Kan je als je nachtdienst hebt beter de hele nacht opblijven of in je pauze een ( half) uurtje slapen ?

Hoe blijf je het wakkerst tot 7 uur 's ochtends? Is een "powernap " zinvol ? Kan je beter de hele tijd wakker blijven ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ondanks de hierboven staande antwoorden, KAN een tukkie tussendoor wonderen doen voor je energie de rest van de dag, maar dan moet je wel iemand zijn die heel makkelijk even tien minuutjes de ogen sluit en daarna weer meteen fris verder kan, en dat is niet iedereen gegeven.
Bovendien is het natuurlijk wel de bedoeling als je nachtdienst draait, dat je werkt. En die pauze lijkt me nuttiger om even wat te eten en te drinken zodat je het ook daadwerkelijk de hele nacht volhoudt.

Beter kun je er voor zorgen goed uitgerust aan je nachtdienst te beginnen door te proberen overdag voldoende en goede kwaliteit slaap te krijgen. Dat kun je doen door vlak na of voor je nachtdienst acht uur aaneengesloten te slapen, of door je slaap in te delen in twee stukken van vier uur, meteen na en vlak voor je nachtdienst. Wat beter bevalt verschilt van persoon tot persoon. Zolang je maar zorgt voor een goed stille en donkere slaapkamer, zodat de kwaliteit van je slaap vergelijkbaar is met nachtslaap.

Of je de hele nacht oor gemiddeld beter presteert als je aan één stuk doorgaan of met een hazenslaapje tussendoor, hangt er dus maar helemaal van af hoe je er zelf op reageert, en dat zul je dan uit moeten proberen. Maar als je overdag te weinig slaapt, zul je hoe dan ook moeite hebben de hele nacht uit te zitten. Koffie schijnt echter een betere oppepper tussendoor te zijn. En wat overdag geldt, geldt vermoedelijk ook ´s nachts, maar dat hóeft natuurlijk niet.

Argumenten voor beide mogelijkheden in de bronnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opnieuw heb je je optimaal ingeleefd in de situatie wat betreft je antwoord. Klasse .

Andere antwoorden (6)

Ik weet niet of je mag slapen op je nachtdienst? Bij mij is het uit den boze, wat ik ook logisch vind want ik zit immers in de nachtdienst. Mijn persoonlijke ervaring is dat het weinig helpt als je eventjes gaat slapen, je wordt er alleen maar suffer van. Je kunt beter zorgen dat je geest actief is en went aan een ritme. Als je 1 nachtdienst hebt dan heeft dat weinig zin, maar bij meerdere nachtdiensten achter elkaar is het wel verstandig om je ritme om te draaien. Dus ook in de nacht eten etc, overdag lang genoeg slapen. Zo blijf je gewoon fitter in de nacht. Tevens helpt koffie drinken ook altijd goed, niet teveel natuurlijk, want op een gegeven moment komt je dat ook de neus uit. Gewoon jezelf een ritme aanwennen en dan is het goed te doen, althans dat is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik draai zelf ook nachtdienst en moet er niet aan denken dat ik tussendoor een half uurtje zou moeten slapen. Allereerst kan ik dat niet, al zou ik het nog zo graag willen, maar als je dan weer wakker wordt, heb je weer tijd nodig om bij je positieven te komen. Ik denk dat je dan minder produktief ben. Ik in elk geval wel. Gewoon opblijven en doorwerken zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk als je eenmaal die eerste nacht gehad hebt dat het dan redelijk goed te doen is. Maar zorg dat je in die eerste nacht zo veel mogelijk te doen hebt. En zorg voor voldoende eten en drinken. En pas op met koffie. Want er word altijd gezegd dat je van koffie wakker blijft. Koffie heeft ook een minder bekende keerzijde en dat is dat het slaapverwekkend kan werken bij een teveel aan cafeïne. Aldus mijn eigen ervaringen...

Maar een gezond mens kan relatief probleemloos 5 x 24 uur aaneengesloten wakker blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben jij zo gezond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vast niet... Maar weet dat dit in bepaalde beroepen in het kader van een verhoogde paraatheid nog wel eens voor komt... Daarnaast weet ik als voormalig uitzendkracht hoe zwaar de nachtdiensten kunnen zijn. Vooral als hier geen regelmaat in zit en je soms word gebeld als je net naar je bed wilde gaan... En als je weet hoe lang 'van Gend & Loos' niet meer bestaat dan weet je ook uit welke tijd ik praat...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg mij maar niks, weet er alles van. Transportwereldje staat garant voor weinig slaap, geen regelmaat en veel stress.
Een powernap kan zinvol zijn, als je lichaam daaraan gewend is, Er zijn mensen die alleen maar 'powernaps' nemen, en verder niet slapen.
Jij moet voor je zelf kijken of als jij 20 minuten slaapt of je uitgeruster bent of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen worden er juist slaperiger van! Maar andere mensen zijn weer helemaal opgeladen.. Je moet dus kijkn hoe het bij jou is! en of het daar is toegestaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of het is toegestaan is een goeie +1
Als je tussendoor slaapt, heb je moeite om overdag je slaap in te halen. Dus een dutje tussendoor lijkt me niet zinvol.