ik heb een grote schaafwond maar er is geen korst op gekomen. Kan ik deze dan best bedekken, of beter niet zo dat de huid daar wat kan ademen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Het geneest het beste en snelste als je de schaafwond niet bedekt met stof en dergelijke.
Laat er lucht bijkomen! Dan ben je er des te sneller vanaf.
Ook Niks op smeren, laat de wond '' ademen'' !!!
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik ook altijd gehoord/gedaan, tenzij er wondvocht uit blijft komen natuurlijk...
Ik zou er overdag gewoon een sterielgaasje opdoen.
S nachts kun je ervoor kiezen om {als het niet bloed} niks om te doen maar dan heb je weer een risico dat je het openwrijft door draaien in bed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe geneest het het beste vanzelf, maar als je op een plek werkt waar je in anraking komt met vuil is het wel verstandig om hem enigzins af te dekken. Hier heb je vette gaasjes voor. Deze plakken niet vast als het wondvocht opdroogt, waardoor je elke keer je wond weer open trekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de huid op die plaats niet bedekt is door kleding, is het beter om de wond aan de lucht te laten drogen.
Draag je er wel kleding over heen, dan is het beter er eerst een pleister over te plakken,i.v.m. infectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wond bedek je om infectie of verdere beschadiging te voorkomen, pijn tegen te gaan en om je kleding en eventueel de omgeving te beschermen tegen viezigheid. Is een wond droog dan vallen er al een paar redenen weg. Indien mogelijk geneest een wond 'aan de lucht' over het algemeen beter. Bij schone schaafwonden hoef je bovendien niet bang te zijn voor insluiting van bacteriën die onheil kunnen veroorzaken zonder zuurstof nodig te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt +