Waarom zeggen sommige mensen als ze meerdere maanden bedoelen, bv dat kind is nu 5 maand oud ipv dat ze 5 maanden zeggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat slecht Nederlands. Ik hoor het hier vaak in Brabant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook wel eens het gevoel, dat er een soort geheime taal is als het om zwangerschap en babies gaat. Zo sta ik me altijd rot te rekenen als iemand 28 weken zwanger is, en dan die conversaties onderling van jonge moeders : "hoe vaak komt die van jou nou? nou, vannacht kwam hij maar 2 keer, maar gisteren...." Als je niet oppast, trek je de volledig foute conclusie, dat er over een heftig sexueel leven gepraat wordt. Ik ben al blij, als ze het over 5 maand hebben, want dan weet ik ongeveer in welk stadium van de zwangerschap ze zijn, en kan dan tenminste enigszins ter zake doende vragen stellen over de gezondheidstoestand van moeder-en-kind....

Het beste antwoord

Het is beide goed. We zeggen ook. Hij is nu drie jaar i.p.v. Hij is nu drie jaren.
De achterliggende taalregel is:
"Bepaalde aanduidingen voor maat, gewicht en tijd, zoals meter, kilo(gram), liter, kwartier, uur en jaar, blijven ook na gehele getallen (groter dan één) in het enkelvoud staan. Ligt de nadruk echter op de afzonderlijke entiteiten, of op de tijdsduur, dan kunnen de zelfstandige naamwoorden ook in het meervoud komen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

Ikzelf zeg het nooit, altijd maanden.
Snap eerlijk gezegd ook niet zo goed het hoe en waarom hiervan!
Volgens mij is het iets uit het noorden van Nederland.
Maar helemaal zeker weet ik dat niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, dat komt inderdaad "uut 't noord'n" ...>+1
Dat zal wel met dialect te maken hebben en/of de streek waar iemand vandaan komt. Ikzelf kom uit Gelderland en daar zeggen we "maanden". Mijn oma komt oorspronkelijk uit Overijssel en daar slikken ze tijdens het praten de achterste letters vaak in. Dan wordt het dus "maand".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ruth zegt klopt niet.
Bij jaar mag het inderdaad: "Alleen de tijdsaanduidingen die op -r eindigen (kwartier, uur, jaar), blijven in het enkelvoud na een bepaald hoofdtelwoord (behalve na beide) en na hoeveel, zoveel en een paar." (https://taaladvies.net/taal/advies/naslag/170)
Maar bij maand hoort het gewoon maanden te zijn.
Ik hoor het zelf ook regelmatig in de achterhoek, maar daar slikken ze ook veel letters in. De reden die m'n vriendin opgaf was dat elke keer zeggen dat je kind # maanden oud is teveel moeite kost en ze het daarom inkorten naar # maand..