Ik heb een beetje het probleem dat ik heel heel heel veel nadenk, uiteindelijk wordt ik gewoon gek van mezelf. Hoe kan ik dat denken ''stoppen''?

Natuurlijk gaat helemaal stoppen met denken me niet lukken, Maar ik wil gewoon dat ik niet meer ''gek'' wordt van mezelf. Hoe doe ik dat?

Zeg alsjeblieft niet mediteren, daar ga ik volgens mij nog meer nadenken...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, eigenlijk vooral het tweede voorbeeld dat je noemde heb ik last van.

Antwoorden (7)

Mediteren is het loslaten van gedachtes. Dus zou misschien wel goed zijn.
Als je steeds dezelfde gedachten herhaalt, denk dan: Dat heb ik al gedacht, en ga iets anders doen (is moeilijk hoor)
anneliez
12 jaar geleden
Wat in ieder geval zeker niet helpt is dat je probeert om niet steeds aan allerlei dingen te denken, want dan ga je er juist aan denken.

Ik heb laatst nog een voorbeeld gehoord van een soort test waarbij de kandidaten de opdracht kregen om overal aan te mogen denken behalve een witte olifant.

Je raad het al de proefpersonen konden juist nergens anders meer aan denken dan aan een witte olifant. Het tegenovergestelde van wat de bedoeling was werd dus bereikt.

Je komt dus als het ware steeds in een vicieuze cirkel terecht. Die moet je proberen te doorbreken door afleiding te zoeken door actief dingen te gaan doen die concentratie vergen. Dus ik denk iets van sporten, klussen, misschien ook een (moeilijk) boek lezen, een vreemde taal leren.

Maar bijv. geen al te passieve dingen als naar muziek luisteren of naar een film kijken, behalve als het een film is die aandacht vergt om hem goed te kunnen volgen.

Succes ermee.
Ceeve
12 jaar geleden
Je focust je op "denken", misschien op problemen, angsten, nare dingen.... want als het fijne gedachten zijn, dan geniet je ervan lijkt me ;-)
Dan zeg je: ik wil dit niet, ik wil dat denken zoveel mogelijk stoppen....en daar focus je je op....
Het is je opgevallen, dat als je je focust op denken dat denken meer en meer wordt ("je wordt gek van jezelf").
Nu wil je dat denken zoveel mogelijk stoppen....en daar focus jij je op...dus...: je blijft denken!!!
Conclusie: door te stoppen met focussen stop je dit patroon.
Je maakt het denken namelijk veel te belangrijk, je geeft er teveel aandacht aan.
Gedachten zijn als wolken: ze drijven binnen en ze drijven er weer uit, behalve als je er aandacht aan besteedt: dan blijven ze hangen.
Dus: als je denkt en je merkt, dat je daarop doorgaat en doorgaat, dan zeg je tegen jezelf: oja...ze gaan vanzelf weg als ik er geen aandacht aan geef, en ga iets anders doen.
Bewust stoppen dus.
Dit vergt wel enige oefening!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag + van mij .
heel herkenbaar en erg vervelend als je het gevoel krijgt gek van jezelf te worden .

Wat ik doe ik zoek een rustig plekje bv natuur /
waterplas en alleen maar kijken en luisteren naar wat ik zie en hoor .

observeren en er is zoveel te zien en het werkt bij mij .

hopelijk heb je er iets aan .
succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afleiding zoeken. Sporten, muziek luisteren of lezen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat wij hetzelfde hebben, maar ik heb met de tijd geleerd dat ik niet in mezelf moet gaan zeggen van, ik moet stoppen, ik moet ergens anders aan denken etc. Je moet het laten gaan en na een tijd merk je het niet eens meer. In het begin zul je iets hebben van, oké gewoon laten gaan maar dat doe ik en het is nog niet over, juist daardoor blijft het nog maar na een tijd doe je dat vanzelf niet meer en leer je er mee om te gaan.

Ik denk nu alleen nog heel veel als het nodig is en ik het wil. Ik heb er alleen maar profijt van omdat ik nu heel erg goed ben geworden in het bedenken wat er zou kunnen gebeuren als ik een bepaalde handeling verricht. Heel soms heb ik het weer dat ik zoveel denk terwijl ik het niet wil maar dat is echt veel minder geworden nu:)

Hoop dat je hier wat aan hebt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf het op,dat 'weet'je dat het ergens is en zo zorg je ervoor dat je niet meer zoveel daarover nadenkt.voor je hersens wat meer rust omdat het dus ergens staat,voor het geval je het wilt teruglezen..en doordat je dingen opschrijft is het een soort verwerking..