Ik moet deze avond aan tafel zitten met mijn twee grootste bazen. Wat kan ik allemaal vertellen ?

Ben een beetje gestresseerd en zit volop het nieuws te lezen ... ik weet dat ik mezelf moet zijn maar toch ben ik bang voor "stille momenten".

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft erg weinig informatie. Wat voor een gesprek is het? Ben jij als enige uitgenodigd om bij hen aan tafel te zitten, etc.
rubia
12 jaar geleden
inderdaad ik ben als enigste uitgenodigd daar ik mijn ontslag heb genomen na .... 21 jaartjes dienst :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Japanse bazen? Dan zullen ze vast wel willen dat je Harikiri pleegt :) Serieus: Gewoon jezelf blijven, je niet over laten halen om toch te blijven en gewoon je laatste maand uitzitten om daarna vol enthousiasme aan je nieuwe job te beginnen.
rubia
12 jaar geleden
ik zal mijn best doen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En, viel het mee of viel het tegen?
rubia
12 jaar geleden
Het viel goed mee.
Mijn baas tetterde er maar op los over het verleden... ik moest bijna niets zeggen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ze hebben je niet op je blote knietjes gesmeekt te blijven.

Antwoorden (4)

Gek toch hè, dat je allerhand scenario's bedenkt om maar op enigerlei wijze voorbereid te zijn. Daarbij ben je vaak voor niets gestresst geweest, blijkt meestal later.
Je kunt het best alles over je heen laten komen, het komt zoals het komt en valt meestal 100% mee.
Je kunt het best rustig en relaxt overkomen en hun het woord laten doen. Laat zien dat je geïnteresseerd bent in hun verhalen en indien ze iets zeggen waar je ook iets over kwijt wilt of over weet, kom je ook aan het woord.
Ik weet natuurlijk niet wat voor gesprek het is, of het over iets serieus gaat of een gezellig samenzijn is, maar in het laatste geval kan je gewoon gezellig doen en beginnen met koetjes en kalfjes, zoals het weer waardoor je heen moest of de ambiance van de omgeving waarin je je bevindt.
Ik had laatst een diner met de burgemeester en zijn vrouw
Mijn man zit nl. in de gemeenteraad en ik dacht ook; "Waar praat je over met zulke mensen?" Als ik met hem mail of hij belt me op, dan gaat het altijd over politieke issues, omdat ik artikelen voor de website schrijf, maar in een etenssfeer? Ik had me van alles bedacht, maar ik heb met hem over kunst en gedichten gesproken en met haar over de kinderen en lekkere recepten. Toen hij ons over eten hoorde praten, dook hij er ook bij in, want hij kookt ook graag als hobbykok. Het was een heel gezellige avond en heel anders gelopen dan ik bevreesd had. Let maar eens op, dingen waar je tegen opziet worden vaak leuker dan wanneer je je erop verheugd, want dan valt het juist vaak tegen.
Blijf gewoon jezelf en zorg dat je ontspannen overkomt.
Je hebt een Hollandse mond (neem ik aan) dus is het niet moeilijk om je woordje te doen. Misschien willen ze je alleen beter leren kennen in de privé sfeer en over je hobbies kan je vaak al een hoop vertellen of over jouw ideeën over sommige issues waar zij benieuwd naar zijn.
amc
12 jaar geleden
Blijf vooral wie je bent, en doe je niet ander voor dan je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik vroeger ook vaak moeten doen. Ik heb ondervonden dat je best zo gewoon mogelijk doet. Als je geforceerd onderwerpen gaat zoeken komt dat onnatuurlijk over.
Prent je in dat het onder dat 'bazengedoe' ook maar gewone mensen zijn met dagelijkse beslommeringen, vaak kinderen, een tuin en rekeningen in de bus. Als er stiltes vallen hoeft dat niet altijd pijnlijk te zijn en vaak ook niet jouw taak om die op te vullen. De bazen zullen dat ook wel oplossen.
Probeer te beginnen met opmerkingen te maken over het interieur, de tafel, het eten. Wees geinteresseerd als het over hun familie gaat en pik er op in met vragen.

Als ze over het nieuws of politiek praten, wees dan voorzichtig met meningen. Luister eerst voor je praat!

Je zal zien dat het allemaal wel meevalt. Zeker na enkele glaasjes wijn valt het 'stijve' gedoe meestal wel weg :)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer gewoon zo veel mogelijk jezelf te zijn, de hele tijd over het nieuws praten is ook maar saai (het is wel goed dat je je in het nieuws hebt verdiept de laatste tijd, zodat je je mening hebt gevormd en er over mee kunt praten als dit nodig is). Het is misschien ook wel leuk om af en toe een grapje te maken (niet te grof uiteraard). Succes!