Kan je nog langer worden als je al 25jr bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoge schoenen, op een trapje gaan staan.

Antwoorden (2)

Je maakt ongeveer 3 groeispurts door in je leven. De eerste groeispurt zul je weinig van merken: dit is als we nog in moeders buik zitten. Tijdens de laatste 3 maanden van de zwangerschap en rond de geboorte groeien we als kool.

Tussen ons 6e en 8e levensjaar maken we ongeveer onze tweede groeispurt door.

Daarna hebben we nog de puberteitsgroei. Komt deze ten einde, dan verbenen de groeischijven en is het afgelopen met de botgroei.

Maar het is niet zo dat je na je puberteitsgroei niet meer groeit. Je rug groeit nog vijf jaar door, die wordt nog anderhalf tot twee centimeter langer. Helemaal uitgegroeid ben je pas tussen je 20e en 25e. Vanaf je 32e krimp je weer

Bij meisjes begint de puberteitsgroei al als zij elf of twaalf zijn. Rond deze leeftijd zijn de meisjes vaak ook veel langer dan de jongens. Want jongens moeten wachten tot hun 13e of 14e, maar dan gaan ze ook meteen heel hard.

OF je een grote meid wordt of een kleine meid ligt aan bepaalde oorzaken die wij zelf kunnen beinvloeden met een variatie van 8 á 9 cm. Heel weinig eten zorgt ervoor dat je klein blijft! Dat zie je vaak bij mensen met anorexia nervosa. Ook intensief sporten (extreem veel, olympisch) kan de groei en de pubertijdsontwikkeling remmen.

Kinderen die te lang dreigen te worden kunnen groeiremmende medicijnen krijgen of ze worden een aantal jaar met hormonen behandeld. Meisjes die deze behandeling ondergaan, moeten dagelijks tabletten slikken met oestrogeen, het vrouwelijk geslachtshormoon.
Een ingrijpender maatregel is een operatie aan de knieschijven. Die worden dan beschadigd waardoor de groei van de benen stopt.

Het als veel andere dingen is je lichaamslengte voor een groot deel erfelijk bepaald. Je kan jouw lengte berekenen door de lengte van je vader en de lengte van je moeder bij elkaar op te tellen en dan delen door 2. Als je een man bent mag je daar 11 cm bij optellen maar ben je een vrouw dan moet je er juist 2 cm aftrekken. Je uiteindelijke lengte ligt in de buurt van de uitkomst van deze som. De variatie daarin bedraagt 9 cm, zowel naar boven als naar beneden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vader van mijn leerkracht is na zijn 20 ste beginnen groeien tot zijn 27ste