Hoe kan het dat je net bij de randjes van zwembroek extra verbrandt?

Ik zorg er voor dat het daar gewoon is ingesmeerd en dat de zwembroek net zo zit als de dag er voor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

1) de zwembroek neemt een deel van de zonnebrand op waardoor de huid kwetsbaarder is.

2) De huid onder de zwembroek heeft zo wie zo al minder zon gekregen en is dus kwetsbaarder.

3) Het water blijft langer nat op die plekken en water is een miniatuur-vergrootglas die de zon sterker maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Optie 1 vind ik trouwens best wel een logische verklaring.

Andere antwoorden (4)

Ik vraag me af of dit wel zo is. De overgang tussen het blanke gedeelte dat bedekt is geweest aan de rand is heel scherp. Je ziet dus veel sneller dat je verbrand bent geweest. Daarnaast is dat deel ook vaak witter dan de rest van de huid (nog weinig zonlicht gehad).

Je verbrand wel sneller doordat water het zonlicht nog eens refelecteert. Dus in theorie zou de rand van de zwembroek door het vocht wat meer licht kunnen refelecteren. Maar dan zou het ook bij de randen van de bikinirandjes en zo moeten optreden. Volgens mij verbrand je daar ook niet sneller en is het effect of optisch, of doordat je op die plekken al een lichtere en dunnere huid hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook wel omdat je zwembroek bij de randjes kan schuren op de verse witte huid. Soms ook nog in combinatie met zand en zout. au.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zwembroek zit niet onbeweeglijk op dezelfde plek.

Wel als je kijkt - elke keer dat jij kijkt waar de rand van je zwembroek zit, heb je dezelfde houding, en zal de rand van de zwembroek op dezelfde plek zitten.

Maar zodra je beweegt, beweegt de huid onder de zwembroek door. Dan komt er dus steeds een stukje witte huid onder de zwembroek uit.

Het is steeds maar heel even, maar bij elkaar lang genoeg om daar flink te verbranden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
water werkt als een vergrootglas, en dat randje blijft wat langer nat dan dat je zelf zou opdrogen. dat randje zorgt er voor dat dat deel van de huid nat en week blijft, en dus door het vergrootglaseffect verbrand.