Wat is slechter voor je, drinken of blowen

En wat zijn de gevolgen, ik ben 15
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (10)

Ligt er aan hoe oud je bent jong beter blowen want als je dan gaat drinken tast het je hersenen aan en blowen is natuurlijk ook slecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar alcohol maakt cellen kapot (permanente schade) en wiet verdooft ze alleen maar (tijdelijke schade). Wat zou jij dan kiezen?
Drinken is slechter. Maar op die leeftijd zou ik nergens aan beginnen, zonde van de tijd en het geld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zijn beide slecht, beide verslavend. van Wiet kan je paranoja krijgen, van de alcohol kan je dementie krijgen, ze hebben beide nog zeer veel nadelen. zolang je het met maten gebruikt, kunnen ze weinig kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met maten of met mate? ;)
Kristal
12 jaar geleden
grappig ja ptje85 ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moeten die maten er wel op toezien, dat je niet gebruikt. Dat is het beste.
Hier is erg lastig antwoord op te geven, want in welke mate? En hoe vaak?

Laten we beginnen over drank, je bent vijftien, dat is nog erg jong. Je hersenen zijn nog vol in de ontwikkeling. Drank gaat dit tegen. Ook is drank voor heel veel andere organen bijvoorbeeld je lever erg slecht. Af en toe een slokje kan natuurlijk geen kwaad. Als je ouder bent kan je meer drinken, met mate gaat je gezondheid echt niet merkbaar achteruit, als je verslaafd bent natuurlijk wel.

Nu blowen op zo'n jonge leeftijd raad ik iedereen af. Niet omdat het slecht is voor je gezondheid (tabak) maar omdat het je in een sociaal isolement kan brengen. Blowen maakt je erg sloom en je vermijd er liever druktes door. Je doet het samen met mensen die ook blowen, en verder ontmoet je geen mensen. Ook wordt je niet losser van blowen. Je gaat de hele tijd met je vriendengroep om die gaat blowen, en verder onderneem je geen actie. Het is een beetje het tegenovergestelde van drinken. Drinken maakt je erg los en druk, blowen zorgt voor rust, ontspanning en sloomheid.
Voor de rest zijn er weinig bewezen gezondheidsrisico's van marihuana roken. Er zijn zelfs heel veel risico's ontkracht. Zie hier: http://www.grenswetenschap.nl/blogs/Welles-Wietes-Cannabis/

Blowen is dus lichamelijk minder slecht voor je dan drinken. Alleen het gevolg, je sociale leven kan erdoor onder druk komen te staan.

Let op: verslaafd zijn aan iets is wel altijd slecht.

Op www.jellinek.nl kan je veel meer vinden over risico's van drugs zoals alcohol of marihuana.

Toegevoegd na 4 minuten:
Feitje:
In Nederland overlijden er jaarlijks ongeveer 1900 mensen door de gevolgen van alcohol.
Door wiet wereldwijd 0 mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er als eerste vanaf wat voor wiet/hasj en wat voor soort alcohol je drinkt.
Van Heineken krijg je bijvoorbeeld sneller een kater dan van Gulpener of Alfa-bier (allebei natuurzuiver, Heineken bevat gistversnellers en naar men zegt ook een minuscule dosis arsenicum voor conservatie).
Wat teveel van alle soorten alcohol met je doet hoef ik je denk ik niet te vertellen; als je je hersencellen en je lever wil vermoorden moet je het op een zuipen zetten :P

Wat blowen betreft, je hebt 'shopwiet' en 'buitenwiet'. In de eerste is bijv. fijngemalen glas gevonden, het wordt onder lampen opgekweekt en de hoeveelheid thc die het bevat is vele malen groter dan buitenwiet, de werking is ook veel heftiger. Áls je blowen wil uitproberen, zou ik de laatste aanraden.

Gevolgen van blowen kunnen zijn: concentratieproblemen, depressies, verslechtering van kortetermijngeheugen, soms psychoses. Het kan jaren duren voor het uit je systeem is.
Het kan ook ontzettend leuk zijn, toegegeven. Ik heb vet getript op shopwiet :P

Als je vraagt wat slechter is, zou ik zeggen; geen van beiden, als je goede kwaliteit hebt en geen opgefokte rotzooi of drank met onnodige stoffen erin.

nog vragen? laat maar weten :)

Toegevoegd na 1 minuut:
*uitproberen lijkt mij trouwens nooit verkeerd, zo leer je je grenzen kennen, maar meestal gaat men daar overheen :) *

oh ja, van wiet kan je inderdaad straalparanoia worden, hier kan je, ook als je gestopt bent, nog last van hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het psychoses etc stimuleert, dat ben ik inderdaad met je eens. Bij de meeste mensen (heb tijdje bij de GGZ stagegelopen) bij wie het voorkwam was inderdaad de aanleg voor dit soort klachten al aanwezig.
Bedankt voor het linkje, ga het nu lezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RicardoT, niet om lullig te zijn maar ik denk dat je wat bier betreft niet weet waar je het over hebt, behalve dan dat arsenicum inmiddels verboden is (mooi trouwens).
Er zitten wel degelijk verschillen in verschillende merken en soorten bier; ook al zijn de basisgrondstoffen (hop, mout, water en gist) misschien hetzelfde, in de kwaliteit van de ingrediënten zitten sowieso verschillen per brouwer.
De gistversnellers mogen bijvoorbeeld niet in natuurzuiver bier worden gebruikt, en die maken het bier juist moeilijker verteerbaar (weinig over te vinden op i-net helaas)
Ga maar vergelijkingstesten doen als je het interessant vindt :) Sowieso leuk om te doen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijngemalen glas in shopweed? Nooit van gehoord, heb je daar een bron voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G3O150M5U
dat is 1 http://www.medinews.be/full_article/detail.asp?aid=10394 dat is 2 www.rivm.nl/bibliotheek/digitaaldepot/BriefrapportWiet.pdf en dat is 3 Ik ga niet door tot aan de Zevensprong, sorry :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan de video helaas niet kijken; is windows voor nodig en we draaien op ubuntu. even andere versie van het filmpje zoeken dan, ben wel nieuwsgierig :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus herbalrebel, zeer uitgebreid en prima antwoord!+1
Ze zijn allebei zeer slecht voor je lichaam vooral als je nog maar 15 bent. Je zult de nadelen pas later in de jaren merken... 
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je vijftien bent ,ben je nog maar pas als puber 'bewust' beginnen leven.

Ik zou zeggen zoek het echte leven ,laat de natuur je een kik geven.Maar ontvlucht het leven niet door je te laten wijsmaken dat je door te drinken en te blowen meer uit het leven haalt.Want dit zijn GROTE leugens.
Stoerdoenerij = domheid .Doe normaal.Wees jezelf en laat de maatschappij of je foute vrienden niet beslissen wat je morgen doen moet.

Ik denk wel dat je weet tot wat een ellende dat overmatig alcoholgebruik reeds heeft geleid in deze wereld.
Over blowen nog dit:Marihuana beïnvloedt bijna elk stelsel van het lichaam en verenigt veel eigenschappen van alcohol, kalmeringsmiddelen, opiaten en
hallucinogenen in zich.” Het is bekend dat de drug de rijvaardigheid ernstig belemmert.
Marihuana kan ook acute geestesziekte, waaronder schizofrenie, veroorzaken, brengt vijfmaal zoveel schade toe aan de longen als sigaretten, kan zeldzame vormen van keelkanker veroorzaken, en kan bij sommige jonge gebruikers leiden tot een dodelijke hartaanval.

In de jaren ’60 bevatte een marihuanasigaret meestal 10 milligram THC, een chemische stof die de hersenen beïnvloedt. „Nu het kweken van planten verder ontwikkeld is, kan een stickie 150 mg bevatten, en wel 300 mg als er hasjolie aan toegevoegd is”.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ricardo, ik vind dat je dit allemaal goed verwoord en onderbouwd, ben het er inhoudelijk ook helemaal mee eens. Mijn persoonlijke kanttekening is wel dat ik iemand ben die verslavingsgevoelig is, om het nu maar eens zo te zeggen, en het heeft me dan ook wel wat tijd gekost om geen wiet meer te roken toen ik dat niet meer wilde. Het is dus m.i. wel verslavender dan men vaak doet voorkomen omdat het zogezegd "maar"een soft drug is. En ik ben niet de enige die ik ken die moeite had met stoppen.
Ik zal het dan ook niet propaganderen aan mensen Maar... Daarbij ken ik ook van zeer nabij iemand voor wie de wiet een geschenk uit de hemel is als pijnstiller. Zijn levensvreugde zou beduidend minder zijn als hij geen wiet als medicijn kon gebruiken. Hij gebruikt het i.p.v. zware pijnstillers, en heeft dus geen last van de nare bijwerkingen van de medicijnen.
Aan bepaalde patienten zou ik het dus zéker aanraden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marihuanagebruikers komen door hun contacten met drughandelaars en andere gebruikers vaak met zwaardere drugs in aanraking.
Mensen die zich op dit middel zijn gaan verlaten omdat zij menen dat zij er minder gespannen en depressief van worden, blijken dikwijls op zwaardere drugs over te gaan.
Maar ook al gebeurt dit niet, het roken van marihuana is gevaarlijk. Marihuana bevat meer kankerverwekkende bestanddelen dan sigaretten en is schadelijker voor de longen. Langdurig gebruik kan leverbeschadiging, genetische afwijkingen en hersenletsel veroorzaken.
Kristal
12 jaar geleden
Aimeetje,
softdrugs als wiet en hash kan je gewoon in winkels kopen, je hebt dan als koper alleen met 1 verkoper te maken.
Natuurlijk word je in Amsterdam ook wel op straat aangesproken of je iets wilt kopen maar iedere wietgebruiker koopt het veel liever in een coffeeshop omdat je dan weet dat het betrouwbaar is wat je koopt want de coffeeshophouder heeft niets aan slechte reclame.
Daarbij heb je ook nog praktijken waar je medicinale wiet kan ophalen. Daar zitten mensen van de gezondheidszorg. Meestal blijven wietgebruikers gewoon bij de wiet.
Zoals bier drinkers vaak bij bier blijven.
Dat een wietgebruiker vaak over gaat naar zwaardere middelen is een allang achterhaald verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En over de schadelijkheid dat' het roken' alleen al heeft zwijgen jullie in alle talen. Welke reactie daarop?
Kristal
12 jaar geleden
Aimeetje,
Roken is zo schadelijk, te zwaar drinken ook, dat ik daar geen antwoord op gaf,
dat weet iedereen. Wel betwijfel ik of wiet meer kankerverwekkende bestanddelen heeft als een sigaret omdat in een sigaret 4000 schadelijke stoffen zitten (las ik pas) en wiet veel "schoner" is omdat het een produkt is wat nauwelijks of niet bewerkt wordt.
Hash wordt wel bewerkt dus misschien is dat wel schadelijker, dat weet ik niet. Misschien weet Ricardo dat?
ik zie het zo. met slecht wat bedoel je daar mee.

Alleen Als je verslaafd bent en een gewoonte hebt gemaakt om elke dag alcohol( meerder glazen) of elke dag wiet(meerdere joints te consumeren ja dan.....denk ik dit.

drinken (alcohol) is slecht. je gaat er geestelijk en lichamelijk aan kapot.

Blowen(wiet) is slecht je gaat er geestelijk van kapot.

Het is allebei slecht voor je

Maar ja ik kan niet zeggen wat slecht voor je is, je moet het zelf ondervinden..want ieder mens heeft zijn eigen ervaring bij wiet en alcohol.. geef mij maar een jointje in plaats van een biertje. want mijn ervaring met alcohol is slecht. 1 ding is zeker allebei de genotsmiddelen verruimen je geest.. en je ervaart zelf welk van de 2 het slechts voor je is vind en dat kan niemand anders voor je doen.

ik smoke (blow) al z,on 5 jaar elke dag 2 joints per dag en in het weekends blow ik me suf.. ik werk al 8 jaar bij een bedrijf waar ik onder de mensen ben. ik blow meestal alleen s,avonds. ik rook wiet sinds mijn 15de. ik ben nu 29.
ik heb nergens last van.. lichamelijk. Geestelijk heb ik veel problemen. komt door het wiet. .. beter wiet dan alcohol, want stel je voor zeg na 15 jaar drinken pff dan zag ik er lichamelijk er niet uit , ja en geestelijk al helemaal niet. kijk maar eens naar foto,s van mensen die alcoholist zijn. foto's van hun begintijd en de tijd dat ze alcoholist zijn. dan zie je het verschil wel. . foto's van iemand die blowt daaraan tegen zie je alleen dat ie ouder word.

likzelf heb nog nooit me gemaakt dat er in een coffeshop ruzie of iets dergelijks is gebeurt. daar aan tegen als ik naar discotheken ga of ik ga uit naar clubs...alcohol en een combinatie met drugs de boos doeners waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot je vijfentwintigste maken je hersenen nog grote ontwikkelingen door. Het laatste ontwikkeld zich de prefrontale cortex (voorhoofdskwab). Dit is de plek die belangrijk is om dingen te plannen en belangrijke (ethische) beslissingen te nemen.
Zowel alcohol als cannabis belemmeren die laatste ontwikkeling van je hersenen.
Verder is alcohol vooral slecht voor je lever en cannabis voor je longen; het is dus kiezen uit twee kwaden.
Zeker als je zo jong bent ligt verslaving op de loer, ik wil je aanraden om als je toch wilt gebruiken dat niet te vaak te doen, want anders krijg je er echt spijt van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik je moeder zou zijn zou ik het erger vinden dat je zou blowen. ( nou kan ik je moeder niet zijn want ik ben te jong om een zoon van 15 te hebben. Maar goed dat doet er niet toe).
Ten eerste zie ik namelijk liever een persoon aan een glas bier zitten dan aan een joint hijsen. Een biertje drinken vind ik er gewoon gezelliger uit zien.
Ten 2e als je bij me zou komen voor hulp ,kan ik je makkelijker helpen om van de alcohol af te blijven dan van de joints omdat ik wel bekend ben met alcohol maar niet met wiet.
Dus op dat gebied houd het voor mij op.Maar goed je vroeg wat slechter voor JOU is en niet hoe ik er over denk. Ik denk persoonlijk dat het allebei even slecht is voor je.
Het kost allebei veel geld. het stinkt ook allebei zowel een alcohol lucht als de lucht van de joint. En het kan allebei schade aan je gezondheid veroorzaken.
Als ik heel diep ga na denken dan denk ik dat drinken toch slechter is want met alcohol heeft voornamelijk je lever het zwaar te verduren , en als je blowt dan zijn je longen het dupe. Alleen longen daar heb je er 2 van en van een lever maar 1.
Dus als je een long moet missen dan kun je daarna nog een redelijk leven hebben ,maar als je een lever moet missen moet je waarschijnlijk eerst wachten op een donor.
Afijn ik merk dat ik begin door te drijven.
Drinken zal slechter zijn voor je.
Alleen niet voor je imago want iemand die een pilsje drinkt word meestal niet vuil aan gekeken door de barjuffrouw en iemand die blowt wel ,die word zelfs het cafe uitgestuurd met het anti rook beleid van tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dat komt gewoon omdat we daar meer aan gewend zijn: iemand een biertje zien drinken. Maar ook nogal eens wordt het bier én wiet.