Vriendin na het weer slikken van de pil na 17dagen nog steeds ongesteld, is dit normaal?

Voordat ze aan de pil was, dan was ze ongeveer 7dagen ongesteld. Ik denk zelf dat ze gewoon een verkeerde pil van haar huisarts heeft gekregen. Haar huisarts heeft trouwens helemaal niks over die pil uitgelegd, hij gaf alleen een recept voor dereest niks wat ik ook nogal typisch vind.

Ik zei dus tegen me vriendin dat ze weer de dokter moest bellen. Dat mag ze niet van haar moeder, haar moeder zegt dat ze aan de pil moet wennen. Ja, dat zou wel kunnen voor dezelfde geld is er iets ergs aan de hand.

Ik vroeg aan mijn vriendin: Na hoeveel weken ga jij je nou zorgen maken en initiatief uit jezelf nemen. Zegt ze: Als ik 4/5 weken ongesteld ben.

Ja, vind ik dus gewoon te dom, maar kan ook aan mij liggen. Daarom wou ik het hier even vragen. Ze beweerd ook dat haar pil een zware is, terwijl het volgensmij toch echt een lichte is. Haar moeder zegt dat de pil niet tegen zwangerschappen helpt. Ik wil iets doen, maar voel me een beetje radeloos.

Mijn vriendin is trouwens 15 jr, en gaat op de Microgynon 30

Toegevoegd na 10 minuten:
Even wat duidelijker over haar moeder zeggen:

De moeder van mij vriendin zegt dus tegen mijn vriendin. Dat het geen anticonceptie is, maar dat het alleen voor ongesteldheid is. Terwijl ze zelf die hele bijsluiter heeft gelezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Even kort: Mycrogynon 30 is licht, is ook voor de zwangerschap. En de moeder van je vriendin is geen dokter dus die heeft daar geen verstand van en evenmin mag ze dat haar dochter ontzeggen. Een kleine tussentijdse bloeding kan inderdaad maar dat duurt 2-3 dagen max. Niet zo lang. Vergeet echter niet dat tienermeiden in zulke zaken erg naar hun moeder luisteren.

Ik kan maar 1 ding zeggen: NAAR DE DOKTER! En geen nee accepteren. EIS een second opinion als die huisarts het van tafel schuift. Alles langer dan 12 dagen is niet normaal en moet altijd met een huisarts besproken worden.

Sorry als mijn reactie wat fel overkomt dat komt door mijn eigen situatie. Ik zelf ben sinds kort onder behandeling bij een gynaecoloog (ik ben 23) omdat ik altijd veel problemen heb gehad met tussentijdse bloedingen en zeer lange menstruaties (vanaf mijn 15e, sinds ik aan de pil ben gegaan). Ik was de afgelopen tijd 3-4 weken aan het bloeden (en niet weinig ook). De maat was vol maar mijn huisarts wilde me niet doorsturen dus ik ben zelf naar de gynaecoloog gestapt. Daar ben ik sinds kort onder behandeling omdat het een abnormale situatie is.

Hoe dan ook Sterkte jongen, kan me goed voorstellen dat de situatie ontiegelijk frustrerend is. Wel respect dat je goed op je meissie past :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is idd een lichte pil die voornamelijk bedoeld is voor de ongesteldheid. Maar elke pil helpt ook als anticonceptie het enige is dat deze pil minder betrouwbaar is omdat je deze goed op het zelfde tijdstip elke dag moet slikken. Aangezien je vriendin nog steeds ongesteld is denk ik dat ze door de pil heen breekt en die dus te licht is. Als ze hem nog maar net heeft kan het geen kwaad even te wachten. Je beschadigd er echter niks mee, het is dus zeker niet ernstig. Maar als het zo blijft is het idd slim een andere pil aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook altijd Microgynon 30 gebruikt. Dit is op zich geen lichte pil. Dit is een standaardpil, niet licht, niet zwaar. Hij werkt prima als anticonceptie kan ik je gelukkig melden.
Anders was ik op mijn 17de al mama geworden. Gelukkig gebeurde dat pas toen ik met microgynon ophield, op mijn 31ste. :D

Ik denk dat je vriendin prima even de dokter kan bellen. Een afspraak is misschien niet eens nodig. Of misschien ook wel. Ik denk dat dat alleen de huisarts kan beoordelen.

17 dagen een bloeding is vaak een teken dat deze pil niet geschikt is (hoeft niet per se de zwaarte te zijn, kan ook overgevoeligheid voor de samenstelling of iets totaal anders zijn). Laat haar dus verstandig zijn en gewoon even bellen!