met een washandje en aan de buitenkant en als het echt zo is, dat je oor aan de binnenkant schoongemaakt moet worden, kun je beter of naar je huisarts of naar de KNO-arts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Onze huisarts zegt dat je nooit met een wattenstaafje je oren moet schoonmaken. Je kunt de binnenkant makkelijk beschadigen en je duwt oorsmeer verder naar binnen, wat ook niet handig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoever je gaat. Het aloude wattenstaafje om de oren mee schoon te maken is helemaal niet zo'n beste manier. Je moet deze nooit ver in je oor steken, want je duwt dan het vuil juist naar binnen.
Dat deed ik ook altijd, totdat ik eens een enorme ontsteking kreeg. En dat is pijnlijk kan ik je vertellen.
En ik maar denken dat ik op die manier juist erg hygienisch bezig was, nou niet dus.

Een gezond oor hoeft niet van binnen gereinigd te worden, een oor heeft een zelfreinigend vermogen.

Als je puur bij de gehooringang aan het pielen bent, dan is het geen probleem en geniet van het kietelen, maar nogmaals, niet te ver het oor in. Liever helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel kwaad gebruik liever een spray voor je oren die kun je bij de drogist kopen.
12 jaar geleden
Het is niet verstandig om je oren (inwendig) schoon te maken, want daardoor komt er juist meer productie van oorsmeer op gang. En vaak schoonmaken versnelt dit proces alleen maar.

Je kunt volstaan met alleen het oorsmeer weg te halen bij het uiteinde van de gehoorgang met een punt van je handdoek.

Dus verstandig is het om geen wattenstokje of iets dergelijks te gebruiken om de inwendige gehoorgang schoon te maken om beschadiging van het trommelvlies te voorkomen en ook om te voorkomen dat je daardoor juist oorsmeer naar achteren duwt tegen het trommelvlies aan waardoor je juist weer slechter gaat horen.
Ceeve
12 jaar geleden
ja na een tijd kan je door te veel i je oor te prutsen aan gehoorschade lijden kuis je ooren om de 5 maanden dat is genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan het niet veel kwaad. Houd er wel rekening mee dat je zo min mogelijk water moet gebruiken. Als je dit wel doet loop je het risico op Otitis Externa (zwemmersoor). Door het water in je oor kunnen bacteriën zich makkelijk voortplanten.
Schoonmaken kan dus geen kwaad, maar doe het zeker niet te veel en voorzichtig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Oorsmeer hoort in oren', leerde ik ooit van een KNO-arts waar ik les van kreeg. Een andere arts hanteerde het principe dat wattenstaafjes ervoor dienen om de neus schoon te maken. Inmiddels heb ik ook de ervaring dat de meeste met oorsmeer verstopte oren worden veroorzaakt door schoonmaken. Oren die regelmatig met wattenstaafjes worden bewerkt verraden zich altijd door een rode, geïrriteerde gehoorgang, die makkelijk wordt geïnfecteerd door bacteriën en schimmels. Nooit verder schoonmaken dan de buitenkant, dus.

Als je niettemin wat snel last hebt van verstopte oren door oorsmeer kun je onder de douche wat water in je gehoorgang laten lopen om het oorsmeer zacht te maken. Dat water loopt er vanzelf weer uit en alweer, alleen aan de buitenkant schoonmaken. Daar krijg je geen zwemmersoor van want dat wordt veroorzaakt door de pseudomonas aeruginosa bacterie, die in vervuild zwemwater voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Heel goed geantwoord. Daar heeft ze wat aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad maar ik ben nu een beetje bang dat ik dadelijk infecties krijg. In ieder geval dit is mijn plan:
* een tijdje even mijn oren niet schoon maken VOORAL niet met een wattenstokje dus .. en als ik merk dat ik vieze oren krijg doe ik wat louw water in mijn oor laten lopen en na de hand er ook weer uit. maar ik deed dus bijna iedere avond even met een wattenstokje in mijn oor friemelen maar niet zo heel ver want dan deed het pijn maar ik ga dus alle wattenstokjes niet meer gebruiken. als ik dat dus zo doe is het dan wel goed?
wel bedankt voor alle tips en reacties!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal! Een beetje schoon water in je oor is geen probleem en maakt het oorsmeer zacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent gelijk goed bezig Emke. Gelukkig dat je het advies om niet met stokjes in je oor te porren ter harte hebt genomen. Alleen al het feit dat het 'soms' pijn doet is al niet zo'n goed teken!
mijn huisarts adviseerde me om tijdens het douchen, de sproeier op je oren te zetten.
vroeger moest ik 1 x per jaar mijn oren uit laten spuiten, nu ik ze zelf schoonmaak (1x per week), heb ik nooit meer last van verstopte oren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd leuk, zo'n bevestiging uit de praktijk. :-) +1
Als al die antwoorden niet hebben geholpen, kun je een slaolie in je oor laten lopen. Watje erin en teveel oorsmeer zacht laten worden. Daarna douchen en de warme waterstraal in je oor laten lopen. Als je dit een paar keer doet dan is je oor schoon. Zoniet: naar de dokter en uit laten spuiten.
Maar nooit: lees NOOIT met een wattenstokje in je oor gaan zitten porren. Zo fout!! Kan alleen maar narigheid van komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry: niet -een- slaolie maar natuurlijk -wat- slaolie in je oor laten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Olijfolie of andere culinaire olie mag ook, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. Ik adviseer inderdaad meestal ook olie bij een prop gedurende een paar dagen voor het uitspuiten. Die hecht zich wat beter aan het oorsmeer omdat dit ook wat vettig is. Maar water werkt doorgaans ook goed.
Het is niet zo zeer hoe vaak je het doet als je het mij vraagt, maar meer hoe je het doet.
Je moet het wattenstaafje niet te diep in je oor doen, niet helemaal je oorbuis in zeg maar, maar alleen een beetje in je oorschelp weghalen.

Dat is vaak al genoeg, wat er echt IN zit kan toch niet gezien worden :)
En trouwens, onder de douche met je vinger is denk ik veiliger, (mits je geen lange nagels hebt ;)) gewoon met water, een beetje heen en weer in je oor, dan kom je ook niet in je oorbuis, en schoon word het wel.

Check daarna gewoon nog ff in de spiegel, als het kriebelt denk ik dat je al best ver je wattenstaafje er in doet..

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeh