Een mager persoon die rookt als een ketter en ook veel alcohol drinkt en ooit aan beweging doet, is véél ongezonder dan een dik persoon die regelmatig beweegt, gezond eet en niet rookt en weinig drinkt. Maar dat neemt niet weg dat de dikke persoon uit mijn voorbeeld nóg gezonder was geweest als hij/zij niet te dik was. Dik is niet per definitie ongezond, maar wel per definitie minder gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kun je nog gezonder zijn dan gezond?

Andere antwoorden (8)

Neen, je kan ook van nature uit dik zijn. Dit heeft dan een genetisch gevolg. Bijvoorbeeld een schildklier die niet werkt en daardoor je spijsverteringsstelsel in de war brengt, waardoor je niet op een 'normale' manier je voeding verteert en je daardoor van nature uit dik bent. Maar dit is niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt ervan af hoe dik je bent , 10 kilo overgewicht is anders dan 100 kilo overgewicht. dus hoeft je niet ongezond te zijn om dik te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja altijd! Kan niet anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was je dom geboren of groeide dat later aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intelligente reactie jackajax. "vertrouwd" maakt het helemaal af.
Van mij overigens een min omdat er geen onderbouwing is bijgevoegd. Of de argumenten van iPadZz dom of slim zijn is dus niet te bepalen.
Nee, ik ken verschillende dikke mensen met perfecte bloeduitslagen. Ze mankeren helemaal niets. Een vroegere collega is al 35 jaar heel dik en is nog altijd gezond. Het hangt van persoon tot persoon af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee er stond toevallig iets vandaag over op de site van telegraaf van een onderzoek maar kan het even zo snel niet vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit las ik net op de telegraaf app.

Het is een ingeburgerd idee: ben je dik of heb je overgewicht dan ben je per definitie ongezond. Niets is minder waar, blijkt uit nieuw onderzoek.
Mensen die kampen met overgewicht, maar wel gezond eten en bewegen, leven net zo lang als slanke mensen. Een gezonde levensstijl zou cruciaal zijn, aldus Canadese wetenschappers. Zij ontwikkelden een nieuwe meetmethode (Edmonton Obesity Staging System) waarmee nauwkeurig werd bijgehouden hoe het lichaam van de obese deelnemers zich ontwikkelde.

De zware mensen die er een gezonde levensstijl op nahielden, scoorden lager op het spectrum. Uit het onderzoek bleek dat deze deelnemers minder kans hadden op hart- en vaatziekten dan de slanke groep.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6000 obese mensen en 23000 niet-obese deelnemers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland is in de greep van het overgewicht, een risicofactor voor de gezondheid. De helft van de Nederlanders is te zwaar.

Althans, volgens de meest gehanteerde graadmeter BMI (Body Mass Index). Maar de BMI deugt niet, is slechts een grove maat. De middelomvang, daar draait het om.

De Italiaanse tenor Luciano Pavarotti ziet eruit alsof er nog iemand inzit. Hij kan best wat kilootjes missen, dat zal niemand tegenspreken. Maar ja, hij heeft dan ook een Body Mass Index (BMI) van 39, ruim boven de kritische grens van 25. Dat echter ook Brat Pitte zwaar is, tenminste volgens die wereldwijd gehanteerde graadmeter voor overgewicht, grenst aan het onwaarschijnlijke. En toch is het zo, want de Amerikaanse acteur scoort 27 BMI-punten.
Pitte dik? Dan moet er toch iets mis zijn met deze index. En inderdaad, dat is het geval, de BMI-cijfers liegen. De door het Voedingscentrum en de Hartstichting gekoesterde Body Mass Index is allerminst een goede graadmeter voor het bepalen van overgewicht.
,,De BMI is slechts een grove maat'', stelt Jaap Seidell, als hoogleraar Voeding en Gezondheid verbonden aan de Faculteit Aard- en Levenswetenschappen van de VU in Amsterdam. ,,De BMI geeft geen inzicht in de vetverdeling in het lichaam en de gezondheidsrisico's die daarmee samenhangen. Voor gewone volwassenen werkt de index nog wel aardig, maar dan houdt het op.''
Grote en gespierde mensen hebben er niets aan en ook Aziaten vallen niet onder de BMI-discipline. Om nog maar te zwijgen van kinderen en ouderen. Bij ouderen bijvoorbeeld nemen na hun 60ste spiermassa en lengte af. Daarmee neemt het vetpercentage toe en nestelt zich bovendien extra vet in de buikstreek.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kinderen daarentegen zijn nog in de groei. De toename van het lichaamsgewicht is groter dan de toename in lengte, met als gevolg dat de BMI dan heel slecht correleert met het vetpercentage.
Wetenschappers hebben dat onderkend en daarom een speciale BMI voor kinderen ontwikkeld. Maar tegen deze kinder-BMI heeft Seidell zo mogelijk nog meer bezwaren, omdat deze 'een foute indicatie' geeft. ,,We hebben eens schoolkinderen uitgenodigd die volgens de BMI te zwaar waren'', vertelt de hoogleraar. ,,En toen ze bij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, zoals al eerder opgemerkt, het hangt af van de rest van je leefstijl. at el erg ongezond is, is jojo'en. Hiermee verpest je allerlei processen in je lichaam.

En vrijwel iedereen komt na een periode van lijnen aan. Hoe strenger je lijnde, hoe meer je aankomt, omdat het lichaam naar een balans streeft. Na een periode van honger "moet" het wel een voorraad aanleggen, want je weet nooit wanneer het eer honger krijgt.

Zelf heb ik ook overgewicht, maar ben gezonder dan veel leeftijdsgenoten, omdat ik veel buiten ben, daar beweeg, gezond eet, af en toe drink, niet rook. Momenteel wel weer zwaarder dan normaal voor mij, dus beweeg ik extra en eet iets minder. De truuk voor mij is te bewegen door iets leuks te doen, of iets wat makkelijk in je patroon ingebouwd kan worden, zodat t minder extra tijd kost.

Zo fiets ik veel, maar af en toe pak ik de stokken, ga ik bijv 2 x 6 km lopen ipv fietsen. Afwisselen... Soms "sjokken" (met goede schoenen en niet te lang), in de tuin werken, tafeltennissen en in de inter zwemmen en schaatsen. Elke dag iets. Doordat je je gezond voelt is het makkelijker verleidingen te weerstaan, waarbij jezelf elke dag wel iets lekkers toestaan op de lange termijn meer oplevert dan streng zijn en af en toe doorslaan. Lekker eten is een oerbehoefte. Het helpt wel dat ik mijn tuin omgezet heb in een 'snoeptuin' met allerlei bessen, braam, appel, peer, pruim, druif etc.

Dus: overgewicht is niet per definitie erg, jojoén wel, (roken en te vaak veel drinken ook) bewegen is noodzakelijk, niet te streng zijn ook en de vooral beweegdingen die je ook leuk vind:-)