Oorzaak vroeggeboorte en oxytocine?

Ik ben bezig met een boek van Dick Swaab (Wij zijn ons brein). Hierin wordt uitgelegd dat de baring van een vrouw op gang gebracht wordt door de aanmaak van het hormoon oxytocine. Deze stimuleren de weeën van de vrouw. Ook de dalende glucosespiegel van de baby heeft invloed: de stress-as wordt gestimuleerd, waardoor de baring op gang komt.

Verder hebben hersenontwikkelingsstoornissen ook invloed op de baring (geen of geen goede interactie tussen de hersenen van moeder en kind). Dit heeft vaak tot gevolg dat een kind te vroeg geboren wordt.

Wat kan nu nog een andere oorzaak zijn waardoor een kind te vroeg geboren wordt, terwijl hij of zij géén ontwikkelingsstoornis heeft in de hersenen? Speelt het hormoon Oxytocine hierin ook een rol? En zo niet,wat zorgt er dan voor dat de baring op gang gebracht wordt? Is dit ook de baby die dit aangeeft (normaliter bepaalt de baby wanneer hij of zij geboren wordt), of is het een stoornis in de ontwikkeling/interactie o.i.d.?

Daar ben ik nou heel benieuwd naar..!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las de titel en ik dacht: He dan moet ik dat boek van Dick Swaab erbij pakken! Maar daar ging je vraag dus over;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, anders had ik de vraag ook niet hoeven stellen. Ik vind het namelijk een zeer interessant boek, maar ik vind het ook jammer dat ik nergens kan teruglezen wat de oorzaak is dat oxytocine soms al aangemaakt wordt als de baby nog niet volgroeid is.

Het beste antwoord

Daar zijn wel ALLEMAAL heel benieuwd naar, want het is een vrij recente hypothese, die tot op heden onderbouwd lijkt maar waar we nog lang niet het fijne van weten.

We hebben altijd gedacht dat heel veel (kleine) mentale handicaps (spasticiteit, motorische stoornissen, gedragsproblemen, echt van zeer uiteenlopende en van zeer milde tot zeer ernstige aard) het GEVOLG waren van zuurstoftekort tijdens de (moeilijke) geboorte. Nu weten we dat juist die ontwikkelingsstoornissen in de hersenen vermoedelijk eerder de OORZAAK zijn van de moeilijke geboorte. Dat is een enorme denkslag die we moeten maken in de neonatologie, en het laatste woord is er ook nog niet over gezegd.

Dat heeft namelijk nogal wat consequenties : nu halen we kinderen die het om welke reden dan ook moeilijk hebben in de buik nog wel eens vroeg kunstmatig ter wereld om dergelijke problemen te voorkomen. De kennis echter dat het probleem al aanwezig is en niet te voorkomen, zou kunnen resulteren in een langere zwangerschapsduur (en echt elke dag telt), met andere (positieve) gevolgen.

Welke hormonen en andere factoren daar allemaal op van invloed zijn, en hoe we daar mee om moeten gaan, is een belangrijk onderzoeksgebied.

Overigens zijn er legio andere redenen voor kinderen om te vroeg ter wereld te komen (moeten worden gehaald), zoals afwijkingen aan de baarmoeder bijvoorbeeld, of ziektes van de moeder, groeiachterstand, HELLP-syndroom, meerlingen etc. waarbij de natuurlijke bevalling of de aanleiding daartoe geen enkele rol speelt. En dus ook niet het hormoon oxytocine ; dat hoort meer bij een normale baring alsook de hechting en borstvoeding.

Mooi boek trouwens ; ga het ook nog weer eens lezen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie reacties voor vervolg ; was weer eens te lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dus dat er niet te snel teveel oxytocine wordt aangemaakt door de baby, is de basale hersenafwijking. Het orgaan is niet helemaal goed, dus werkt ook niet helemaal goed. De réden daarvoor, daar kunnen we alleen maar naar gissen. De enige plausibele reden waar je op zou kunnen komen is dat het een manier is van de natuur om de ´mislukte´ exemplaren voortijdig ter wereld te brengen zodat ze weinig levenskansen hebben. Maar dat is echt pure speculatie. En met de huidige stand van de wetenschap, gaat die vlieger natuurlijk ook niet op. En ook dat is een groot dillemma in de neonatologie : wanner moet je actief ingrijpen om een leven dat je aanvankelijk gered had maar niet menswaardig te noemen is te beeindigen ? Op die vraag gaat deze kennis vrees ik geen antwoord geven.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry; eerste alinea ' de oorzaak' , tweede aline ' de reden' .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, wat ben jij goed ingelezen en wat weet jij veel over dit onderwerp. Ik heb meteen een vraag. Of eigenlijk meer hoe de theorie achter dit verhaal is. Ik had van mijn 2e kind weeen. 3 uur lang, daarna niks meer. Pas de volgende dag 24 uur later bij de verloskundige en die toucheert 6 cm. Naar het ziekenhuis aan het infuus om weeen op te wekken. Betekend dat dat mijn dochtertje gestopt is met dit oxytocine aan te maken? En is dat uit het infuus het zelfde als wat haar lichaampje aanmaakt? Krijgt het kindje dit ook binnen tijdens de weeen en heeft dat dan effect op haar eigen aanmaak/afgifte van oxytocine. Want als tijdens de weeen die opgewekt worden door het infuus haar eigen lijfje het hormoon ook weer aanmaakt.....zijn daarom de weeen van een ingeleide bevalling soms heftiger?
Na 1 uurtje infuus was er ook al, maar het was pittig kan ik je vertellen, van 0,00 ween in 1 uur tijd je kind krijgen.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel te vragen. groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb twee (veel) te vroeg geboren kinderen - als gevolg van een bij mij niet goed aangelegde slagader naar de baarmoeder, dus kunstmatig vroeg gehaald), en me dus de afgelopen jaren ook wel behoorlijk in de materie verdiept. Antwoord op je vraag heb ik natuurlijk niet ; je kunt alleen maar speculeren - ook omdat we er het fijne nog niet van weten. Oxytocine aanmaken zodat het hele domino-effect van de baring in gang wordt gezet is natuurlijk een delicaat proces, dat ook erg gevoelig is voor verstoringen. Zo kan stress bij de moeder de baring tijdelijk tegenhouden. Oxytocine is oxytocine ; of dat uit een flesje komt of uit het lichaam, maakt vor het lichaam geen verschil. Het is echter geen tovermiddel. Zo reguleert het ook de aanmaak van moedermelk, maar is te weinig toeschietreflex niet altijd op te lossen door er een dosis oxytocine in te flikkeren. Ook dat is een heel ingewikkeld veelstappig domino-effect. De weeën van een ingeleide bevalling zijn vaak heftiger omdat de dosis hormonen (en volgens mij ook niet alleen oxytocine) vele malen hoger is. Bij een natuurlijk baring - voor zover we er al dingen zeker van weten - gaat het om hele minimale kleine beetjes van vermoedelijk vele verschillende stoffen, waarvan oxytocine er maar ééntje is. De mens geen auto die het met alle onderdelen op hun plek altijd doet, en met eentje er uit beslist niet meer. Mensen zijn flexibeler dan dat. Ik hoop dat ik zo je vraag een beetje gesnapt heb, want ik weet eerlijk gezegd ondanks twee kinderen dus niet wat weeën zijn. Twee keer een spoedkeizersnede bij 31 en en 31.4 weken. En nee, borstvoeding geven ging ook niet, en noch oxytocine neusspray noch tabletten hadden er ook maar enige invloed op. Maar met de hechting en het moederinstinct (waar ik trouwens niet van geloof dat dat grotendeels hormoon-afhankelijk is, maar dat terzijde) is het helemaal goed gekomen, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De reden dus dat er niet te snel teveel oxytocine wordt aangemaakt door de baby, is de basale hersenafwijking." *Lampje brandt!* Ik vind het zeer interessant hoe jij dit allemaal uitlegt, Marleen! Wat is het brein toch een wonder he? En ook het feit dat kind en moeder al met elkaar communiceren tijdens de zwangerschap. Dat verbaast me ook weer niet, maar dat het zo gedetailleerd gaat, zó op elkaar inspeelt.. Daar was ik wel even stil van hoor. Dan mag je je best afvragen wie of wat dit alles geschapen heeft. Ik zelf zou zeggen een Godswonder, maar ik sta ook met beide benen op de grond en kijk heel graag naar wetenschappelijke mogelijkheden. Wiccalife en Marleen, ik hoop dat het met jullie kinderen uiteindelijk goed is gekomen! Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond het moeilijk om een beste antwoord te kiezen, maar puur theoretisch gezien vond ik Marleen haar antwoord het beste.

Andere antwoorden (3)

Oxytocine {ook wel python genoemd} speelt daar zeker een rol in.
Dit medicijn wordt gebruikt bij dieren om de bevalling te versnellen ,dus om de weeen te activeren.
Dit spul inspuiten bij mensen die zwanger zijn kan leiden tot vroeggeboorte.
Hetzelfde geldt voor het medicijn Dinolytik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar ik ben dan ook benieuwd wat de oorzaak is dat de oxytocine al zo vroeg aangemaakt wordt?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.tevroeggeboren.nl/content_vroeg.html misschien heb je hier iets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga eens kijken, dank je wel!
Uiteindelijk is het de kleine zelf die de geboorte opstart.
De productie van oxytocine zet immers de weeen in gang.
Het is dus niet de moeder die 'de huur opzegt 'maar de kleine die -om welke reden dan ook- de baring opstart.
Ook bij zwangerschapsvergiftiging en oorzaken die niet altijd gevonden of begrepen worden start de baby de geboorte op, zo heb ik het althans geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant boek ,en helemaal waar .maar zijn helaas nog meer oorzaken ,zoals slechte doorbloeding baar moeder .gelukkig weet men al veel ,en gebeurt er over de hele wereld onderzoek ,ook van uit diverse medische disciplines ,stap vr stap weet men meer .dit boek gaat over de werking Vd hersenen zo wel Vd moeder en het kind ,ook in de periode vr de geboorte ,helaas zijn er ook nog andere factoren in het spel .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is en blijft soms giswerk he. Het is eigenlijk al een wonder als een kind gezond ter wereld komt. Wat er allemaal niet aan de geboorte voorafgaat...