Hoe zorg ik ervoor dat ik niet al mijn gevoelens opkrop?

Ik krop mijn emoties op omdat ik niet laat zien dat ik boos ben om iets of op iemand. Dit laat ik dan bij mezelf waardoor het er na een tijd allemaal uitkomt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Zoek iets wat ontspant, bijv een leuke sport of iets creatiefs, je kan ook tekenen of gedichten maken over wat er is, als je er net niemand over wil praten kan een dagboek soms ook heel hanig zijn.

Tog raad ik je aan om iemand te zoeken waarmee je kan praten, een leuke vriendin of je ouders misschien?

Succes er mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het een idee om in een schrift op te schrijven waarom je je zo boos hebt gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het uiten van gevoelens is iets wat je moet oefenen. Probeer af en toe iets van je gevoel te tonen, en niet persé meteen met boosheid. Vertel iemand dat je trots op ze bent... of geef een ander complimentje. Je zal zien dat je op den duur ook een beetje kritiek kunt uiten, en later leer je dan steeds beter formuleren wat je dwars zit.

Het beheerst toelaten van gevoelens vergt enige oefening. Het feit dat je het je afvraagt en er mee bezig bent, is al heel goed. Stap voor stap proberen het anders te doen helpt heel goed.

Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opkroppen is slecht voor jezelf. Je blijft er mee zitten en je stikt er bijna in.

Goed van je dat je er iets aan wilt doen! Je zult je beter gaan voelen straks, echt!

Neem elke avond een half uurtje/kwartiertje tijd voor jezelf om hieraan te werken. Op je computer maak je twee kolommen: het goede gevoel en het slechte gevoel. Verdeel de dag daarin.
Geef jezelf een schouderklop voor de kolom goede gevoel. Die kolom gaat steeds langer worden.

Kolom slechte gevoel. Denk na over hoe het anders had kunnen gaan. Wat jij daaraan kunt doen. Schrijf dat op. Dan kom het bovendrijven als je weer in zo'n situatie zit. Zo wordt jouw kolom slechte gevoel steeds korter.
Gun jezelf tijd om te oefenen.

Lukt het niet zo met die kolommen, maak dan een dagoverzicht. Schrijf van je af waar je mee zit. Dan is het in ieder geval uit je hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ontspanning zoeken is belangrijk en het bijhouden van een dagboek kan ook helpen en natuurlijk een gesprekje op zijn tijd met een goede vriend/vriendin