Waarom gaan GV-ers niet naar de dokter?

Het valt mij op dat veel vragen gaan over (vage) lichamelijke klachten waarvoor ze uiteindelijk toch het best bij de dokter kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Kimath
12 jaar geleden
ja, die zie ik zoveel. Best irritant soms.

Het beste antwoord

Ben ik helemaal met je eens..... en tóch: sommige mensen vinden het prettig om bij een huisarts "beslagen ten ijs" te komen. Dus dat ze bijvoorbeeld wat meer weten over hun probleem door de antwoorden en reacties, voordat ze de huisarts bezoeken.
Wat ik ook wel merk is, dat ze eigenlijk steun zoeken, of motivatie om naar de huisarts te gaan, of wat aandacht.
Niks mis mee dan, toch? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, ik neem het ze niet kwalijk, maar het viel me op dat deze vragen zo vaak voorbij komen en dacht, dat is een goede vraag. Misschien had ik niet het woord vage moeten gebruiken maar in plaats daarvan, onvoldoende gedefinieerde klachten. En ik heb altijd de neiging om te antwoorden dat ze naar de dokter moeten, omdat ik bang ben dat ze misschien niet gaan en ze toch iets ernstigs hebben... volgende goeievraag over lichamelijke klachten zal ik wat aandacht geven, en dan adviseren naar de dokter te gaan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))

Andere antwoorden (9)

Omdat je hier (gratis) raad kunt vragen. Je probleem kan dan opgelost raken. Als je naar de dokter gaat moet je veel betalen, soms voor hetzelfde antwoord...
En als er toch een probleem is, dan ga je nog naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel betalen? bij een huisarts? sinds wanneer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisartsbezoek valt niet onder het eigen risico. Een bezoekje aan de huisarts heeft dus geen financiële gevolgen. Wel als je medicijnen moet halen; dat valt onder het eigen risico en moet je wel zelf betalen tot het bedrag van het eigen risico. (N.B. Dit is zo in Nederland, misschien is het in België anders)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België kost het €40 (: ongeveer
Je hebt het zelf al over "vage" klachten. Daar kan de dokter verder ook weinig mee.
En de meeste dingen die mensen hier vragen kunnen vrij gemakkelijk opgelost worden zonder dat er een dokter aan te pas hoeft te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk gaan ze toch wel naar de dokter... of niet. Maar ze hebben dan in ieder geval de mening van een aantal GV-ers gehoord, met de mogelijke oorzaak en misschien ook wel iemand die goed kan uitleggen wat er gebeurt als je geen medische verzorging krijgt.

Het is gewoon bijna hetzelfde als de huisarts: eerst moet je het nog even aankijken, en daarna terugkomen. Die stap van 'eerst even aankijken' wordt nu overgeslagen doordat je als patient meer beslagen ten ijs komt en misschien ook wel betere vragen kunt stellen aan de arts.
12 jaar geleden
Heel veel mensen willen eerst een bevestiging voordat zij eerst naar de dokter gaan .
En om zeker te weten of zij wel echt naar de dokter moeten gaan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de dokter je geen punten voor een goede vraag kan geven. Reken maar, dat als het serieus is, dat ook de GVers sneller bij de dokter zitten, dan jij poep kunt zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, das geruststellend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poep!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahhahahaha
Ik denk dat er altijd eerst een soort 'oerinstinct' in de mens op gang komt om eerst zelf tot genezing te komen. Of dat nu is door vooralsnog het zelfgenezend vermogen van het lichaam zijn gang te laten gaan (niet langer dan een week tot tien dagen) oftewel door vragen te stellen op een anoniem forum om daarmee deze oeroude overlevingsstrategie van het lichaam aan te wakkeren.

Mocht dit niet het gewenste effect opleveren dan kan men alsnog de stap zetten om naar een huisarts te gaan. (zo redeneert men) Het is de schroom om 'die ander' te raadplegen. In het geval van ziekte en / of genezing voelt dat voor veel mensen als onwenselijk, bijna als van origine niet natuurlijk.

Het gaat hierbij om mensen die bewust of onbewust geleerd hebben op zichzelf te vertrouwen en zich niet 'zomaar' laten meeslepen door een, op dat moment van de geschiedenis, gangbaar (medisch) systeem....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
te gek antwoord, niets aan toe te voegen :)
ik ga nooit naar een arts, gewoon zelf uit proberen te zoeken, soms met hulp van een bevriende homeopaat
+1
Soms worden mensen ook niet daadwerkelijk geholpen door hun huisarts en blijven ze met een hoop vragen zitten. Ze vragen dan vaak hier of hun blijvende klachten wel normaal zijn.
Ook denken mensen soms dat hun klachten niet erg genoeg zijn om naar de huisarts te gaan. Ze zijn soms bang om 'flauw' over te komen.
Door het hier te vragen krijgen ze vaak dat kleine duwtje, dat ze nog nodig hadden om toch maar naar een arts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ware GV-er vraagt natuurlijkeerst op GV of er niet een wondermiddel van b.v. een GV-er uut Wisp bestaat en wordt dan meestal toch naar de dokter gestuurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Niet meteen naar de dokter' zou je moeten stellen. Dat vind ik soms ook maar zeker de helft van de gezondheidsproblemen waarmee mensen naar de huisarts gaat vanzelf over. In dergelijke gevallen is de vraagsteller gediend met een aantal tips om zelf in de gaten te houden. Daarentegen zie ik ook 'alarmsignalen', waarvan ik denk dat iemand daarmee beter als de donder een arts op moet gaan zoeken. In beide gevallen kan GV net een zetje in de goede richting geven maar het blijft natuurlijk altijd je eigen verantwoordelijkheid.