Wat zijn de allereerste signalen van een te lage bloedsuiker?

Zodat je zelf eenvoudig weer kunt corrigeren.
Ik heb geen diabetes, maar in het kader van willen afvallen wil ik dit op een gezonde manier aanpakken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
99.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je vorige vraag verdwenen / verwijderd is.
Ik zal je PBen op je reactie aldaar.

Antwoorden (8)

Je gaat trillen, dat is het allereerste. Mijn vader is namelijk diabetespatient en had gisteren nog een lage bloedsuiker, omdat hij weinig had gegeten. Succes verder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan bij elk persoon weer anders zijn. Maar over het algemeen trillen, licht in je hoofd worden, een soort van honger gevoel en nog veel meer kleine dingen. Volgens mij kan je diabetesverpleegkundige, huisarts of internist je hier alles over vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een snelle en krachtige hartslag, trillen, transpireren en een slap gevoel zijn tekenen dat het lichaam probeert de bloedglucosespiegel te verhogen.

Als je geen diabetes hebt gebruik je daar ook geen medicijnen voor. Dan zal het zo'n vaart niet lopen maar bovenstaande klachten kun je wel degelijk krijgen bij een bloedsuikerdaling zonder dat er sprake is van diabetes.

Toegevoegd na 5 minuten:
Even in het verlengde van je dieetvraag: vaak wordt aangeraden om veel koolhydraten te eten als je wilt afvallen. Juist de koolhydraten, vooral de geraffineerde, veroorzaken schommelingen van de bloedsuikerspiegel. Die krijg je veel stabieler als je in verhouding minder koolhydraten eet. Eet liever een broodje minder en een eitje meer en vergeet ook niet dat je een kleine hoeveelheid vet nodig hebt, zowel als bouwstof als om de verbranding op gang te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bloedsuiker te veel daalt krijg je automatisch trek in eten. (hmm ik lust wel wat..)
Negeer je deze signalen dan kan je je na verloop van tijd niet zo lekker voelen: gammel, vaag misselijk, duizelig, zweten en soms hartkloppingen. Het is gemakkelijk op te lossen door iets te eten.
Als je echter over de gehele dag regelmatig iets eet heb je hier geen last van. Je houdt je bloedsuiker dan constant door tussen je drie hoofdmaaltijden ook drie tussendoortjes te eten.
Steenuiltje
12 jaar geleden
trillen hoofdpijn zweten . Eet langzaam verterende voedingsstoffen. Bijvoorbeel i.p.v. brood muesli met yoghurt of kwark. Dit verteerd langzaam dus blijft energie geven. Bladgroente Noten en pinda's Sinaasappel Wilde rijst Volkorenbrood Linzen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste ? Dat je trek krijgt natuurlijk, en met wat pech kun je ook licht worden in je hoofd.
Als je echter drie maaltijden en drie (gezonde) tussendoortjes (fruit?) eet op een dag, zal het je echt niet snel overkomen.

Echt een te lage bloedsuiker krijg je trouwens niet zomaar; daar hebben eigenlijk in eerste instantie diabeten (en dan vooral nog type 1) mee te maken. Dan kun je - ook zonder hongergevoel - chagrijnig worden, duizelig, prikkelbaar, ongeduldig ; affijn, met een hypo ben ik niet te genieten voor mijn omgeving.

Gelukkig overkomt het me maar zelden : eigenlijk alleen als ik na te weinig koolhydraten (lunch met alleen fruit ofzo omdat ik niet thuis ben) maar mét medicijnen te lang ingespannen bezig ben. (lopen, fietsen, winkelen) Op die momenten maakt mijn lichaam - met behulp van de pillen - eigenlijk wat 'teveel' insuline aan, waardoor mijn bloedsuiker echt onder de 4 zakt, en ik als de sodemieter moet maken dat ik iets eet. Daar knap ik dan erg snel van op in de regel.

Mocht je het aan voelen komen - dus vrij lang na de laatste maaltijd ineens trek, een licht gevoel in je hoofd of zelfs wat duizelig, zorg dan dat je snel iets eet (met koolhydraten / suikers). Dat hoeft geen hele maaltijd te zijn ; een stukje fruit of een glas sap is meestal ruim voldoende. Beter is te zorgen dat het niet zo ver komt, door elke twee-drie uur in elk geval IETS te eten. Bewaar desnoods 1 boterham van je ontbijt voor 10 uur 's morgens, en eet 's middags een stuk fruit. Na het avondeten eventueel nog een cracker of iets dergelijks, en je komt de nacht wel weer door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt flauwtjes en futloos, ik heb wel vaker dat ik moe wordt. Een goede oplossing is wat druivensuiker of sinaasappelsap, dan voel je je snel weer beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn ervaring (heb er elke dag last van) is dat ik eerst een piepend geluid in mn oren krijg, ga vlekken zien en zwetende handen