Je kunt aan bijna alles verslaafd raken omdat je fysiek/mentaal van een stof of gewoonte afhankelijk raakt,zodanig dat je deze stof of gewoonte niet meer kunt loslaten. Je gedrag verandert dusdanig dat alles erop is gericht deze stof of gewoonte te kunnen blijven gebruiken of hanteren ten koste van alle andere (alledaagse) activiteiten. Het ineens niet meer gebruiken van de stof of stoppen met een bepaalde gewoonte kan dan leiden tot ernstige onthoudingsverschijnselen de bekende ontwenning.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gewoonte is ook een vorm van verslaving. Dat je in de kantine altijd op zelfde plek wilt zitten, of je deze toilet wilt gebruiken. En dat je op dezelfde plek je veters wilt knopen, niet een metertje daarnaast.
Een verslaving is niets anders als een houvast voor in het leven. Dat je altijd iets hebt om op te leunen, zodat je niet omvalt.
Een 'gewoonte' is natuurlijk ook een vorm van verslaving en bij een echte verslaving is met te bang om te vallen en klampt men zich vast.

Daarnaast is een verslaving ook iets zoeken/hebben waardoor men denkt dat het ze compleet maakt. Echter niet voldoende en daarom willen ze soms meer en meer. Ze zoeken dit ook buiten hunzelf, terwijl vaak hetgeen wat ze missen binnen hunzelf moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles waar je aan verslaafd kan raken geeft een gevoelsverandering. Dit kan door het innemen van chemische stoffen komen zoals drugs en alcohol maar ook gedragingen zoals gokken, gamen, eten en sex geven gevoelsverandering. Mensen raken vooral verslaafd aan die gevoelsverandering en kunnen zich niet meer zonder hun drug of gevoelsveranderd gedrag prettig of ontspannen voelen.
Vandaar dat alle verschillende verslavingen eigenlijk op dezelfde manier behandeld worden.