Waarom houden kinderen bij veel geluid vaak hun handen op de oren en volwassenen niet?

Bij festivals of andere gelegenheden waar veel geluid/herrie bij komt kijken, zie je vaak kinderen hun oren afschermen met hun handen. Heeft het met overgevoeligheid te maken of misschien het niet gewend zijn aan zoveel geluid? Waarom zie je volwassenen dit nooit doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met ervaring.

Kinderen kunnen nog niet inschatten hoeveel geluid iets gaat maken en of dat dan pijn gaat doen aan de oren.
Dus in een situatie waarin er waarschijnlijk veel en hard geluid zal zijn, nemen ze het zekere voor het onzekere en beschermen hun oren.

Wij als volwassenen weten bv wanneer we een drumband langs zien lopen, dat de geluiden niet harder worden dan dat je ze nu hoort.
Een kind weet dat zo net nog niet, misschien komt er nog wel een onverwachte klapper. Handjes voor de oren dus.

In situaties waar je als volwassene ook in onzekerheid bent of er nog onverwacht harde geluiden komen, houd je zelf ook vaak de handen voor de oren, bijv. als je ergens buitenstaat en er wordt flink vuurwerk afgestoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

misschien omdat het stom staat als je op een festival met je handen op je oren gaat lopen als volwassen zijnde? dan laat je niet merken dat het geluid je eigenlijk te hard is. wel zie je volwassenen vaak met van die oordopjes lopen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet van mezelf dat ik als kind het geluid van de stofzuiger heel erg hard vond. De boormachine was zelfs onverdraaglijk luid, ik kon niet in de kamer staan waarin mijn vader aan het boren was.

Als ouder kind / jongvolwassene heb ik diezelfde stofzuiger en diezelfde boormachine gehoord. Na zoveel jaren zullen ze niet zachter hebben geklonken. In mijn beleving was het geluid echter alleszins draaglijk.

Ik denk dus dat de geluidsbeleving van kinderen anders is dan die van volwassenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen hebben veel gevoeligere oren dan volwassenen.
Ook horen ze hogere tonen.
Als ze tenminste hun oren nog niet hebben verpest met popconcerten, disco's en MP3-spelers.
14 jaar geleden
Ik doe in ieder geval wel, vandaag nog vlogen er staaljagers over, terwijl ik er ook iemand aanwezig was....ik zei die horen toch niet in deze wereld enne ik zag en hoorde er geen meer...;)