kun je de anticonceptie pil gewoon continue blijven doorslikken zonder dat dat schadelijk is

een vriendin slikt de pil constant door en word daardoor niet meer ongesteld, ze zegt dat dit helemaal niet ongezond is.Mij lijkt het toch niet helemaal oke.

Toegevoegd na 7 minuten:
ik bedoel hier dus niet 1 keer doorslikken maar bv een jaar lang doorslikken en niet meer ongesteld worden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Het schijnt dat de stopweek alleen is bedacht omdat vrouwen, toen de pil net was uitgevonden, het te onnatuurlijk zouden vinden om niet te menstrueren. Ook zou de menstruatie psychologisch de geruststelling geven dat je echt niet zwanger bent. Psychologisch, omdat de menstruatie (eigenlijk 'onttrekkingsbloeding') in de stopweek niet zoveel te maken heeft met een echte menstruatie.

Altijd doorslikken schijnt dus te kunnen, bij bepaalde menstruatieklachten raden artsen het zelfs aan. Wel krijg je, als je de pil altijd doorslikt, op een gegeven moment een 'doorbraakbloeding'. Dit is niet schadelijk, maar sommige vrouwen die meestal doorslikken, zullen dit liever willen plannen en daarom eens in de zoveel tijd toch een stopweek inlassen.

Zelf lijkt het me eigenlijk wel gezond om je lichaam zo af en toe een pauze te gunnen van de hormonen die je slikt. Of eigenlijk überhaupt de pil niet te slikken. Maar die mening komt geheel voor mijn rekening, ik heb hier geen medische bron voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Iedereen reageert daar anders op. Als je er mee stopt wordt je menstruatie (in het begin) wel heviger. Probeer het eventueel gewoon uit. Als het niet bevalt, kun je weer iets anders proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me niet zo goed, op lange termijn. De pil zorgt ervoor, dat je lichaam "speelt" dat je zwanger bent, waardoor je geen ei-sprong krijgt. Zo af en toe, voor een vakantie of zo, kan het geen kwaad, maar het lijkt me toch niet de bedoeling de pil ervoor te gebruiken om nooit meer ongesteld te zijn. Vóór je haar voorbeeld gaat volgen, zou ik het toch eerst aan je huisarts voorleggen.
Want misschien heeft het wel konsekwenties als je graag zwanger wil worden, nadat je een jaar niet ongesteld bent geworden door de invloed van die hormonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit ervaring (overigens al lang geleden weer helemaal goed gekomen): die consequenties kan je zelfs hebben als je lang de pil hebt geslikt volgens de gebruiksaanwijzing, dus keurig met stopweek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heb ik ook al een paar keer gehoord van vriendinnen - juist daarom lijkt het me niet zo goed om dat lange tijd te doen (doorslikken)
Ja hoor, dat kan, zonder risico's die niet sowieso aan pilgebruk kleven. De stopweek is eigenlijk een beetje kunstmatig gebeuren om nog de \'illusie' van een normale menstruatie te houden.

Met één kanttekening : een heel klein beetje baarmoederslijmvlies wordt er wel elke maand opgebouwd, en dat breek je niet meer vanzelf af. Wanneer je dus heel lang achter elkaar doorslikt, zou je op een gegeven moment, net als bij de prikpil, een doorbraakbloeding kunnen krijgen. En geloof me, daar wordt je NIET vrolijk van. Is ook niet schadelijk, maar erg, erg vervelend.

Het beste is dus af en toe doorslikken wanneer je menstruatie ongelegen zou komen, maar niet te veel maanden achter elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor dit soort vragen over medicijngebruik zou ik willen verwijzen naar een arts of apotheker. Die hebben er verstand van en weten hoe het zit met de eventuele risico's. Als je daar duidelijkheid over hebt kun je zelf eventueel kiezen om de bijbehorende risico's te nemen en zelf ook de pil door te slikken.

Maar zeker niet af gaan van de mening van mensen die hier een mening schrijven. Dit zijn allemaal eenlingen met een eenzijdige ervaring!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed, had ik inderdaad bij mijn antwoord moeten vermelden. Je kunt altijd het beste éérst naar de huisarts voordat je iets verandert in je medicijngebruik. En de pil is, ook al slik je hem niet tegen ziekte, serieuze medicatie. +1
Deze vraag heb ik in het verleden al eens neergelegd bij mijn huisarts, hij zij dat het geen probleem is om de pil voor langere tijd door te slikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee zij hij het in het algemeen, je kunt de pil gewoon door slikken en niet jou pil kun je gewoon door
slikken. maar als men het echt zeker wil weten voor zich zelf, gewoon even zelf aan de huisarts vragen.
ik slikte trouwens best wel een zware pil (diana 35).
Zelf doe ik het ook en word gemiddeld eens, hooguit twee keer per jaar ongesteld.. geweldig! :D

Ik heb er nog nooit negatieve gevolgen van ondervonden, dus ook geen doorbraakbloedingen. Mijn huisarts zei dat het geen kwaad kan en dat zodra er klachten mochten komen, ik aan de bel kan trekken. Ik raad jou hetzelfde aan, vooral omdat er wellicht verschil zit in het soort anticonceptiepil. Dus vraag het toch voor de zekerheid even na, is mijn advies.

De Mirena spiraal komt overigens op hetzelfde neer, ook hierbij zijn ervaringen van vrouwen die jarenlang niet ongesteld zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel vrouwen met een Mirena-spiraal worden inderdaad niet ongesteld (één van de effecten is dat het baarmoederslijmvlies nauwelijks opbouwt) maar physiologisch komt het niet op hetzelfde neer: de hoeveelheid hormonen die je binnenkrijgt met de Mirena-spiraal is een fractie van die van de pil, en je natuurlijke cyclus (inclusief maandelijks een eisprong) blijft intact.
het is wetenschapplijk vastgesteld dat je de pil gewoon door kan blijven slikken al slik je het tot je 80ste. geen schade niks. het zit meer tussen de oren dat het niet goed voor je zou zijn.