Is er verschil in werking van medicijnen in de vorm van een tablet of capsule?

Ik heb het idee dat ik bij een bepaald middel beter reageer op de variant in capsule-vorm dan wanneer ik de tablet gebruik. Volgens de apotheek kan dit niet en op internet kan ik er vrij weinig over vinden. Soms vind je dat het wel kan omdat je anders kan reageren op bepaalde hulpstoffen dan de meeste mensen. Maar ook wordt beschreven dat het niet kan.
Is er iemand die hier meer over weet of weet waar ik meer informatie kan vinden? Ik ben ook benieuwd naar uitzonderingen want ik neem aan dat het in de meeste gevallen niks uitmaakt in welke vorm je het krijgt.

Die capsule is in mijn geval niet zo`n plastic dun ding met korreltjes maar een soort plastic uitziend balletje dat je dus niet kunt openmaken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.6K

Antwoorden (3)

capsules zijn er zodat ze minder snel oplossen in de maag. Dit omdat de stoffen die erin zitten de maag aan kunnen tasten. Ze lossen later op dan tabletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag het eens aan je huisarts die moet het uit kunnen uitleggen maar wat ik nog weet van mijn opleiding is dat het ook uitmaakt waar de stoffen worden opgenomen bv in je maar, via je speekselklieren/ bv pas in je darmen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tabletten, pillen, capsules en ook veel drankjes en gels zijn eigenlijk poeders die om uiteenlopende redenen ‘verpakt’ zijn. Vaak wordt dat gedaan om ze makkelijker te kunnen innemen, nare smaakjes te verdoezelen of nauwkeuriger te doseren maar inderdaad ook om de opname te bevorderen of te vertragen.

In de praktijk is het verhaal iets ingewikkelder. Er zijn namelijk zowel geneesmiddelen in capsule- als in tabletvorm met vertraagde afgifte of een verlengde werkingsduur. Dat ligt dus meer aan de manier waarop het werkzame poeder gebonden is aan de hulpstoffen dan aan de toedieningsvorm.

Wat jij bedoelt is een soft gel capsule. In die gel zit de werkzame stof in een waterige of olieachtige oplossing. Daar geldt hetzelfde voor. Comfort bij inname is het belangrijkste doel, terwijl de kans dat je met vieze smaakjes geconfronteerd wordt nihil is.

De werking zou moeten afhangen van de werkzame stof maar het moment waarop die stof vrijkomt en de manier waarop die stof gebonden is aan hulpstoffen spelen wel een rol. De apotheker heeft ervoor doorgeleerd om je haarfijn uit te kunnen leggen wat precies die verschillen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot voor kort dacht ik dat ook maar ik heb inmiddels een paar huisartsen gesproken die er helemaal niet zo zeker over waren dat een andere toedieningsvorm dezelfde werking garandeert. Het zou zo moeten zijn maar, en dan denk ik heel slecht, het is heel goed mogelijk dat fabrikanten die dure merkmiddelen maken en daarnaast merkloze middelen, toch de kwaliteit van die merkloze middelen minder goed maken om de vraag naar het duurdere specialité in stand te houden. Aan de andere kant kan het placebo-effect een rol spelen. Ik weet het niet maar voor mijn gevoel kan het in ieder geval niet anders dan dat de toedieningsvorm de manier van werken beïnvloedt. Natuurlijk is het weer een andere discussie wat beter en wat slechter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook en dat zal voorlopig wel zo blijven. Het meest betrouwbare onderzoek op dit vlak is de RCT, dubbelblind onderzoek. Maar dat is kun je om twee redenen vergeten in dit geval. De fabrikanten zullen weinig geneigd zijn er geld in te steken en het werkt natuurlijk ook neit als het om verschillende toedieningsvormen gaat. Hoewel, misschien als je halverwege de stofjes omwisselt en/of op een ingewikkelde manier met placebo's werkt.