Wat kan ik het beste doen/laten bij zware rugklachten (hernia)?

Van m'n arts heb ik pijnstillers gekregen,maar er moeten toch manieren zijn die je zelf kunt doen/laten om de pijn enigszins draaglijk te maken. Svp geen link,die werken nt allemaal op mn mobiel! Alle tips zijn welkon. Alvast thanx!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (7)

Hernia is pijnlijk rustig aandoen en proberen je rug zo goed mogelijk te ontzien. Veel meer kun je even niet naast pijnstillers slikken
ronron1212
12 jaar geleden
het beste alles wat pijn doet, niet doen.
ik heb het 2X gehad, en heb 1X 6 weken plat gelegen, en 2e keer 9 weken, maar dat doen ze niet meer.
als je kan veel wandelen, en veel je rust nemen, en fietsen is ook goed, maar het moet wel kunnen, de ene hernia is de andere niet.
als je uit bed komt zijdelinks met opgetrokken knieen op zij draaien, dan overeind, en dan pas opstaan.
geen autorijden, en stofzuigen is ook funest vertelden ze me toen.
maar vooral naar je lichaam luisteren.
succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eerst eens rustig te achterhalen wat de oorzaak is van je rugklachten. Soms kan het komen door een verkeerde werkhouding of een verkeerde houding bij het tillen, maar vaak heb je een beweging gemaakt die je niet kan verdragen. Verkeerd tillen, steeds dezelfde werkhouding aannemen ( bijvoorbeeld voorovergebogen over een bureau zitten) verdraaien van je rug om ff snel wat achter je neer te zetten. Veel te zwaar tillen uit staande houding, te veel voorover gebogen houdingen aannemen( neem schoonmaak werkzamenheden) kunnen een oorzaak zijn voor blijvende rugklachten. Laat zwaar werk tijdelijk aan andere over, buk niet teveel en zak anders door je knieën om wat op te pakken, slaap in bed het liefst met 1 kussen zodat je rug in een natuurlijke houding ligt ( een goed bed plus een waardig matras is ook een must) neem met staan en zitten houding zoveel mogelijk je eigen houding aan want mensen zijn snel geneigd ok krom te gaan Lopen omdat dit minder pijn doet maar hierdoor belast je de rug veel erger, zorg voor voldoende rust( je loopt en zit ongemerkt anders en dit eist veel van je spieren) wissel vaak zittend en staand van houding en zorg dat je blijft bewegen. Verder zijn rugklachten heel vervelend, je belast je rug dagelijks heel erg. Zorg goed voor de juiste houding zou ik zeggen en belast hem niet teveel. Dit werkt het allerbeste, maar blijf ik beweging anders wordt je stijf en dan doet het nog meer pijn maar neem op z'n tijd echt rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb momenteel ook een hernia, helemaal onderin mijn rug, onderste wervels, met uitstraling naar mijn been.

Ik heb al langer rugklachten en ben meteen naar mijn fysiotherapeut gegaan. Hij werkt op basis van de theorieën van McKinzy. Deze methode wordt in het boekje "RUG" beschreven en kan je bestellen bij o.a. BOL.com.

McKinzy ontdekte in de jaren 50 als Nieuw Zeelandse fysiotherapeut per ongeluk dat een aantal basisoefeningen heel snel de pijn konden verlichten. De eenvoudige spieroefeningen zijn als therapie wetenschappelijk vaak onderzocht en komen volgens mij heel positief naar voren omdat het de pijnklachten snel vermindert. Veel fysiotherapeuten kennen de methode.

De methode is niet echt commercieel. Het bestaat uit een boekje van 80 pagina's met wat oefeningen en als je er baat bij hebt kan je een McKinzy lenden of nekrol kopen voor ondersteuning in je rug.

Het voordeel van de methode is dat je het zelf leert oplossen (je moet zelf de oefening doen) en de therapeut komt nauwelijks aan je. De oefeningen moet je wel even leren en kan je het beste laten vertellen door de therapeut (welke oefening je moet doen). Het zomaar doen van alle oefeningen kan een tegen effect geven, de truc is de juiste oefening op te sporen in jouw situatie.

Verder kan je met een hernia inderdaad niet veel meer doen dan pijnstilling slikken.

Andere methodes zijn krachttrainingen om je rug te versterken, maar als je de oefeningenvan McKinzy doet, doe je eigenlijk hetzelfde zonder apparaten.

Toegevoegd na 1 minuut:
-> Sorry, ik schrijf zijn naam fout. Het is Robin McKenzie (met een e en ie)

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb ook wat links en een video (Engels, maar dan zie je de oefeningen) geplaatst. Die kan je dan later nog eens bekijken via de website als je online bent.

De oefeningen uit de PDF komen uit het originele boekje. Ik zou wel eerst overleggen met een fysiotherapeut voordat je hieraan begint. Ik kan niet beoordelen of in jouw geval het ook verlichting geeft en welke oefeningen wel en welke niet geschikt zijn.

NB. Je hoeft niet eerst naar de huisarts. Je kunt tegenwoordig meteen naar een fysiotherapeut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee som,zit je hier ook nog? Staat de overkapping al?
Zoek eens op internet bij:
www.kiesbeter.nl
En je vindt voor elke kwaal een goed advies of een specialist!
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je moet laten is die spierspanningen die je hebt opgebouwd in al die jaren. Die moet je leren loslaten. Daarmee moet je eerst leren voelen dat je ze hebt.

Wat je het beste niet kunt doen is om meer spierspanningen op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je ook kunt doen is weten dat een hernia een uitstulpende tussenwervelschijf is die op zenuwen drukt. Afhankelijk van de plek van de hernia en de beknelde zenuwen, zijn de klachten per persoon/per hernia verschillend. Het is dus niet de alom bekende "lage rugpijn".
Aan de huisarts voorschrift vragen voor Redomex, wijzigt de pijndrempel waardoor je minder pijn gaat voelen. Vele hernia's genezen spontaan. Indien te lang duurt, eventueel een infiltratie bij een orthopeed.