Hoe pas ik mijn leefpatroon gezond aan en hoe zou die er dan uit moeten zien?

Ik ben te zwaar voor mijn leeftijd en wil een beetje afvallen. Eigenlijk gewoon gezond gaan leven.
Dus meer sporten en gezond eten zonder snoep enzo.
Ik had eerst een gezond gewicht, maar door een blessure aan mijn enkel kon ik nu meer dan een jaar niet sporten. Ook snoep ik vrij veel. Ik vind het heel moeilijk om minder te snoepen en meer te sporten.
Hoe moet ik dit veranderen, en wat zou dan wel en niet goed zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Maak een schema voor je zelf verminder snoep door bijvoorbeeld 7 plastic bekers te pakken 1 beker is 1 dag en dan doe je overal wat snoep in en zo verminder je het snoep meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het gevoel hebt dat je trek hebt in iets, ga eerst iets drinken. Het gevoel gaat hierdoor weg, of wordt minder. Als je nog steeds trek hebt kun je beter fruit gaat eten. Het helpt als je op het aanrecht een fruitmand zet, je eet hierdoor namelijk sneller fruit dan dat je eerst naar de kelder moet lopen.
Over het meer sporten, vraag is aan je vriendinnen of ze zin hebben om samen te gaan hardlopen. Hierdoor maak je het sporten een stuk leuker en kun je er niet onderuit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vereist zelfdiscipline wat ik je nu ga vertellen.

Denk eens aan snoep. Denk er aan dat je het snoep aan het opeten bent. Door het visualiseren van het op eten van snoep, is je lekkere eetlust weg.

Elke keer als je snoep wilt gaan eten, denk dan aan het eten van snoep. Geef niet op!

Nu je geen lekkere trek meer hebt kun je je gaan richten op het gezonde. Eet minimaal elke dag wat voedel uit de schijf van vijf, natuurlijk drink je de heledag door.

Eet drie keer per dag, ontbijt stevig, bijvoorbeeld met Brinta. Gezonde tussendoortjes helpen je spijsvertering erbij dat je ze door moeten blijven werken.

Om je conditie op te bouwen pak je een springtouw. Eerst spring je enkel maar 10 keer, de volgende dag 15, dan 20 enz.

Zorg voor een goede nachtrust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat goed van je dat je je leven wil gaan veranderen. Trek in snoep is meestal het gevolg dat je bloedsuiker gaat pingpongen waardoor je trek krijgt. Meestal door het gebruik van koolhydraten. Neem dus wat minder koolhydraten zoals pasta,rijst,aardappelen en vooral snoep Je hoeft er niet mee te stoppen,maar gewoon wat minder te eten. En kies voor de volkoren producten,zoals zilvervliesrijst,volkoren pasta. Deze bevatten veel vezels en zorgen dat je bloedsuiker niet gaat pingpongen,maar stabiel blijft. Waardoor je ook minder trek krijgt.

Probeer ook meer eiwitten te eten. Het voordeel van eiwitten dat het niet zo calorierijk is,maar ook zorgt dat je geen honger krijgt.
Haal daarom de komende tijd geen snoep meer in huis. Hoe meer je ervan eet hoe meer je er trek in krijgt.
Ken jij eieren verslaafde die meer dan 4 eieren eet. Of biefstuk verslaafde die meer dan 4 stukken biefstuk eet. Hoeveel chocoladeverslaafde,chipsverslaafde en andere snoep verslaafde ken je? Ik denk dat het er echt een stuk meer zijn dan biefstuk of eieren verslaafd. Zo zie je dat snoep verslavend werkt. Haal het niet in huis.

Eet liever wat magere kaas of kwark. Tevens zorg dat je genoeg groente eet. Als je brood eet,eet er wat paprika,tomaat of uien of peterselie.

Je kunt een vullen met wat sateprikker kaas,tomaat,paprika.

hoe gaat fietsen? Gaat dat met je enkel. Ook wandelen is goed. Zorg dat je even gaat wandelen als dat lukt met je enkel.

Anders zou je van die kleine gewrichtjes kunnen kopen en die kunnen gebruiken. Er zijn best wat oefeningen te vinden op internet.

Voor meer info kun je ook eens kijken of je het boek kan lenen in de bibliotheek. Het heet Sterker dan Suiker van Sonja Kimpen. Ze heeft hele goede tips voor je. zo zegt ze zorg dat je voeding voor 90% bestaat uit gezond en 10% uit minder gezond. En als je iets eet van die minder gezonde voedsel,zorg dat je dan er van geniet.
kijk maar eens op haar website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan het beste een bewegingsvorm gaan zoeken die je leuk vindt om elke dag te doen, en dan hoeft het helemaal niet intensief te zijn, zolang je maar consequent, iedere dag een beetje meer gaat sporten, om het een gewoonte te maken.

Wat betreft het snoepen, ook al zou het fijn zijn om gewoon te kunnen minderen, waarschijnlijk kun je het beste proberen om eens een hele week niet te snoepen, zodat je voelt wat alle suiker met je lijf doet en van daaruit de beslissing nemen hoe verder te gaan.