waarom zucht je eigenlijk het vaakst als je ergens van baalt ?

je laat soms ook een diepe zucht van opluchting, maar ik heb het idee dat je het veel vaker doet uit ergernis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik dit las ging ik spontaan een keer diep zuchten, echt waar!!

Het beste antwoord

Daar is een mooie uitdrukking over: Een zucht geeft lucht aan een hart vol smart. Even heel diep zuchten kan voor opluchting zorgen.
Belgische wetenschappers hebben ontdekt dat mensen zuchten zodat hun ademhalingspatroon flexibel blijft. Volgens deze onderzoekers van de Universiteit van Leuven zou het ademhalingssysteem zo nu en dan behoefte hebben aan wat flexibiliteit. Het grootste belang van zuchten is het laten variëren van de ademhaling. Onder invloed van interne en externe omstandigheden kan de behoefte van zuurstof voor een mens per minuut verschillen. Een zucht laat het hele ademhalingssysteem even opnieuw beginnen. Het lichaam zou hierdoor ook beter op een veranderende zuurstofbehoefte kunnen reageren. Kortom, even een diepe zucht slaken is goed voor de ademhaling.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel duidelijk beantwoord

Andere antwoorden (3)

Mensen zijn nou eenmaal eerder pessimistisch dan optimistisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt veel gebruikt in de healing tao/ universal tao. Ik heb het niet precies onthouden, maar ik vertel het je zoals ik het voel. Je kunt energie loslaten als je zucht; overtollige energie, negatieve energie, energie van anderen die door jou heen gaan. Gapen is hier ook een voorbeeld van. En natuurlijk windjes laten en boeren maar dit is niet iets wat ik je aanraadt ;- )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevoelens van ergernis, depressiviteit e.d. maken dat je je spieren (en daardoor ook je ademhalingssysteem) eerder 'vastzet'. Een soort verkramping. Door de verzuchting biedt je je lijf ( ...en psyche) de broodnodige zuurstof, ruimte en kortstondige ontspanning.

Het heeft ook een expressieve lading gekregen, door te zuchten tijdens een ergernis geef je aan je omgeving aan dat je je ergert. Dus, het is ook een manier om je uit te drukken.