In hoeverre heeft het effect als je iemand succes wenst ergens mee?

ik vroeg mij dat gisteren af. Stel nou je gaat iets moeilijks doen, en iemand wenst je succes. Heeft dat dan effect? Stel dat die persoon iemand is waar je een goede band mee hebt? Stel dat die persoon iemand is waarvan je niet verwacht dat die je succes wenst? Heeft het effect op je, en op het resultaat van je taak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Als iemand je succes wenst, dan geeft je dat een fijn gevoel. Die persoon geeft je daarmee een stukje vertrouwen, aanmoediging, het is een positieve wens.
Dat kan bij jou als ontvanger bijvoorbeeld wat onzekerheid wegnemen, je voelt je er prettig bij.
Het idee geven: ik sta er niet alleen voor.
Dus ja, het kan zeker effect op je hebben en kan indirect ook effect hebben op het resultaat van je taak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Van mijn eigen gevoel uitgaande: ik vind dat het vertrouwen geeft als iemand mij succes wenst. Het laat zien dat diegene je steunt en dat je er niet alleen voor staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk geen, de mate van succes is volledig afhankelijk van je eigen kunnen. Iemand succes toewensen haalt een klein beetje de stress weg, aan de andere kant zorgt juist een stukje stress voor een beter functioneren, het kan zo zijn dat als je toch al bijna dichtklapt en iemand ander je succes wenst, je nog verder de stress inraakt omdat je niet wil falen voor dat persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan. Mij helpt het vaak niet. Zoals nu: iedereen wenst mij succes en sterkte met mijn examens. Ik word daar zenuwachtig van terwijl ik dat totaal niet was. Nu herinnert iedereen mij eraan, alsof het supermoeilijk is. Terwijl ik er zelf goed voorsta en weet dat ik het kan. Het is lief bedoeld maarja ...

Maar bij iets waar ik zenuwachtig voor ben helpt het wel. Onder een presentatie helpt het mij om te weten dat mensen mij succes hebben gewenst en geloven dat ik het kan. Maar dat is dan vooral als ik twijfel of ik het wel kan.

Ik denk dat het feit dat iemand je succes wenst aangeeft dat je voor de betreffende taak echt moet presteren. De één helpt die prestatiedruk wel, de ander niet.

But that's my opinion...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee , het is gewoon fijn als iemand je succes wenst maar het heeft geen effect op evt positieve resultaten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt een beetje van de toon af. Mensen kunnen soms de aardigste dingen zeggen op een manier dat ze er totaal niet bij nadenken. Prettig weekend! Sterkte! Werk ze! Fijne vakantie! Fijne dag verder! En dus ook: succes!
Dat zijn tamelijk inhoudsloze kreten, en doorgaans komt men er ook niet op terug. Had je fijne vakantie, is het gelukt, was het een prettig weekend? Die vragen krijg je niet vaak van deze mensen.
Anders is het als iemand zich er wat in verdiept wat je voor moeilijks gaat doen, en dan van harte zegt: nou, succes hoor. Dan zit er gevoel achter, en meeleven, en daar gedijen wij mensen op. Of het voor de klus veel zal uitmaken denk ik niet, maar wel voor jezelf als mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand succes wensen is meer een sociale handeling.
Een wens is namelijk iets wat je heel graag wilt.
Daar kan voor sommige mensen inderdaad extra druk achter zitten, en sommigen doen extra hun best onder druk. Maar dat ligt aan de persoon.

Als iemand het zegt van wie je het niet verwacht, dan kan dat extra positief voelen en dat kan dan weer wel effect hebben. Bijv. een familielid waar je geen contact meer mee hebt?

Als erbij zou worden gezegd: ik geloof in je! Je kan het, ik weet dat je het kan! Zet hem op! Zijn motiverende woorden waarmee je laat zien dat in je wordt geloofd, en dat kan meer effect hebben op iemand in het algemeen.