Kan scheurbuik tegenwoordig nog voorkomen? (als je bijv een tijdje slecht heb gegeten?

Toegevoegd na 27 seconden:
En zo ja als je het misschien zal hebben, wat dan?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (6)

Ja dat kan. Als je gedurende hele lange tijd totaal geen vitamine C binnenkrijgt kun je scheurbuik krijgen.
Ik denk dat er best wel wat mensen zijn die dit hebben, gezien de slechte westerse voeding.

Het is dan een kwestie van antibiotica en vitamine C toedienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheurbuik krijg je niet als je eens een poosje wat minder goed eet.Vroeger kregen de mannen die aan boord van een schip werkten last van scheurbuik,zij leefden op een soort beschuiten omdat verse groente en fruit aan boord niet goed te houden waren.Dus zij hadden echt maanden een tekort aan Vitamines.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig is scheurbuik niet meer fataal omdat het op te lossen is door vitamine C binnen te krijgen. Sinds de twintigste eeuw zijn er geen fatale gevallen van scheurbuik geweest in Nederland. Af en toe zijn er nog mensen met scheurbuik, dat zijn vaak mensen die een onvolwaardige maaltijd nuttigen. Alcoholisten behoren ook tot de mensen met een vergrote kans op een vitamine C tekort.

Scheurbuik klinkt ernstig, alsof de buik zou scheuren. Dat is niet het geval, het heeft daar helemaal niks mee te maken. De symptomen die tegenwoordig nog voorkomen bij mensen met een vitamine C tekort zijn:

Gezwollen en bloedend tandvlees
Aftes
Bloedingen in de benen
Slecht concentratievermogen
Bloedarmoede, die apathie veroorzaakt
fremar
12 jaar geleden
Scheurbuik oftewel een vitamine C difficiëntie, wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine C in het lichaam, al dan niet door een gebrek aan inname van dan wel opname door het lichaam. Deze ziekte komt tegenwoordig nog maar zelden voor, alleen in ontwikkelingslanden en bij langdurige zeereizen zonder aanvullende voeding die het tekort aanvult, kan het nog voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens heeft scheurbuik echt niets met je buik te maken maar met buikvorming in de slagaders. Typische vormen van scheurbuik is een hersenberoerte, knappen van de liesaders, de aorta en de ziekte van Marfan.
Scheurbuik komt dus heel veel voor en vooral de dubbele Nobelprijswinnaar Linus Pauling heeft er veel boeken over geschreven - maar het probleem voor hem was dat van de 13 soorten Vit.C hij altijd ascorbineZUUR (E-300) gebruikte en de herhaalproeven van de wetenschap altijd 'standaard' vit.C gebruikten ofwel ascorbaat (E-301): dit is een kankerverwekkende stof die ook nog nierstenen blijkt te veroorzaken.

De vit.C-deëfficientie Marfan komt veel in families voor van streken die door de mof onderwater zijn gezet zoals in Zeeland en Westbroek (Utr) waardoor enkele giftige bacteriën aldaar in de grond voorkomen die een aanslag op je eigen vit.C voorraad doen: dit "lijkt" daarom familiair te zijn maar is echt grondgebonden.
Wat Linus Pauling vooral liet zien was de RECHTSTREEKSE relatie tussen de sterkte van het bindweefsel in de aders in relatie met de geconsumeerde hoeveelheid vit.C. en raadt vooral onder grote spanningen aan veel meer vit.C te nemen omreden dat je een hersenberoerte sneller hebt dan je denkt - zelfs 9-jarigen kunnen dat meemaken.
Overigens maken alle dieren hun eigen vit.C aan, alleen de mens, evenals apen en enkele caviakruisingen kunnen dit niet als gevolg van een genenfoutje. Meer op bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het komt nog steeds voor maar veel minder omdat de kennis over goede voeding tegewoordig veel beter is.
Ik ken een leraar op mn school die het eens gehad heeft. Als jet het hebt is het inderdaad Vitamine C pillen en veel groente + fruit eten. Ook soms antibiotica voor eventuele infecties.