Mijn knieen knakken, wat is het?

Heel veel mensen hebben knakkende knieen waneer ze op hun hurken gaan zitten, maar ik heb vaak mensen gehoord dat het bij mij heel erg hard klinkt (ik heb het al vanaf dat ik kind was). Wat zou het zijn? En hoe komt het?

Met zoiets ga ik niet naar de dokter omdat ik er geen last van heb, daarom stel ik mijn vraag hier en niet bij de dokter. (die ziet me al aankomen voor een paar kankkende knieen) :-) onze dokter neemt je aleen serieus als je halfdood bent.. bij wijze van spreken dus!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zolang jij er geen last van hebt is er niets aan de hand. Heeft inderdaad met je gewrichten te maken, met het kraakbeen wat daar tussen zit. Je hoort mij al heinde en ver aan komen lopen ( bij wijze van spreken dan he :)) ik knak ook al jaren maar de oorzaak daarvan is dat ik geen kraakbeen meer heb in mijn rechterknie en daar binnenkort een kraakbeentransplantatie voor krijg. Je hoeft je pas zorgen te maken als je problemen krijgt met knielen, lopen, fietsen ed., (al dat soort dingen kan ik niet meer)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het knakken is meestal dat er een vacuum verdwijnt tussen 2 botten..Zelfde als je je vingers "knakt"
Nadat je weer gaat staan of een andere beweging gaat het vacuum weer terug...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met ouderdom heeft het niets te maken. Toen mijn kinderen klein waren en ik nog betrekkelijk jong,lukte het me niet om ongehoord naar boven te lopen terwijl ze rotzooi lagen te schoppen,terwijl ze geacht werden te slapen! Later vertelden ze,dat ze me altijd konden horen aankomen door mijn knakkende knieen. Misschien komt het doordat het kraakbeen in je gewrichten niet funtioneert zoals het hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trekt u aan uw vingers of drukt u met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.
Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou u immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Heeft u een verhoogde behoefte aan knakken dan kan dit op een magnesium tekort duiden. Magnesium is het aangewezen middel tegen het “stak zitten” van de spieren. Magnesium ontkrampt en ontspant de spieren, en is daarnaast onmisbaar in talloze processen in het lichaam.
Aanbevolen hoeveelheid 2-3 tabletten magnesium extra (huismerk) per dag.