Spierafbraak. Je lichaam neemt minder eiwitten op (dit gaat bij de dames vaak wat sneller dan bij de heren, omdat in de overgansfase het oestrogeengehalte afneemt).

Vaak doen mensen op oudere leeftijd ook niet meer aan spierversterkende sporten. Je spieren, ondersteunen je skelet. Als de spieren slapper worden, kan het het skelet veel minder goed "bij elkaar houden". Hierdoor ga je automatisch de belasting meer op de botten zetten, waar dan gewrichtsklachten van komen. Slijtage gaat dan sneller, want het vocht en kraakbeen neemt ook af als je ouder wordt.

Het beste is om je spieropbouw voort te zetten, ook wanneer je ouder wordt, zodat je afbreuk verminderd of juist helemaal tegengaat. Zo ga je wat minder snel, slap in je vel zitten zeg maar. Om ervoor te zorgen, dat je dus lenig blijft, zal je een leven lang moeten blijven rekken en strekken, en het liefst ook nog spierversterkende sport erbij doen. Zo hou je je velletje nog het langst "gevuld".

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/883/Ouder-worden/article/detail/218823/2008/03/26/Spierafbraak-sneller-bij-vrouwelijke-senioren.dhtml

En deze, vond ik nog heel erg leuk, en handig!!!
http://www.sochicken.nl/lichaam/25_tips_om_100_jaar_oud_te_worden.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je hebt in je botten 2 soorten stofjes, lijmstof en kalkstof.
als je jong bent heb je heel veel lijmstof in je botten, waardoor je dus je teen in je mond kan steken, dusheel lenig bent, en ook minder gauw iets breekt.

maar naarmate je ouder wordt verdwijnt het hoge percentage lijmstof en wordt het kalkstof. en je raad het al, kalkstof is juist niet lenig en breekbaar, daarom wordt je dus minder lenig, en breken dingen sneller.

hoop dat je er wat aan hebt.

gr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je meer kalkzouten en minder lijmstof in je botten hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft helemaal niet minder lenig te zijn als je ouder word. Als jij je spieren soepel houd en je oefeningen blijft doen kan je net zo lenig blijven als je nu bent. Het breken van botten heeft niks met lenigheid te maken maar dat zijn de weke delen die daar invloed op hebben. Als jij tot je oud bent de spieren blijft trainen om een spagaat te maken kan jij als je oud bent een spagaat maken.

Vaak is het zo dat hoe ouder je word hoe minder je beweegt en daardoor komen gewrichten wat meer vast te zitten en verlies je de lenigheid.

Succes met trainen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mensen die tot ze oud zijn aan yoga doen zullen lenig blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat je niet meer zo speels bent als toen je een kind was. Je conditie wordt slechter, de spieren worden meer chronisch gespannen, je krijgt verklevingen en gaat meer vast zitten.
Mentaal ben je ook niet meer in staat die vrolijkheid, speelsheid en jeugdigheid van toen je een kind was te hebben. Kortom je voelt je ook ouder zowel lichamelijk als geestelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puur door het niet gebruiken van je spieren.

De oude Shaolin Monniken bijvoorbeeld, zijn op hun negentigste nog zo lenig dat ze zichzelf in een knoop kunnen leggen, en dat komt door continue en altijd maar weer te oefenen. Het blijven doen, dat bewegen.

Wat je doet, oefen je, en wordt ervaring, of, in dit geval lenigheid!

Je kunt wel degelijk lenig blijven als je ouder wordt, maar alleen als je dus niet gaat zitten. Zodra je gaat zitten, rustig aan gaat doen, jezelf gaat ontzien... wordt je oud en krakkemikkig.
Zolang je flink blijft trekken aan je fitheid... blijf je fit!