Waarom zijn zachte lenzen niet goed als je weinig oogvocht hebt? Werken nachtlenzen dan ook niet?

Toegevoegd na 2 minuten:
Is er nog een ander alternatief voor lenzen? Harde lenzen kon ik niet inhouden mbt te weinig oogvocht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Als je weinig oogvocht hebt, kan het feit dat zachte lenzen bijna niet zuurstof doorlatend zijn, schade aan je oog opleveren in de vorm van het zg. "ingroeien van de kleine bloedvaatjes" in het oog. Als de ingroei te groot is geworden, is het onmogelijk lenzen te dragen en daarbij, het zicht kan daar ook ernstig door worden verminderd. Het is sowieso af te raden langer dan zo'n 15 jaar, non-stop zachte lenzen te dragen; je moet dan overgaan op zuurstof doorlatende "flexi" lenzen, maar niet iedereen kan die min of meer harde lens verdragen.
Als ik jou was, zou ik de zachte lenzen slechts een paar uur per dag indoen, het afwisselen met het dragen van een bril. Natuurlijk is laseren een optie, zoals al eerder gezegd, maar dat is duur en niet iedereen kan zich dat veroorloven.
Hoe dan ook,het is erg nuttig je ogen elk half jaar te laten controleren, niet alleen op sterkte e.d, maar vooral ook op de bijverschijnselen van het dragen van zachte lenzen, zoals ingroei van bloedvaatjes. Succes!!
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lenzen "drijven" als het ware op het oogvocht. Als iemand weinig oogvocht heeft voelt het net alsof je een vinger in je oog prikt, pijnlijk dus. Voor nachtlenzen geld hetzelfde.
Een alternatief is een laserbehandeling of natuurlijk gewoon een bril.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf wel goede ervaringen met daglenzen. Zelf gebruik ik ze niet dagelijks, maar incidenteel, naast mijn dagelijkse bril. Ideaal.

Het voordeel van die daglezen is dat ze superdun en extreem flexibel kunnen zijn, omdat ze toch na gebruik worden weggegooid. Bij mij geven ze dan ook veel minder (vrijwel geen) irritatie dan lenzen die meer dan een dag mee moeten gaan.

Je hebt ook handige oogdruppels voor lenzendragers (overigens ook te gebruiken voor niet-lensdragers die last hebben van droge en vermoeide ogen), je kunt een flesje bij je hebben en indien nodig een druppeltje vocht toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zachte lenzen onttrekken altijd een beetje oogvocht aan het oog, dit komt omdat ze zich als het ware vastzuigen aan je oog (voornamelijk aan het oogwit.) Dus als je toch al weinig oogvocht hebt is de kans redelijk groot dat je je ogen kunt beschadigen. Er kan een vacuum ontstaan tussen het oog en de lens waardoor je een lelijke oogontsteking op kunt lopen. Nachtlenzen schijnen zeer goed zuurstofdoorlatend te zijn, je hebt in sommige gevallen zelfs overdag geen bril/lenzen meer nodig. Het zal dus helemaal afhankelijk zijn van jouw ogen (sterkte en vochtigheid), wat de opticien je kan adviseren. Misschien is laseren wel een optie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zachte lenzen zijn beter omdat er altijd porieen in zitten en zijn uit meer typen materialen samengesteld .

Alternatief is een oog oefening ( zonder bril beter zien )

Eventueel googelen ?