Is de lucht in Nederland erg vies?

Ben pas op vakantie geweest in Spanje en daar had ik een keer last van een niesbui en verder nergens last van. mijn ouders hadden voordat ze op vakantie gingen naar Turkije last van hoesten en op vakantie niet. Toen we terug kwamen hadden we ineens al onze kwaaltjes weer.
Ligt dat aan Nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het kan ook een andere oorzaak hebben; misschien ben je licht allergisch voor het pollen van een plant die wel in Nederland, maar niet (wijdverbreid) in het Middellandsezeegebied groeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja. En met zulk weer als we gisteren te verduren kregen merk je dat ook ; er zit werkelijk van alles in de lucht, dat voel, ruik en proef je, behálve zuurstof volgens mij. En dan woon ik nog wel helemaalaan de buitenrand van een niet eens zo heel erg grote stad. Maar in Nederland is het volgens mij nergens echt afgelegen genoeg voor redelijk schone lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien toch aan zee en op de waddeneilanden met nw-wind? of is zelfs dat een illusie?.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon allang niet meer aan zee, maar daar wordt het niet zo idioot heet natuurlijk dus dat KAN helpen, maar ik moet zeggen dat ik uit mijn tijd in IJmuiden niet echt herinneringen aan erg frisse lucht heb ;-)
SchoNER misschien, maar schoon....? Komt dat uberhaupt in het rijke westen wel voor ? En hoe moet je daar komen zonder vervuilend vervoermiddel ? (Tenzij je enorme stukken kunt fietsen wellicht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IJmuiden? Hoogovens? :(
Verschil is dat je in Spanje waarschijnlijk in het toeristisch gebied heb gezeten en dat verkeer daar sowieso al veel minder is dan in bijv. Barcelona. En met andere woorden: De concentratie fijnstof is daar ter plaatsen veel lager geweest dan in de Nederlandse steden/dorpen...

Wanneer je in Nederland in een hutje op de hei had gezeten. Dan had je waarschijnlijk hetzelfde effect gehad en had je deze vraag gestelt als bijv.: 'Is de lucht op de Veluwe schoner dan in de rest van Nederland.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is qua luchtverontreiniging veel vuiler dan de zuidelijkere landen. Dit zie je duidelijk als je laag over de alpen aan komt vliegen: Boven nederland hangt een duidelijke bruine waas.

Dit komt oa door de grote welvaart => Aantal auto's gecombineerd met de hoge dichtheid van mensen in de randstad; Veel verontreiniginen over een groot gebied zorgt soms voor slehct afvoer van vieze lucht.

Echter, in sommige landen is het nog vele malen ergen. in miljoenensteden in China zoals Shanghai hangt er permanent een mist van viezigheid in de lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, dat ligt er maar aan wat je vies vind. In zuiderse landen is het vaak warmer waardoor de kans op smog weer hoger wordt. Daarnaast kan ik in Turkije herrineren dat sommige stukken ope natuur als afvalstorplaats werd gebruikt en daar dan de hele dag de volle zon a 40 graden op stond. Wel is de hoeveelheid fijnstof in Nederland erg hoog, misschien dat jullie daar gevolig voor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een allergie voor bepaalde stoffen bouw je op in de loop van tijd.
Eerst heb je geen last maar later als je er telkens mee in aanraking bent geweest kan je er ineens last van krijgen.
Zo kan je allergisch worden van stoffen in Nederland, het is goed mogelijk dat die zelfde stoffen ook in spanje voorkomen, dat hoeft niet altijd stuifmeel te zijn , maar kan ook voedsel wezen of drankjes of van alles.

Als deze stoffen niet in Turkije voor komen , heb je er daar dus geen last van , omdat je daar te kort bent om er een allergie voor op te bouwen.
Kom je terug in Nederland , dan zit je dus weer in de oude situatie incl. de allergie.
Daarom hoeft de lucht in Turkije niet schoner te wezen dan hier, maar zijn er voor jou andere stoffen in de lucht waar je geen last van hebt.
Ook is de lucht daar droger dan hier en dat heeft ook vaak invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vooral in de steden hangt er behoorlijk wat fijnstof en andere rommel in de lucht.
En toch, als je Nederland gaat vergelijken met andere plekjes op de wereld, tel dan je zegeningen!
Er zijn mensen die in Bangkok of Mexico stad hun leven moeten slijten.
Daarbij vergeleken is Nederland een ongerept natuurgebied!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is ten dele waar maar de meeste stoffen in de lucht waarvan we gaan niezen en hoesten hebben een natuurlijke basis,en omdat nederland groener(in de zomer groeit er hier meer door minder droogte ) is als de landen rond de middelandse zee zit er hier ook meer pollen en andere plantaardige stoffen in de lucht waardoor je gaat niezen.