Rauw varkensvlees sap gelekt, is dat gevaarlijk voor ziekte ofzo?

Mijn huigenootje had vandaag shoarma gemaakt, toen ik in de keuken kwam lag er een 'plasje' met vloeistof (achteraf dus van dat rauwe shoarma wat had gelekt) ik had hier geen erg in en heb een zakdoekje gepakt en gewoon afgedaan. Verder geen handen gewassen oid terwijl het best wel veel was alleen ik dacht meer aan gewoon iets wat had gelekt uit blik of ranja oid. Ik heb daarna gewoon zelf eten gepakt terwijl het waarschijnlijk nog wel een beetje aan mijn hand zat. Nu een half uurtje later (en ik erachter ben gekomen dat het shoarma was) heb ik ondertussen wel gewoon al mijn spullen aangeraakt met die evt rauwe varkensvleesbacterien, ben ik ook op mijn bed geweest ed, ik krijg hier een beetje smetvrees ahtige ideen van en vind het heel vies dat er evt daar van die rauw varkensvlees bacterieen kunnen liggen. Kan ik hiervan wat krijgen? Zo ja, wat voor ziektes en is dat gevaarlijk of gewoon een buikgriep achtig iets..sorry, maak me een beetje zorgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (5)

Je zal er niet direct wat van krijgen. Maar hygiene in de keuken is altijd belangrijk een zakdoekje gebruik je in de keuken niet alles neem je af met water of met bleekwater. Doekje in de keuken elke dag ververzen. een keukenrol kan ook geen kwaad.
ronron1212
12 jaar geleden
De kans dat je van het opvegen van dit vleesnat een infectie op loopt is klein, zou me er geen zorgen over maken.

Als je gezond bent kan jouw lichaam die paar, eventueel ziekmakende bacterien die er in zaten wel de baas.

Je wil niet weten met hoeveel, ook ziekmakende, bacterien, je per dag in aanraking komt, zonder gevolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er zo over in zit kun je je wel ziek denken! Het is inderdaad beter om je handen te wassen, maar je gaat van een beetje sap van vlees echt niet megaziek worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat echt gevaarlijk zou zijn werden er dagelijks veel meer mensen ziek van eten. Vleesnat is wel een voedingsbodem voor micro-organismen, die zich daarin, zeker bij wat hogere temperaturen, razendsnel kunnen vermeerderen. Maar varkensvlees op zich is geen extra risicofactor, in tegenstelling tot rauwe kip, waar je heel zorgvuldig mee moet omgaan om kruisbesmetting (keukengerei daarna voor andere dingen gebruiken) te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mensen zijn tegenwoordig zo bang om ziek te worden. Ik denk dat je hier helemaal niets van overhoud hoor!! Vaak is het wel goed dat alles niet te steriel is, immers dan kun je helemaal nergens meer tegen. Maak je niet te snel zorgen, leef gewoon lekker!!