Fitness : sterker of niet ?

Hoi, ik had een vraagje.

Ik doe al wat langer als een jaar fitness, ben bezig met bodybuilden. Maar wat ik me afvroeg is van word je sterker met fitnessen? Of zwakker? Bv als ik nu voluit iemand uithaal, heeft t dan een hardere effect icm mijn fitness?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Kimath
12 jaar geleden
is het cardio of krachttrainen? cardio is voor conditie, krachttraining is voor sterkere spieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met: ``als ik nu voluit iemand uithaal?`` misschien heb ik wel een (goed) antwoord voor u
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krachttrainen, gespierd worden enzo eftig bankdrukken en al. Idg geen cardio.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhmm daarmee bedoel ik van als ik nu iemand voluit uithaal ; komt mijn stoot daarmee harder aan dan ik hiervoor NIET ging trainen? Dus sla ik harder nu als voorheen?

Antwoorden (3)

Ja, als je bodybuilding doet worden je spieren sterker, dat moet je na een jaar trainen nu zelf wel al ontdekt hebben.
Als je dus naar iemand uithaalt zit daar meer kracht achter en zal dat dus ook meer effect hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is algemeen bekend onder sporters dat krachttrainingen in de fitnes voor grotere spieren zorgt maar je minder sterk maakt dan wanneer je op een natuurlijkere manier spieren aanmaakt door bijvoorbeeld heel langzaam op te bouwen door gewoon te gaan sporten. (Karate, Judo, Pencak Silat etc)

Je zult wel sterker zijn, maar wanneer je spieren opbouwt dmv gewoon sporten zul je met minder spieren al een stuk sterker zijn en gezonder omdat ze niet opeens uitgerekt worden (bij krachttraining bij fitness wel omdat je het sneller opbouwt ipv in jaren) en je spieren lopen het risico spierweefsel te verbranden wanneer er niet voldoende energie in het lichaam is, ipv suikers.

Let dus goed op dat je voldoende voeding binnenkrijgt.
Ook worden de spieren eenstuk sneller klein wanneer je in een fitnesscentrum aan krachttraining doet en een poosje ermee stopt.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk.
Ok, het effect slaan is grotendeels afhankelijk van de techniek. Maar stel dat je deze onder de knie hebt, wat denk je wat jouw vuist naar voren brengt? Inderdaad, vanuit de explosieve kracht van jouw spieren.

Maar het is wel afhankelijk van wèlke spieren je hebt ontwikkeld. Een grote biceps zal geen verschil maken, sterker nog, deze kan jouw snelheid vertragen. Maar zijn jouw schouders, bovenste rugspieren, onderarmen en triceps gegroeid, dan zal een voorwaartse slag of een hoek wel degelijk verschil maken. En daarnaast, spieren dragen ook bij aan het gewicht van jouw arm, ook dit beïnvloedt de slagkracht.

Er zit wel een limiet aan, de impact van een slag is afhankelijk van de voorwaartse kracht maar ook de snelheid. Als je over de top gaat groeien, dat je zo gegroeid bent dat jouw armen langs jouw rugspieren schuren, dan verlies je veel snelheid, dus het effect neemt dan af.

Zwakker zal je niet worden van goede krachttraining. Alleen als je overtraint. Door bv jouw spieren geen rust te geven na intensieve trainingen. Zie ook mijn antwoord op deze vraag, misschien heb je er nog wat aan voor het trainen:

http://www.goeievraag.nl/vraag/hoelang-armen-trainen-dumbells-voordat.207645