Is het raar om geen kinderen te 'nemen'?

Toegevoegd na 59 minuten:
Ik weet dat je geen kinderen neemt, en ik wil ook niemand kwetsen hier. maar ik bedoel met mijn vraag, is het raar dat ik geen kinderen wil!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Gelukkig heb je een keuze. Ik denk niet is dat het raar is om niet aan kinderen te beginnen. Ik denk dat het goed is dat je je met de vraag bezig houdt of het binnen je leven past ja of nee. Er zijn maar al te veel mensen, die het als van zelfsprekend zien om kinderen te nemen, terwijl het een enorme inpact op je dagelijks leven kan zijn. Je draagt immers een grote verantwoordelijkheid voor een nieuw leventje en niet iedereen realiseert zich dat voldoende denk ik soms. Helaas is het verwachtingspatroon nog altijd een beetje, dat de meeste mensen vroeg of laat aan kinderen gaan beginnen, dit kan een enorme druk op iemand leggen. Bij vrouwen is het dan ook nog eens zo, dat het kinderen krijgen 'tijdsgebonden' is, terwijl mannen de beslissing om vader te worden uit kunnen stellen totdat ze op omkiepen staan. Bij sommige stellen tikt de biologische klok op een bepaald moment en zij weten gewoon dat ze kinderen willen. Ik zelf heb dit nooit gehad, mijn man en ik hebben
heel rationeel besloten om kinderen te nemen voor een bepaalde leeftijd, aangezien je vroeg of laat met gezondheidsrisico's te maken kunt krijgen voor moeder en kind. We zijn er dolgelukkig mee, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je anders besluit. Nee, het is dus niet raar om niet aan kinderen te beginnen. Het is juist erg verstandig om er goed over na te denken of je kinderen kunt bieden waar ze recht op hebben!
(liefde, begrip, geduld, een thuis!) etc.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (23)

Dit is niet raar je neemt namelijk geen kinderen je krijgt ze, niet iedereen is namelijk bevoorrecht om kinderen te krijgen. Je kan ze dus nooit en te nimmer nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is niet raar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is onnatuurlijk, aangezien nakomelingen het enige is wat een organisme op deze aarde kan achterlaten; evenals homofilie onnatuurlijk is. Maar hierdoor wordt het niet vreemd of onwenselijk.
Strikt genomen is iets wat afwijkt van de norm raar, maar nogmaals, raar hoeft niet fout of slecht te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat is een keuze die men maakt. En meestal is daar heel goed over nagedacht. Ik vindt zo'n bewuste keuze beter, dan kinderen krijgen en ze niet die liefde en aandacht krijgen, waar ze recht op hebben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik vind het niet raar. Voor kinderen kiezen (er vanuitgaande dat ze je 'gegeven worden') is een grote verantwoordelijkheid. Absoluut leuk maar ook zeker met minder leuke kanten. Je leven verandert, hoe je het ook went of keert.

Je moet ineens rekening houden met zorg, aandacht, verzorging, financiele bijkomstigheden, stukje inleveren van je vrijheid (tot op zeker hoogte). Niet iedereen is hiertoe bereid of ziet zo'n leven voor zich.

Natuurlijk weet je niet wat je mist als je het niet hebt. Zo was mijn zus er altijd van overtuigd geen kinderen te willen maar heeft zich op latere leeftijd bedacht. Ze vindt het nu helemaal geweldig om moeder te zijn en was er jaren eerder aan begonnen als ze had geweten dat het zo leuk was. Maar dit is altijd achteraf natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, klopt en mooi gezegd.
Maar: Soms weet je ook niet wat je mist als je WEL voor kinderen gekozen hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme:
Mee eens en zeker als je ze op jonge(re) leeftijd krijgt, ik kan erover meepraten.
Het is absoluut niet raar om te besluiten geen kinderen te willen krijgen. Er wordt naar mijn idee veel te snel besloten om kinderen te willen. Zonder dat de toekomstige ouders er wel bij stil staan of ze wel in staat zijn de kinderen de opvoeding te geven die elk kind verdient.

Als ze daar beter over na zouden denken, konden veel scheidingen worden voorkomen. Als zoals iedereen weet wordt na een scheiding altijd het kind de dupe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist! +1
paulus811
14 jaar geleden
Zo is t maar net! Ik ben 44 en heb ook geen kinderen. Op vakantie wanneer ik wil, een auto rijden die ik wil zonder dat er maxi cosies in moeten passen, geen gejank, ik hoef ze niet af te halen bij buro HALT. Kortom, ik tel mn zegeningen zonder kinderen. En ik vind kinderen hartstikke leuk hoor, maar ben ze na een dag oppassen ook wel weer zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met je eens paulus 811. Het hebben van kinderen wordt vaak verheerlijkt, maar naast de vreugde heb je er ook veel zorgen om en verdriet van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paulus811: uiteraard zijn er veel nadelen, welke je noemt. Ik moet er ook (nog) niet aan denken. Maar het heeft ook (zeer) mooie kanten. Alleen of ik er ooit aan toe zal zijn? De toekomst zal het leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@psv: dat is inderdaad vrij ziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen de bladen, het is zelfs in mijn vriendenkring voorgekomen.
Ik vind het eerder raar om zonder nadenken kinderen te werpen.
Als jij bewust nadenkt over het wel of niet krijgen van kinderen vind ik dat heel gezond.
Als jij voor jezelf beslist dat het nemen van een kind (gesteld dat dat je zomaar zou lukken) niks voor jou is, dan is dat jouw goed recht en verdient dat alle respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als jouw billen groter zijn dan de norm heb je rare billen. Maar ik probeerde juist heel duidelijk te maken dat "raar" en "afwijkend van de norm" niets is om je voor te schamen, em misschien wel iets is om trots op te zijn.
Jij maakt de aanname dat raar negatief is, ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maartah, misschien bedoel je hetgeen je hebt geschreven wel anders dan het er staat.
Maar ik lees toch echt dat je schrijft dat het niet hebben van kinderen onnatuurlijk is evenals homofilie, en dat dit raar is omdat het buiten de norm valt.
Het is dan niet meer geloofwaardig om nu toe te voegen dat dit niet negatief is.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, ook omdat je met je woorden mensen vreselijk op hun ziel kunt trappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
=/= is het teken voor "is niet hetzelfde"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
homo's zijn anders. Evenals mensen net een bril, een hoog IQ of 10 kinderen. Het kan toch niet zo moelijk zijn om te begrijpen dat anders zijn altijd negatief is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zucht, niet altijd*
Kinderen neem je niet, het is een verlangen en dat verlangen wordt vervult of niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is niet raar.Je bent een vrij mens en daarmee ben je ook vrij om te kiezen wat voor leven je wilt.Met of zonder kinderen met of zonder man met of zonder vul maar in.
Jij moet het leven zo aangenaam mogelijk maken en dat kan alleen als je dat doet, wat jouw innerlijke gevoel je zegt.PUNT
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is gewoon je eigen keuze. Het is veel vreemder om kinderen op de wereld te zetten omdat je denkt dat dat 'hoort'. Kinderen op de wereld zetten en ze opvoeden is een hele verantwoordelijkheid. Dit is niet iets wat je even doet. Dit is een weloverwogen keuze. Als je eenmaal kinderen hebt, verandert het je hele leven. Als je dit met tegenzin doet, bestaat de kans dat je dit je kind gaat kwalijk nemen. Daar is uiteraard niemand bij gebaat. Jij niet, maar het kind zeker niet. We leven in een deel van de wereld waar we deze keuze weloverwogen kunnen maken. Als jij bewust kiest om kinderloos te blijven, is dat prima. Als je nu voelt dat je nog niet aan het krijgen van kinderen toe bent, moet je het vooral niet doen. Bovendien is het nemen van deze beslissing op dit moment ook niet bindend, want niemand zal het raar vinden als je in een later stadium terug komt op dit besluit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je die laatste regel eens toelichten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Floorz
Als Sharona op dit moment besluit dat ze geen kinderen wil, zal niemand het vreemd vinden als zij over een paar jaar besluit dat zij toch eigenlijk wel kinderen wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorrie, ik had te snel gelezen, ik dacht dat er stond dat niemand het haar kwalijk zou nemen als ze op haar besluit terug zou komen wanneer ze er wél voor zou kiezen, ahum, da's natuurlijk wel iets anders. Sorrie :S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd ruth, niks aan toe te voegen. +1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee het is niet raar.

Iedereen heeft zijn eigen redenen waarom hij/zij wel of geen kinderen wil. Al die redenen zijn natuurlijk geldige redenen.
Ik ben wel benieuwd naar jouw reden, puur uit nieuwsgierigheid. Kennelijk heb jij dit goed doordacht en stel je deze vraag omdat je een bepaalde druk voelt van de mensen om je heen of van de maatschappij.

Even en down to earth antwoord. Als iedereen maar lukraak kinderen neemt, dan is de aarde te klein. Zeker Nederland. Ik ben blij dat je ons een klein stukje ruimte geeft:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk niet, ik heb ook geen kinderwens als je dat niet wilt, geen probleem kinderen zijn echt niet altijd leuk,
ik ben dol op huisdieren als je hart maar open staat voor jezelf en anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben lesbisch, zonder kinderwens en naar een paar korte relaties ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ook maar beter 'bewust vrijgezel(lig)'kan blijven. Dus ik vind het niet raar om geen kinderen te nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen, een van de leukste geweldige dingen, die je kan overkomen.
Maar dan moet je het wel echt heel graag willen en er heel goed over nadenken.
En als je het niet wilt, ook niet doen.
Want het is niet niks om kinderen te krijgen, ze op te voeden, voor ze verantwoordelijk te zijn.
En hoe heerlijk het ook is, het heeft zijn zware kanten, soms sta je bol van de zorgen, de druk, en waar ter wereld je ook bent, wat je ook doet, je zult je hele leven voortaan moeder of vader zijn. Je zult altijd denken bij alles wat je doet, ja maar, als het maar goed gaat met de kinderen, want als het met je kinderen goed is dan gaat het met jou ook goed!
Nooit ben je meer vrij, en dat klinkt negatief maar dat bedoel ik niet zo, ik vind het heerlijk om moeder te zijn, maar het heeft voor altijd mijn leven veranderd.
En daarom vind ik het absoluut niet gek dat je geen kinderen "neemt".
Ik kan me absoluut voorstellen dat iemand daar niet aan wil beginnen. Toen ik de eerste keer zwanger was, was dat geen bewust keuze, dus het overkwam me. Achteraf gezien een van de fijnste dingen die me zijn gebeurd, maar ik heb altijd gesnapt dat het niet voor iedereen zo voelt.
En ik snap ook heel goed dat ik bevoorrecht ben dat ik kinderen mocht krijgen, toen ik ze echt wilde, want ook dat is niet voor iedereen weggelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens +1
Kinderen die neem je niet, maar die krijg je. Kinderen hebben is prachtig, maar niet iedereen is er voor in de wieg gelegd. Je moet je beperkingen kennen of ze accepteren als het je verteld wordt. Kinderen hebben is niet altijd makkelijk en hoe ouder ze worden, des te meer problemen. Maar een leven zonder kinderen zou ik niet meer willen. Ik vind het dus niet raar om ze niet te krijgen, maar wel jammer als je ze niet hebt.
Dit is dus wel mijn persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...dat is niet raar. Al zijn het vooral mensen die zelf wel kinderen hebben, die dat raar vinden en kunnen ze zich niet voorstellen dat je ook heel gelukkig kunt zijn zonder.

Toegevoegd na 7 minuten:
En de vaak gehoorde opvatting dat je met kinderen nieuw leven creëert, het leven doorgeeft is ook een drogreden. Dat nieuwe leven gaat ook weer dood, en die duurt heel wat langer dan dat leven.
Dus feitelijk geef je als ouders de dood door.
Tja...geen schepping zonder vernietiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, je doet zoiets immers niet omdat dat van je verwacht word!

je moet het echt heel graag willen, want je moet er ook veel dingen uit je oude leventje voor laten. in ieder geval moet jij je leven met kinderen dusdanig aanpassen bijv. qua vrijheid, verantwoordelijkheidsgevoel, werk, je relatie, en je bent er dag en mischien nacht mee bezig. dat moet je er gewoon voor over hebben om je kind goed op te voeden, voel je hier niks voor moet je het echt niet gaan doen. jij en je partner en een eventueel kind zouden er niet gelukkiger van worden...

Toegevoegd na 4 minuten:
je moet gewoon doen wat je gevoel zegt, en aan andere mensen en hun evt. opmerkingen en meningen niks van aantrekken... het is jou leven en je bent niks verplicht.

ik heb zelf een kind, en ik zou niet zonder meer kunnen.
de band met je kind blijft aleen maar groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is JOUW leven en als jij geen kinderen wilt dan hoef je daar tegenover NIEMAND verantwoording af te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet raar. Misschien heb jij een heel ander beeld van je leven dan anderen. Misschien wil jij niet HUISJE BOOMPJE BEESTJE maar ben je meer een type dat voor zichzelf een leven wil leiden en niet beperkt wil zijn.

Ik kan me heel goed inleven in jouw standpunt, want nu heb ik zelf ook geen zin in kinderen, als ik al die moeders zie (ik ben nu pas 15, dus ik weet niet of het verandert) maar mij lijkt het ook heel leuk om op mijn 30ste nog te kunnen werken/reizen enzo. het klinkt heel egoistisch, maar sommige mensen willen nou eenmaal meer uit het leven halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten wat daar raar aan is, naast het feit dat het jullie keuze is, hoeft niet ieder gezien "2,3" kinderen te krijgen. En daarbij is de wereld ook niet leeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo,

Nee het is helemaal niet raar dat je geen kinderen wil.. als je nu ziet hoe de wereld is..: kinderlokkers wonen in de buurt/kinderverkrachters lopen los/gestoorde leerkrachten die verliefd worden op studente/zwemleraren die aan kinderen zitten(En dan moeten we natuurlijk niet alleen de mannen op de schuld geven want ooo poets die vrouwen niet weg die kunnen het ook allemaal zijn/doen)... ik ben misschien nog jong(17) maar als je na gaat dat de wereld NU al 'rot" is hoe zal het zijn over een paar jaar.?? zo als ik het nu zie wil ik ook geen kinderen krijgen.. ze hebben tegen woordig steeds sneller seks krijgen soa's noem maar op..

Groetjes sabina
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen gaan er maar van uit dat er levende wezens bestaan om zich voort te planten. Maar wat nou als het helemaal niet de bedoeling is dat iedereen zich zomaar voortplant. Zoals Theo Maasen ooit zo mooi zei (zoals die man zoveel zo mooi heeft gezegd), als je met een aanhanger wilt rijden met een bepaalde lengte dan moet je een speciaal papiertje halen ongeacht of je super goed kan auto rijden of niet maar iedereen kan zomaar kinderen krijgen, dat is toch raar. De domste idioten kunnen kinderen krijgen, maar als je gewoon wilt vissen in de sloot dan moet je een vergunning kopen.

Wat ik nou eigenlijk wil zeggen is dat het helemaal niet vanzelfsprekend moet zijn dat je je voort zou moeten planten. Ik denk dat meer mensen zich nu voortplanten dan dat er goed voor ons is. Al is dat ook weer egoistisch maar egoisme was weer een discussie bij een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volledig mee eens+1
Ik zie dat het bij iedereen een interessante vraag is en wekt veel verschillende meningen op. Maar mijn eigen mening is: Nee het is niet raar om -indien je de keus hebt- geen kind te nemen.
Als je geen kind kunt krijgen maar ook niet wil adopteren.. is dat ook niet raar.

Als je geen kind kunt krijgen maar wel adopteert, is dat in mijn ogen ook niet raar.
Als je wel kinderen kunt krijgen maar toch adopteert, vind ik dat óók niet raar.

Iedereen heeft andere gedachtes,meningen en gevoelens. Elk koppel of alleenstaande ziet het weer anders.

Dus nee. Ik vind het níét raar.