is in een 'flow'zitten, een meditatieve 'toestand'?

De meeste mensen kennen denk ik wel het gevoel van in een 'flow'zitten. Is deze 'toestand' te vergelijken met de staat van 'zijn''in meditatie. Is dit hetzelfde of juist iets heel anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie antwoorden tot nu, wat ik nog even wil toegen; je hebt ook bv meditatief schilderen,dansen etc. hoe zit dat daarmee? Mediteren op de "klassieke'manier lukt mij zelf nl. niet.

Het beste antwoord

In the flow zitten, wil zeggen dat alles al vanzelf gaat en je niets of niemand hieruit kan halen of je slecht kan presteren... Totdat je opnieuw blokkerende gedachten gaat krijgen.

Dat is nu juist de toestand van "in the flow". Je hebt op dat moment geen blokkerende gedachten meer. Je hebt een toestand bereikt waarbij je in feite je gedachten onder controle te krijgen. En daarmee alle blokkerende gedachten opzij hebt kunnen zetten.

Dit is in feite ook het doel van mediteren. Om je gedachten onder controle te krijgen en zodanig dat zie je niet meer blokkeren. Bij meditatie kan het echter nog wel een stuk verder gaan, en kunnen de gedachten helemaal stopgezet worden. Maar als je de blokkerende gedachten hebt kunnen stoppen, dan zal je binnen de meditatie geen grenzen meer kennen wat er gaat gebeuren. Je kunt hier een tot in ' anderen sferen komen'.

Dit is wat er ook gebeurt bij 'in de flow zitten'. Je prestaties in je activiteiten begeven zich in andere sferen. Het is bijna bovennatuurlijk. Maar in feite is het niks anders als dat je volledig vrij bent en bent losgekomen van enige blokkerende gedachten of negativiteit dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat denk ik niet. Als ik aan het mediteren ben, heb ik mijn hoofd leeg, maar als ik in een flow zit, gaat alles goed zonder tegenslagen, maar zit er nog vele gedachten in mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is een mentale toestand, waarin je je afsluit van alle andere dingen en je je alleen maar concentreert op datgene, waar je mee bezig bent op dat moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in een flow zit ben je niet persé in meditatieve toestand.
Als we het letterlijk vertalen krijg je iets als vloeiend zijn. Het betekend dat je iets doet wat heel congruent is aan hoe je je voelt en hoe je bent.
Het gevoel kan je overvallen als je je hobby uitoefent, of je beroep. Alles lijkt dan als vanzelf te gaan en kost je weinig moeite. Je energie stroom dan makkelijker.

Ik kan erg in mijn flow zijn als ik dans. Soms heb je van die dagen dat je makkelijker in je flow zit en dan kan zelfs iets als de was ophangen je dat gevoel geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag kan ik alleen beantwoorden n.a.v. mijn eigen ervaringen met beide begrippen.
Het gevoel vind ik zeer vergelijkbaar: een soort van "geluksgevoel", hoewel dat bij meditatie zeker niet altijd zo is of "moet" zijn.
Bij meditatie staan mijn gedachten op een laag pitje terwijl die in een "flow" juist vaak heel aanwezig zijn. Dat is dus een groot verschil.
Als antwoord op je vraag: ik denk, dat het 2 los van elkaar staande geestelijke situaties zijn, maar nogmaals: dat is persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat in de flow zitten een soort van hyperfocus is, dat je helemaal opgaat in wat je doet.
Eigenlijk is mediteren ook een flow, want ook hierin ga je helemaal volledig op, alleen op een ander bewustzijnsniveau.
In de flow kun je heel bewust je focus bij en scherpstellen denk ik, terwijl je bij meditatie alles "los" laat en accepteert hoe het komt.
Dat denk ik, maar goeie leuke vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de zijnstoestand accepteer je alles. Je stelt je open voor alles. Het is geen concentratie; niets wordt onderdrukt.

In een flow ben je juist alleen bezig met wat je doet; er is focus of hyperfocus. Alle andere indrukken ontgaan je.

Ik stem voor groot verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook. +