Hoelang tot dat een wond aan de binnenkant van je hand is genezen ? Zei omschrijving

Een wond van 2 tot 3 cm best diep en is door glas veroorzaakt ben naar dokter geweest die zei dat ik het zoo moest laten maar tot waneer moet ik zeg maar rustig doen totdat de wond dicht is en ik bijv weer na een zwembad kan of dingen kan doen zonder bang te zijn dat die opengaat en kan ik alcohol drinken zonder dat het weer gaat bloeden en graag wil ik weten hoe ik het kan ZIEN want als men over tijd praat kan dat verschillend zijn per persoon

Alvast bedankt mense !!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (1)

Een wonde van 2 tot 3 cm en best diep... goed dat je naar de dokter bent geweest. Op je beschrijving afgaand, zou het bijna betekenen dat je een hechting nodig hebt.

Ik veronderstel dat de dokter je wonde ontsmet heeft en dat je tetanusvaccinatie in orde is (dus minder dan 5 jaar geleden)?

Verder veronderstel ik ook dat het om een niet-gapende wonde gaat, dus dat de wondranden mooi dicht tegen elkaar staan als je de wonde bekijkt en dat deze ook tegen elkaar blijven bij bewegen van je hand.

Met hechtingen zou het een dikke week tot 10 dagen kunnen duren, afhankelijk of er tractie op de wonde is.
Als hechtingen niet nodig zijn, wellicht maximum een week. Zolang de wonde nog niet geheeld is, maak je ze beter niet nat om infectie te voorkomen. Dus best een weekje niet zwemmen als het echt om een diepe wonde gaat.

Je ZIET of een wonde geheeld is, als het vel tegen elkaar is gegroeid. Staat de wonde open, dan zie je eerst wit-roze fibrine ontstaan, daarna roodachtig granulatieweefsel, vervolgens een korst en daarna nieuw (litteken)weefsel.

Als je roker bent, genezen wonden trager.