Schema voor sportvasten

Ik las een artikel over sportvasten. Nu was ik benieuwd hoe dit moet. Ik kan geen schema vinden, enkel globale uitleg. Heeft er iemand een schema dat ik kan volgen? Of kan dit nooit zonder begeleiding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Cryofiel
12 jaar geleden
Da's weer één van de vele varianten op het oude thema: hoe val ik af? Sportvasten komt erop neer dat je minder calorieën eet, en meer calorieën verbrandt. Maar dan nu, zoals gebruikelijk in dit commerciële hype-circuit, op een niet zo heel gezonde manier. Ik zou zeggen: doe gewoon normaal, in plaats van te vallen voor elk nieuw lulverhaal. Gewoon gezond eten, niet te veel, en flink bewegen. Dat is alles.
paulus811
12 jaar geleden
cryofiel, je roeptoeterd zonder te weten wat sportvasten is. Sportvasten zorgt ervoor dat je van suikerverbranding overgaat op vetverbranding. En hoezo niet gezond? Waar haal je dat vandaan? Wat is er niet gezond aan dan?
Cryofiel
12 jaar geleden
Sporten en vasten gaan niet tegelijk. Da's slecht voor je lichaam. Het is niet het sportvasten dat ervoor zorgt dat je lichaam overgaat van suiker- op vetverbranding; het is het gezonde voedingspatroon en de juiste manier van inspannen die daarvoor zorgen. Ik heb intussen een antwoord getypt - daar heb ik mijn ideeën wat uitgebreider verwoord.

Het beste antwoord

Een echt stappenplan kan ik je niet geven. Misschien dat de organisatie die achter het concept Sportvasten zit, niet toestaat dat zo'n schema wordt gepubliceerd.

Je kunt wel extra informatie vinden op deze sites:
http://www.fit4health.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1276&Itemid=802
http://www.movetoo.nu/sportvasten
http://www.sportvastenkuur.nl/

Een idee van wat het voedingsschema inhoudt, vind je hier:
http://www.mobypicture.com/group/sportvasten

Door op die site alle foto's te bekijken, kun je van dag tot dag zien wat je eet. Wat je echter niet kunt zien, is wat er in de pillen zit die je moet slikken.

--

In z'n algemeenheid is mijn stellige indruk dat sportvasten niets anders is dan het overschakelen op een goede voeding, gecombineerd met voldoende beweging gedurende de week.

Het "overschakelen van suikerverbranding naar vetverbranding" is gewoon een kwestie van training. Bij *iedereen* zal, wanneer het lichaam inspanning moet leveren, eerst suiker worden verbrand. Pas daarna, wanneer de (snel beschikbare) suikervoorraad niet meer voldoende is, schakelt het lichaam over op de (tragere) vetverbranding.

Wat je kunt trainen, is de snelheid waarmee het lichaam vetverbranding inschakelt, en de efficiëntie van die overschakeling. Die dingen train je echter sowieso als je op de juiste manier gaat sporten; elk goed sportcentrum en elke sporttherapeut kan je daarover adviseren. Wat dat betreft is sportvasten dus niets nieuws.

--

Sportvasten is dus niets anders dan de oude, bekende principes in een nieuw jasje. Het enige vernieuwende is, dat ze ej een paar keer per jaar een sapkuur laten doen. Daardoor "blijf je bij de les", en heb je het idee dat je echt zelf aan het werk bent voor jezelf. Dat idee motiveert sterker dan alleen het gezonde eten en het gezonde bewegen.

--

Op het plaatje het ontbijt van dag 6, gekopieerd van onderstaande site.
Cryofiel
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Dat alles als ontbijt? Dan val ik na een uur al om :p

Andere antwoorden (1)

Ga naar de site van sportvasten voor informatie.