hoe kan ik 'natuurlijk' beter zien?

ik heb geen goede ogen en heb ergens gelezen dat je op natuurlijke wijze beter kan zien, door bijvoorbeeld je gezicht te masseren en oefeningen te doen voor je ogen. kan je dus zo je ogen trainen om beter te zien?

ik wil geen bril ofzo dus als dit zou werken zou dat heelmooi zijn dan kan ik eerst dit uitproberen:p iemand ervaringen?

Toegevoegd na 45 minuten:
ik heb dus gelezen over die massages en dat doe ik wel eens en merk wel dat het wat 'beter' ziet, veel ontspannender zeg maar ook wel iets scherper misschien dat het dan ook op lange termijn werkt?

wat ik net ook nog tegen ben gekomen:
leg de handpalmen tegen je ogen en sluit je ogen, wel voldoende ruimte om nog te knipperen en doe dit gewoon een aantal keer, goede ondersteuning bij de ellebogen
afwisselend in de verte en dichtbij kijken zodat je ogen accomoderen
veel knipperen en veel je ogen bewegen?

als ik dit allemaal beetje probeer heeft het wel zin mara zou het ook op lange termijn verbetering brengen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
worteltjes eten zegt men, maar dan krijg je wel oranje haar ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ja maar ik hou niet zo van worteltjes ;-) haha

Antwoorden (3)

Jouw vraag heeft mij tot voor kort ook beziggehouden, en ik ben er serieus achteraan gegaan om het antwoord te vinden.

Helaas, volgens huisarts, oogarts èn orthoptist is het niet mogelijk je ogen te trainen, en zijn er ook echt geen andere manieren om je ogen goed te houden, of je zicht te verbeteren. Natuurlijk heb ik het dan over "normaal" minder zien, en niet over oogafwijkingen of -ziektes die b.v. geopereerd zouden kunnen worden.

Ik heb ook altijd gedacht, dat er voor ogen net zoiets bestaat als voor spieren, botten, en hersenen. Want daar geldt: "use it or lose it". Voor ogen is dat jammergenoeg niet het geval. Wat ik hier schrijf, zijn dus niet mijn wijsheden, maar is de informatie die ik kreeg van 3 deskundigen, onafhankelijk van elkaar.

Zelfs door te veel in het donker te lezen, of je ogen te overbelasten is niet van invloed op de goede werking van je ogen. Je kunt er alleen wel andere klachten van krijgen, zoals hoofdpijn.

Het enige wat je kunt doen is gezond te leven. Dat is goed voor je lichaam (en geest) en dus uiteindelijk ook voor je ogen. Als je een bril nodig hebt, doe dat dan. Niet om je ogen te sparen, maar omdat het gewoon prettiger is. Want slecht zien is vermoeiend.
Succes!

Toegevoegd na 37 minuten:
N.a.v. de uitbreiding van je vraag:
Als jij het idee hebt, dat die oefeningen je goed doen, en zelfs als je het idee hebt dat je zicht verbetert, dan moet je dat gewoon doen. Je moet gewoon die dingen doen, waar jij je prettig bij voelt. Of het daadwerkelijk helpt is dan niet zo belangrijk.

Ik houd me er maar aan, wat de deskundigen zeggen. Ik geloof ook niet zo snel uitspraken van deskundigen, en daarom heb ik er uitgebreid met 3 deskundigen over gesproken. En dan kan het volgens mij niet anders dan echt waar zijn, dat je zelf niets kunt doen aan het verbeteren of goed houden van je zichtvermogen.

Als iemand mij kan overtuigen van het tegendeel, sta ik - bij wijze van spreken - morgen bij de oogarts en orthoptist op de stoep, om ze te confronteren met verkeerde voorlichting en adviezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
overwogen antwoord, plus
oogoefeningen bestaan, ik doe ze zelf retgelmatig. meer om de spiertjes te trainen dan om 'beter' te zien vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik ga er ook zeker wel mee door maar duurt soms even voor ik me er toe zet dat even te gaan doen haha:p bedankt voor je uitgebreide antwoord! als ik plus kon geven kreeg je die hah
ik vrees dat dat soort trucjes niet bestaan
de enige trucjes zijn voldoende rust voor je ogen
voldoende licht bij lezen
geen uren lang kleine letters lezen
niet uren lang computeren
vermijd fel licht lichtflitsen etc etc

Bovendien een bril kan heel leuk zijn hoor zie het maar al een sieraad
probeer desnoods eerst een een leuke zonnebril
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent, maar jonge mensen kunnen voorkomen dat ze aan de bril moeten.
Toen namelijk bij de Inuit de leerplicht werd ingevoerd, moest van de ene op de andere generatie, 25% aan de bril. In Amerika zijn er ook scholen, waar het boek wordt geprojecteerd, zodat de kinderen niet van dichtbij hoeven te lezen.
Dus je kan aannemen, dat een oog in de groei zich aanpast aan de feitelijke omstandigheden. Zit je als kind veel te lezen, naar je mobiel of computer te turen, dan stellen de ogen zich in op bijziendheid.
Remedie: met een leesbril lezen! (Dan hoef je niet te accommoderen)

Er is een boek over het trainen van je ogen. De schrijver is erg fanatiek, maar of de oefeningen echt helpen blijft de vraag. Maar het kan geen kwaad die oefeningen te doen.

Als jouw ogen, kijkend door een bril, toch niet scherp zien, dan is er iets anders aan de hand. Misschien toch even langs de oogarts gaan in dat geval.