hoe kan het dat het koeler wordt door een ventilator?

Een ventilator zorgt ervoor dat het koeler wordt. Hoe kan dit? Het is warm in een kamer, er is warme lucht. De ventilator verplaatst deze warme lucht toch alleen? Hoe kan het dan dat het koeler wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het wordt echt niet koeler in de kamer, maar wind voelt altijd enigszins verfrissend aan als het erg warm is. Zet de ventilator uit en het is weer net zo warm als voorheen.
Dat merk je ook 's winters. Als het vriest is het nog wel te hebben, maar als het daarbij ook nog waait, lijkt het stukken kouder, terwijl de temperatuur hetzelfde blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat bewegende lucht koeler aanvoelt dan stilstaande lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal je het nog sterker vertellen: het wordt WARMER door een ventilator. Ja, dat klinkt gek, maar het is echt waar. Alle elektrische energie die de ventilator ingaat wordt omgezet in warmte, die je kamer ingaat. De motor van de ventilator wordt warm en de luchtverplaatsing wordt ook 100% in warmte omgezet. Waarom het koeler aanvoelt? Omdat je transpiratie beter verdampt in een luchtstroom. Daar koelt je lichaam goed van af. Dat wel.
escape