Hoe kun je je eigen beheersen als je echt HEEL erg boos bent?

Ik ben nu echt heel erg boos en ik val uit tegen iedereen. Hoe kan ik me beheersen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (10)

ga zitten en haal tien keer goed adem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een lekkere warme douche en zet daarbij wat gezellige muziek op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ze midden op straat boos wordt op iemand moet ze even gaan douchen? Waar haalt ze die douche dan vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whahahaha, die vind ik goed xD
Ik zelf heb ook woede problemen gehad. Nu wordt ik nog zelden boos.

Je moet leren je woede op dat moment een plaats te geven. Ik heb me leren afvragen wat mijn boosheid voor nut had. Toen ik merkte dat ik niets bereikte ben ik steeds minder boos geworden.

Leer het dus een plek te geven en vraag je eens af wat voor nut je boosheid nu eigenlijk had. Wat het is zo zonde van je energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet nu zelf lachen om mensen die kwaad op mij worden, puur omdat ik me dan bedenk dat ik ook zo was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou kijk, als ik boos ben op die gene dan val ik op die gene echt uit op dit moment mijn bff:S Het komt omdat we naar de stad gingen en ik wou zo'n band met een strikje weetjewel zo'n soort hippie bandje kopen, want dei vind ik echt heel leuk en ze wilde net komen. Toen kwm ze aan ik mag niet en gister en eergister en die dag daarvoor was het hetzelfde. Waarom? Ze vroeg het de hele tijd niet aan haar moeder en als haar moeder dan thuis komt rond 3 uur vraagt ze het en dan komt er altijd uit het mag niet-.- Inplaats van dat ze die moeder gewoon een smsje stuurt zo van mag ik naar de stad? dan kun je een ja of ene krijgen. I.p.v. dat je eerst ja gaat zeggen en dit en dat en dan op eht aller laatste moment iedere keer al een paar dagen achter elkaar ik mag niet. Daar kan ik echt niet tegen
Je kunt zelf al een hoop doen, mits je de goede tips en adviezen krijgt. Tevens is er een ruime keuze uit cursussen/workshops of clinics....(komt allemaal op hetzelfde neer) voor zogenaamde "Anger Management". Er is ook een film die zo heet, misschien leuk om een keer te kijken.

Ik heb wat sites voor je opgezocht waar je misschien wat aan hebt. Veel succes ermee hoor!

http://www.hipepe.be/ANGER-MANAGEMENT-Meester-over-je-irritaties-en-woede.16.0.html?sem=108

http://agressie-preventie.startpagina.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste, waarom ben je boos en op wie? Als je die weet kan je het bij de bron aan pakken i.v.p. de symptomen te verhelpen.

Wat ook kan helpen is je even terug trekken naar een rustige plaats en/of muziek luisteren. Bij mij help keiharde rock muziek vrijwel altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde meer op een geweldloze manier verwerken. Uit praten of even een tijdje uit de weg gaan.
Als die bron een vriend of kennis is, kan het zo zijn dat hij\zij deze woede oproept zonder het door te hebben. Dan kan erover praten heel goed helpen. Maar dan moet je eerst zelf weten waar het vandaan komt of van wie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar komt mijn verhaaltje weer;p Nou kijk, als ik boos ben op die gene dan val ik op die gene echt uit op dit moment mijn bff:S Het komt omdat we naar de stad gingen en ik wou zo’n band met een strikje weetjewel zo’n soort hippie bandje kopen, want dei vind ik echt heel leuk en ze wilde net komen. Toen kwm ze aan ik mag niet en gister en eergister en die dag daarvoor was het hetzelfde. Waarom? Ze vroeg het de hele tijd niet aan haar moeder en als haar moeder dan thuis komt rond 3 uur vraagt ze het en dan komt er altijd uit het mag niet-.- Inplaats van dat ze die moeder gewoon een smsje stuurt zo van mag ik naar de stad? dan kun je een ja of ene krijgen. I.p.v. dat je eerst ja gaat zeggen en dit en dat en dan op eht aller laatste moment iedere keer al een paar dagen achter elkaar ik mag niet. Daar kan ik echt niet tegen en kijk bij Suus nog ff wat ik heb neergezet
Behalve je afvragen wat je hebt aan je boos-zijn, en wat je er mee bereikt (heel goeie tip! Van zinvol nadenken word je sowieso rustiger), kun je ook proberen je woede nu, op dit moment, om te zetten in iets zinvollers!

Woede maakt heel veel energie vrij. Probeer daarmee (als je die rust hebt) naar een oplossing voor het probleem te zoeken, of als dat even niet gaat, een goeie uitlaatklep. Iets bouwen, of juist iets in elkaar rossen dat toch al stuk moest is een goeie. Een muur schilderen die al tijden moest. De troep op zolder op een hoop gooien. Iets grofs, liefst, waar je toch al geen zin in had en waarop je je kunt afreageren. En waarbij je niks stuk kunt maken dat je dierbaar is.

En mocht je er vaker last van hebben dan kan een coach je ook heel goed helpen met woedeproblemen! In 2, 3 keer kletsen met een coach kun je heel veel bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien voor nu op het moment niet iets, maar voor op langere termijn er mee leren omgaan bestaan er Agressie Regulatie Therapieen (ART)
http://www.icm.nl/nl/opleidingen-en-trainingen/persoonlijk-management/omgaan-met-agressie?gclid=CP_Ho5SQlaoCFYJI3godKQ_DwA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet echt een woede aanval hoor;p, maar ik blijf altijd gewoon tering lang boos op die gene en dan valik uit maar niet echt een woede aanval ofzo
Gewoon even andere dingen doen, ga lekker naar buiten, even eindje wandelen, maakt niet uit waarheen of hoe lang, als je maar op je gemak loopt. Meestal als je wandelt, dan ga je als vanzelf aan andere dingen denken en kom je weer rustig en kalm thuis (is mijn eigen ervaring).

Of zoek vrienden op, vertel hen je verhaal, of sluit je op in je kamer en ga daar iets voor jezelf doen en laat vooral iedereen weten dat je even met rust gelaten wilt worden.

Kortom: doe iets waarbij je even geen mensen hoef te zien, zo kan je weer je gedachten op orde krijgen en als het voor jou weer rustig in je hoofd is, kan je je weer onder de mensen begeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leer jezelf om die gedachten die ertussen zitten weer ertussen te krijgen....dit klinkt vaag, maar dit bedoel ik ermee;
voorbeeld
je wordt direct heel kwaad omdat je buurvrouw, die bij je koffie drinkt, haar beker perongeluk omgooit en valt tegen haar uit.
Vroeger...als er hetzelfde gebeurde dacht je misschien eerst:
1.:oh de beker ligt om...
2.:nu moet ik een doekje pakken om het op te ruimen
3.;nu moet ik het opruimen
4; wel jammer van mijn nieuwe tafelkleed.
en als ze weg was, was je een beetje boos.
5; het is wel een kluns zeg...

Nu denk je:
1. gvd wat een enorme kluns, weer mijn nieuwe tafelkleed naar de ***
en wordt je direct woest

De stappen ertussen vervagen dus langzaam aan. Je denkt ze niet eens meer..je wordt direct kwaad.
Je moet dus weer leren te relatieveren en die stappen weer tussen je de gebeurtenis en je woedeaanval te zetten.
Dit kost tijd en is vooral een kwestie van leren. eerst doe je dat achteraf en op een bepaald moment krijg je het onder de knie en kun je het tijdens je woedeaanval al doen, totdat je de denkstappen ertussen kunt zetten voordat de woede komt.

Hierdoor krijg je weer tijd om in je gedachten in te grijpen en het niet zover te laten komen.

Tweede is...let maar eens op...je houding en je ademhaling veranderen als je kwaad wordt.
Je trekt je schouders op, komt iets naar voren en je ademhaling gaat sneller.
Het werkt ook andersom...zorg je dat je houding ontspannen blijft en je ademhaling rustig, dan wordt je niet zo kwaad.

Zorg dat de energie die bij die woede vrijkomt niet door je hele lichaam heen dendert, maar denk je in dat al die energie en woede die je voelt opkomen weer rustig naar beneden laat glijden tot in het centrum van je buik. En vanaf daar doorvoert naar de aarde..weg uit jouw lijf.

Leer mediteren, zo kun je je losmaken van de gedachten en loslaten waar je zo kwaad over werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voelt boosheid. Probeer te bedenken wat je precies wilt. WIL je precies? Iemand fysiek aanvallen, iemand beledigen, bang maken...
Of is het niet tegen een persoon gericht? Ben je boos omdat je iets niet kan?

Wat het ook is, probeer je voor te stellen wat het gevolg is als je doet wat je zou willen doen. En wat er daarna gebeurd. Verplaats je in het gevoelsleven van de ander.